Το «άλμα» δείχνει ότι η αγορά των containerships έχει πάρει «φωτιά», με το ράλι να τροφοδοτείται από τη ζήτηση για νέο τονάζ, όχι μόνο στην αγορά των νεότευκτων, αλλά και στην αγορά των secondhand πλοίων.
Οι τιμές των ναύλων είναι στα ύψη. Τα ποσά των ναυλώσεων είναι προς το παρόν 27% πάνω από το peak του 2005, ενώ αξίζει να αναφερθεί πως οι ναυλώσεις, που είναι πιο περιζήτητες το τελευταίο διάστημα, κυμαίνονται μεταξύ 3 και 5 ετών για μικρότερα πλοία χωρητικότητας κάτω των 2.500 TEU.
Το α’ εξάμηνο του 2021, αποκτήθηκαν containerships συνολικής χωρητικότητας 922.203 TEU, με μέση μεταφορική ικανότητα τα 3.403 TEU.
«Το μέσο μέγεθος των πλοίων, που αποτέλεσαν αντικείμενο αγοραπωλησίας, μειώθηκε σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Κι αυτό διότι ενώ ο αριθμός των νέων συμφωνιών έχει υπερδιπλασιαστεί, η χωρητικότητα αυξήθηκε μόνο κατά 40,1%», αναφέρει η BIMCO σε νέα της έκθεση.
Τα πιο περιζήτητα πλοία για φέτος ήταν τα πλοία τροφοδοσίας (feeder ships) χωρητικότητας από 100 έως 2.999 TEU, εκ των οποίων τα 167 έχουν πουληθεί, καταγράφοντας αύξηση 165,1% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2020. Συνολικά, η χωρητικότητα των προς πώληση feeders ships ανήλθε το φετινό α’ εξάμηνο στα 289.636 TEU.
Αμέσως μετά, σε θέμα ζήτησης, ακολουθούν τα Post Panamax χωρητικότητας από 5.000 έως 9.999 TEU. Το πρώτο εξάμηνο του 2021 αγοράστηκαν και πουλήθηκαν 54 τέτοιου είδους πλοία, η συνολική χωρητικότητα των οποίων ανήλθε στα 358.874 TEU.
Πηγή: BIMCO, VesselsValue
Ωστόσο, τα μεγαλύτερα πλοία ήταν τα λιγότερο δημοφιλή στη secondhand αγορά, με μόλις 5 πλοία χωρητικότητας άνω των 10.000 TEU να αλλάζουν «χέρια» εντός του προηγούμενου εξαμήνου.
Όπως αναφέρει επίσης η BIMCO, το κόστος που καταβάλλουν οι πλοιοκτήτες έχει «εκτοξευθεί», ενώ αντίστοιχα το ίδιο ισχύει και για το τίμημα που πληρώνουν οι ναυλωτές για τη ναύλωση των πλοίων. Η υψηλή ζήτηση για νέο τονάζ αντανακλάται επομένως στις υψηλές τιμές των second hand πλοίων.
Από τα feeder ships, που έχει γνωστοποιηθεί το κόστος της συναλλαγής για την απόκτησή τους, η μέση τιμή που καταβλήθηκε τον περασμένο Ιούνιο ανήλθε στα 17,6 εκατ. δολάρια για κάθε πλοίο. Πρόκειται για ποσό μεγαλύτερο από τετραπλάσιο του μέσου όρου των 4 εκατ. δολαρίων για συμφωνίες είχαν συναφθεί τον Ιούνιο του 2020, σύμφωνα με στοιχεία της Vessels Value.
«Οι options των πλοιοκτητών να αποκτήσουν επιπλέον τονάζ βραχυπρόθεσμα για την κάλυψη της τρέχουσας ζήτησης περιορίζονται στη second hand αγορά και στην αγορά των ναυλώσεων. Και στις δύο περιπτώσεις, οι options λαμβάνουν χώρα σε premium τιμές», αναφέρει ο Peter Sand, επικεφαλής ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO.
«Από την οπτική των πωλητών, οι τρέχουσες τιμές αποτελούν ένα μεγάλο κίνητρο, με επίκεντρο τον ρόλο των περιουσιακών στοιχείων (assets) σε ορισμένα μοντέλα πλοιοκτητών, καθώς τα κέρδη από τα πλοία που πωλούνται αυτές τις μέρες μπορούν ενδεχομένως να καλύψουν τη “χασούρα” που δημιουργούσε το κάθε πλοίο καθ’ όλη τη διάρκεια της λειτουργίας του», προσθέτει ο Sand.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr