Εν μέσω της εμπορικής διαμάχης Κίνας-Αυστραλίας, η Κίνα έχει αυξήσει σημαντικά τις εισαγωγές της από τις ΗΠΑ, τον Καναδά, την Κολομβία, τη Ρωσία και τη Νότια Αφρική, αυξάνοντας τη ζήτηση τόνων-μιλίων. Αναμένεται ότι η ναυτιλιακή ζήτηση που προκύπτει από τις κινεζικές εισαγωγές θα επεκταθεί περαιτέρω παρά την πρόβλεψη συρρίκνωσης 6,6% στις συνολικές εισαγωγές το 2021, καθώς η χώρα έχει διακόψει εντελώς τα φορτία της Αυστραλίας με τις κινεζικές τελωνειακές αρχές να γίνουν αυστηρές και να απαγορεύει την εκφόρτωση κάθε πλοίου με άνθρακα από την Αυστραλία στα Κινέζικα λιμάνια.
Εισαγωγές άνθρακα της Κίνας (εκατομμύρια τόνοι)
Εν τω μεταξύ, υπήρξαν δύο ζωτικές διαρθρωτικές αλλαγές στις αποστολές άνθρακα στην Κίνα:
Το μερίδιο του εμπορίου μεγάλων αποστάσεων θα αυξηθεί παρά την αύξηση του εμπορίου στη διαδρομή Ινδονησίας-Κίνας. Η Ινδονησία υπέγραψε συμφωνία άνθρακα ύψους 1,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων με την Κίνα που επιτρέπει στην τελευταία να εισάγει άνθρακα για τρία χρόνια. Η συμφωνία θα ενίσχυε το εμπόριο σε αυτό το δρομολόγιο κατά 5-10 εκατομμύρια τόνους ετησίως έως το 2023. Το 2020, η Κίνα εισήγαγε περίπου 80 εκατομμύρια τόνους άνθρακα από την Αυστραλία, αλλά φέτος οι εισαγωγές θα τεθούν σε σίγαση εν μέσω της απαγόρευσης του άνθρακα. Ωστόσο, το μερίδιο της Αυστραλίας θα αντισταθμιστεί εν μέρει από την Ινδονησία, τις ΗΠΑ, τον Καναδά, την Κολομβία, τη Ρωσία και τη Νότια Αφρική. Αυτές οι πέντε απομακρυσμένες χώρες συνεισέφεραν το 10% στις συνολικές εισαγωγές άνθρακα της Κίνας το πρώτο τρίμηνο, το οποίο ενισχύθηκε σε 24% το πρώτο τρίμηνο του 21ου έτους και το μερίδιο αυτό θα συνεχίσει να αυξάνεται κατά το υπόλοιπο του 2021.
Διαδρομές εισαγωγής άνθρακα της Κίνας
Το αυξανόμενο μερίδιο του εμπορίου μεγάλων αποστάσεων θα χρησιμοποιεί πλοία χύδην ξηρού φορτίου για μεγαλύτερη διάρκεια, δημιουργώντας επιπλέον ζήτηση. Χρειάζεται λίγο περισσότερο από ένα μήνα για να ολοκληρωθεί ένα ολοκληρωμένο ταξίδι μεταξύ Αυστραλίας και Κίνας. Από την άλλη πλευρά, χρειάζονται σχεδόν δύο μήνες για να ολοκληρωθεί ένα ολοκληρωμένο ταξίδι μεταξύ του Richards Bay και του Qingdao και κοντά σε τρεις μήνες μεταξύ Qingdao και Norfolk - του μεγαλύτερου λιμένα εξαγωγής άνθρακα στις ΗΠΑ. Η μετατόπιση των μετακινήσεων φορτίων μακριά από την Αυστραλία-Κίνα προς τις ΗΠΑ-Κίνα θα επεκτείνει τη ζήτηση για πλοία σχεδόν τρεις φορές.
Η δεύτερη σημαντική αλλαγή ήταν το μέγεθος των πλοίων που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά άνθρακα στην Κίνα. Το μερίδιο των Capesizes και Panamaxes έχει μειωθεί, ενώ έχει αυξηθεί το ποσοστό των μικρότερων πλοίων, ιδίως των Supramaxes. Αυτό συμβαίνει επειδή η Κίνα εισήγαγε άνθρακα από την Αυστραλία σε Capesizes και Panamaxes, ενώ τώρα εισάγει από την Ινδονησία κυρίως σε Supramaxes. Το μερίδιο των Supramaxes στις συνολικές εισαγωγές άνθρακα της Κίνας έχει αυξηθεί από το ένα τρίτο το πρώτο τρίμηνο του 2020 σε περισσότερο από το μισό το πρώτο τρίμηνο του 2021. Ωστόσο, εκτιμάται ότι το μερίδιο των Supramaxes θα μπορούσε να μειωθεί τα επόμενα τρίμηνα, καθώς η Κίνα αναμένεται να εισάγει περισσότερο άνθρακα από τη Νότια Αφρική και τις ΗΠΑ - και οι δύο αυτές γραμμές χρησιμοποιούν το Capesizes.
Οι εισαγωγές άνθρακα της Κίνας από πλοία
Απόδοση χρονοναύλωση ενός έτους – μέγεθος πλοίου Supramax ($/ημέρα)
Η πρόσθετη ζήτηση για πλοία (λόγω μετατόπισης στο εμπόριο από την Αυστραλία-Κίνα) αναμένεται να υποστηρίξει τα ήδη ισχύοντα υψηλά ποσοστά ναύλωσης για τα σκάφη Supramax και Handysize τα επόμενα τρίμηνα. Αν και ο συνολικός αριθμός των μεταφορών στο μέγεθος Panamax θα μπορούσε να μειωθεί το 2021, μπορεί να είναι καθαρό κέρδος για τους εφοπλιστές μεγέθους Panamax, καθώς τα πλοία τους θα χρησιμοποιηθούν σε μεγαλύτερες διαδρομές, αυξάνοντας τη χρήση τους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η πολιτική διαμάχη μεταξύ Κίνας και Αυστραλίας δεν περιορίζεται στις αποστολές άνθρακα. Τελευταία η Κίνα έχει απαγορεύσει την εκφόρτωση πλοίων που μεταφέρουν αυστραλιανό σιτάρι και δασικά προϊόντα στο λιμάνια της. Αυτό θα μπορούσε να δείξει ότι η απαγόρευση της Κίνας στον αυστραλιανό άνθρακα θα μπορούσε να επεκταθεί και σε άλλα προϊόντα. Συνολικά, η προσπάθεια της Κίνας να προάγει εισαγωγές από μακρινές χώρες θα δημιουργήσει πρόσθετη ζήτηση για ναυτιλία ξηρού φορτίου και θα ευνοήσει θετικά την απόδοση της ναυλαγοράς.
Μαρία Μπερτζελέτου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr