Μια έκρηξη εμπορίου το δεύτερο εξάμηνο του περασμένου έτους αιφνιδίασε τους παραγωγούς εμπορευματοκιβωτίων -- κυρίως κινεζικές εταιρείες -- καθώς η πανδημία αφαίρεσε την υπάρχουσα προμήθεια περίπου 25 εκατομμυρίων κουτιών από τις κανονικές τους διαδρομές. Οι κατασκευαστές έχουν αυξήσει την παραγωγή από τότε, αλλά δεν είναι σε θέση να μετριάσουν τις ελλείψεις που έχουν ωθήσει θεαματικά ανοδικά τις τιμές των ναύλων μεταφοράς τους τελευταίους έξι μήνες.
Οι ελλείψεις των εμπορευματοκιβωτίων και η συμφόρηση των λιμένων ενδέχεται να επιμείνουν και στη διάρκεια του δεύτερου εξαμήνου του 2021, με την ανάκαμψη των οικονομιών της Ευρώπης και Αμερικής να διατηρήσουν σε υψηλά επίπεδα τη ζήτηση για τα κινέζικα αγαθά.
Στο παρακάτω διάγραμμα απεικονίζεται η αύξηση της ζήτησης των εμπορευματοκιβωτίων μετά το δεύτερο εξάμηνο του 2020, σύμφωνα με δημοσιευμένα στοιχεία από Bloomberg και τη Γενική Διοίκηση Τελωνείων της Κίνας.
Η βιομηχανία κατασκευής εμπορευματοκιβωτίων δεν εισήλθε το 2020 σε καλή θέση, με την παραγωγή και τις πωλήσεις στην Κίνα να μειώνονται το 2019, σύμφωνα με γραπτή συνέντευξη με την China International Marine Containers Co., τον μεγαλύτερο κατασκευαστή στον κόσμο.
Υπήρξε επίσης ένα τεράστιο πλεόνασμα κουτιών, περισσότερων από 3 εκατομμυρίων κενών εμπορευματοκιβωτίων 20 ποδιών σε κινεζικά λιμάνια στα τέλη Μαρτίου του περασμένου έτους και 1,2 εκατομμυρίων σε απόθεμα σε κατασκευαστές εμπορευματοκιβωτίων, δήλωσε ο Li Muyuan, αντιπρόεδρος της Ένωσης Βιομηχανίας Εμπορευματοκιβωτίων της Κίνας, σε συνέντευξη σε κινεζικά ΜΜΕ νωρίτερα αυτό το έτος.
Αυτό το πλεόνασμα, σε συνδυασμό με την προσδοκία ότι το εμπόριο θα καταρρεύσει καθώς ο Covid-19 εξαπλώνεται παγκοσμίως, προκάλεσε πτώση των παραγγελιών προς τους Κινέζους κατασκευαστές εμπορευματοκιβωτίων, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 90% της παγκόσμιας προσφοράς. Δεν υπήρξαν σχεδόν νέες παραγγελίες για τον κλάδο τους πρώτους πέντε μήνες του 2020, δήλωσε η CIMC την Πέμπτη στην απάντησή της μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σε ερωτήσεις.
Ωστόσο, η κατάσταση αντιστράφηκε γύρω στα μέσα του έτους, καθώς οι καταναλωτές στις ΗΠΑ και αλλού εργάζονται σε υπολογιστές και είχαν ανάγκη από εξοπλισμό για να εργαστούν στο σπίτι ή να διακοσμήσουν τα σπίτια τους, και οι εισαγωγές μασκών και άλλων αγαθών που σχετίζονται με την πανδημία εκτινάχθηκε στα ύψη.
Οι αυξανόμενες εξαγωγές από την Κίνα οδήγησαν στη συνέχεια σε πλημμύρα παραγγελιών για νέα εμπορευματοκιβώτια, διπλασιάζοντας σε ορισμένες περιπτώσεις την τιμή σε περισσότερα από 3.000 δολάρια για ένα τυπικό κουτί 20 ποδιών. Η CIMC ανέφερε ότι έχει προσθέσει 5.000 εργαζόμενους από το Σεπτέμβριο του περασμένου έτους και μάλιστα πρόσθεσε κάποιες γραμμές παραγωγής κατά τη διάρκεια των διακοπών του Σεληνιακού Νέου Έτους τον προηγούμενο μήνα.
Η παραγωγή αυξήθηκε σε 300.000 ισοδύναμες μονάδες 20 ποδιών το Σεπτέμβρη, στη συνέχεια σε 440.000 τον Ιανουάριο, σύμφωνα με τον Λι. Αλλά αυτό δεν ήταν αρκετό για να αναπληρώσει το γεγονός ότι δεν υπάρχουν αρκετά χρησιμοποιημένα κουτιά που επιστρέφονται από το εξωτερικό στην Κίνα για να ξαναγεμίσουν και να επανεξαχθούν.
Οι θαλάσσιοι μεταφορείς που κατέχουν ή μισθώνουν τα περισσότερα από τα δοχεία που χρησιμοποιούνται προσπαθούν επιθετικά να πάρουν κουτιά πίσω στην Ασία από τις ΗΠΑ, σύμφωνα με τον Ken Hoexter, αναλυτή της βιομηχανίας μεταφορών στην Bank of America στη Νέα Υόρκη. Ωστόσο, η τρέχουσα στενότητα στις αγορές μεταφορών θα συνεχιστεί τουλάχιστον μέχρι τα μέσα του έτους ή αργότερα, ανέφερε σε συνέντευξη την προηγούμενη εβδομάδα.
Η ναυτιλιακή βιομηχανία προσπαθεί να καλύψει τη διαφορά, αλλά ο συνδυασμός εξαιρετικά χαμηλών αποθεμάτων, συμφόρησης λιμένων στις ΗΠΑ, αυξανόμενης καταναλωτικής ζήτησης, έλλειψης χρόνου διακοπής στην Κίνα κατά τη διάρκεια του περιορισμένου σεληνιακού νέου έτους και τώρα το πακέτο κινήτρων της κυβέρνησης Μπάιντεν ύψους 1,9 τρισεκατομμυρίων δολαρίων θα επεκτείνει τις ελλείψεις, ανέφερε.
Ακόμη και με την αυξανόμενη παραγωγή νέων εμπορευματοκιβωτίων, η κατάσταση δεν θα βελτιωθεί μέχρι τον Ιούνιο, όταν οι κυκλοφορίες εμβολίων θα αμβλύνουν την πανδημία και τα κουτιά θα αρχίσουν να επιστρέφουν στην Κίνα, δήλωσε ο Mai Boliang, Διευθύνων Σύμβουλος και πρόεδρος της CIMC, στην κινεζική κρατική τηλεόραση στις αρχές Μαρτίου.
«Καθώς προχωρούμε στην ανάκαμψη της οικονομίας από Covid προς το τέλος του έτους, θα δούμε μια ομαλοποίηση του εμπορίου εμπορευματοκιβωτίων», δήλωσε ο Olivier Ghesquiere, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας χρηματοδοτικής μίσθωσης κιβωτίων Textainer Group Holdings Ltd. «Αλλά δεν πρόκειται να δούμε μια κατάσταση όπου υπάρχει πλεόνασμα των εμπορευματοκιβωτίων στην αγορά», δήλωσε ο Mai Boliang, σημειώνοντας ότι η παραγωγική ικανότητα έχει σχεδόν εξαντληθεί για το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους. Αυτό σημαίνει ότι οι υψηλές τιμές των ναυλων μεταφοράς -- το πιο ορατό σημάδι της έλλειψης χαλύβδινων εμπορευματοκιβωτίων -- ενδέχεται να συνεχιστούν για κάποιο χρονικό διάστημα.
Μαρία Μπερτζελέτου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr