Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (IEA), οι δαπάνες έρευνας και ανάπτυξης (R&D) της ναυτιλιακής βιομηχανίας μεταξύ 2007-2019 παρέμειναν στάσιμες, και υστερούσαν πολύ συγκριτικά με τις δαπάνες άλλων τομέων. Ανταποκρινόμενη σε ισχυρή πολιτική σηματοδότηση από κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο, οι επενδύσεις στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας αυξήθηκαν από 67 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ το 2009 σε εντυπωσιακά 130 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ το 2019, σε σύγκριση με 1,6 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ στη ναυτιλία. Το συνολικό ποσό των εταιρικών επενδύσεων για ναυτιλία μειώθηκε σημαντικά, από 2,7 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ το 2017 σε 1,6 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ το 2019 σύμφωνα με τον IEA.
Πριν από μια βασική συνάντηση των κρατών μελών του ΔΝΟ στο Λονδίνο αυτή την εβδομάδα, η ICS, η οποία αντιπροσωπεύει το 80% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου, τόνισε ότι η αυξανόμενη αβεβαιότητα οδηγεί σε μείωση της εμπιστοσύνης για τις επενδύσεις σε έρευνα και ανάπτυξη. Η έλλειψη σαφήνειας, εν μέρει λόγω των αυξανόμενων επιπέδων πολιτικού κινδύνου και του συνακόλουθου επενδυτικού κινδύνου, οδηγεί σε περιορισμένες επενδύσεις για «πράσινα» καύσιμα για πλοία και τις συνοδευτικές τεχνολογίες που πρέπει να χρησιμοποιηθούν με ασφάλεια. Υπάρχει επίσης αυξανόμενη ανησυχία για την ασφάλεια και τις τοξικές εκπομπές που σχετίζονται με τη χρήση ορισμένων προτεινόμενων εναλλακτικών καυσίμων. Χωρίς κυβερνητική υποστήριξη για ταχεία έρευνα και ανάπτυξη, αυτό θα προσθέσει απαράδεκτα επίπεδα κινδύνου στις επενδύσεις που πραγματοποιούνται στη ναυτιλία τόσο από τον δημόσιο όσο και από τον ιδιωτικό τομέα.
Ο Guy Platten, γενικός γραμματέας του ICS, σχολίασε:
«Χαιρετίσαμε τις πρόσφατες ανακοινώσεις σχεδίων για αύξηση της καινοτομίας και για πιλοτικά έργα μηδενικών εκπομπών. Ωστόσο, πολύ συχνά αυτές οι ανακοινώσεις δεν συνοδεύονται από μετρητά ή μια ρεαλιστική επενδυτική στρατηγική. Αυτό στέλνει αντικρουόμενα μηνύματα στην αγορά και ως αποτέλεσμα η επένδυση στη ναυτιλία γίνεται πιο ριψοκίνδυνη με κάθε μέρα. Χρειαζόμαστε οι κυβερνήσεις να ταιριάξουν τα λόγια τους σχετικά με την απαλλαγή από τον άνθρακα με απτή δράση. Η επένδυση στην έρευνα και ανάπτυξη βασίζεται στη βεβαιότητα της διαθεσιμότητας μακροπρόθεσμου «κεφαλαίου ασθενών».
Καθώς η ανάπτυξη της τεχνολογίας είναι παραδοσιακά αβέβαιη και απαιτεί χρόνο, η ICS συγχρηματοδοτεί, μαζί με 10 κυβερνήσεις και εταίρους της βιομηχανίας, ένα ταμείο Ε & Α ύψους 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων για τη ναυτιλία - το ΔΝΤ, το οποίο παρέχει βεβαιότητα μέσω εγγυημένης 10ετούς χρηματοδότησης για την υποστήριξη του - Κίνδυνος επενδύσεων για την προώθηση των επιπέδων τεχνογνωσίας.
Ο Platten συνέχισε:
«Ενώ οι δεσμεύσεις για τη μείωση των εκπομπών είναι ευπρόσδεκτες, χρειαζόμαστε απεγνωσμένα δράση σήμερα στη μοναδική διεθνοποιημένη βιομηχανία μας. Δεν υπάρχουν ασημένιες σφαίρες και ενώ μερικοί προσπαθούν να προτείνουν ότι έχουμε ήδη τις τεχνολογίες, η πραγματικότητα απέχει πολύ από την αλήθεια. Οι κυβερνήσεις πρέπει να κοιτάξουν πέρα από τα φυλλάδια πωλήσεων και την ευσεβής σκέψη άλλων να επενδύσουν σε τεχνολογίες που είναι ασφαλείς και βιώσιμες και χωρίς αρνητικές παρενέργειες για άλλα μέρη του περιβάλλοντος. Έχουμε δεσμευτεί να συνεργαζόμαστε με κυβερνήσεις μέσω του ΙΜΟ και έχουμε προτείνει αρκετές λύσεις για να αυξήσουμε την ταχύτητα του ταξιδιού μας σε σχέση με τον άνθρακα. Το Διεθνές Συμβούλιο Θαλάσσιας Έρευνας και Ανάπτυξης (IMRB) ύψους 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ παρέχει το κεφάλαιο που είναι απόλυτα απαραίτητο. Ενώ αυτή η πρόταση θα χρηματοδοτηθεί εξ ολοκλήρου από τη βιομηχανία,
Η ICS ζητά τώρα ένα σαφές πολιτικό μήνυμα, ώστε να μπορέσουν να προωθηθούν οι επενδύσεις για τη δημιουργία των τεχνολογιών που απαιτούνται για την απαλλαγή από τον άνθρακα στον κλάδο. Τα στοιχεία είναι ξεκάθαρα από άλλους τομείς ότι αυτό είναι που χρειάζεται. Όπως και άλλοι βιομηχανικοί τομείς, χρειαζόμαστε επίσης οι κυβερνήσεις να στείλουν ένα σαφές πολιτικό μήνυμα ότι είναι σοβαρές για την ανάπτυξη ενός παγκόσμιου μέτρου που βασίζεται στην αγορά για τη δημιουργία επιχειρηματικών μοντέλων που θα ενθαρρύνουν την υιοθέτηση αυτών των νέων καυσίμων και τεχνολογιών.
Ο Πλάτεν κατέληξε στο συμπέρασμα: «Αν δεν μπορούμε να πάρουμε πολιτική συναίνεση τώρα σχετικά με την επείγουσα ανάγκη για Ε & Α, πώς θα επιτύχουμε την πολύ αναγκαία πολιτική συναίνεση για ένα βιώσιμο και δίκαιο σήμα τιμών άνθρακα που θα ενθαρρύνει την αγορά να αποσυμφορηθούν σε άνθρακα με ταχύτητα και κλίμακα απαιτείται."
Η ICS μαζί με άλλους ναυτιλιακούς οργανισμούς έχουν ήδη καλέσει τους παγκόσμιους ηγέτες να προωθήσουν συζητήσεις για μέτρα που βασίζονται στην παγκόσμια αγορά.
Μαρία Μπερτζελέτου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr