Ειδικότερα, η υπόθεση έφτασε στη ΡΑΛ, έπειτα από καταγγελία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας (ΣΕΝΑΒΙ) περί κουπονιού που έχει επιβληθεί, όπως λένε, «αυθαίρετα» και καλούνται να καταβάλλουν τα μέλη του για την είσοδο των επαγγελματικών οχημάτων στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη.
Η καταγγελία
Ο ΣΕΝΑΒΙ, όπως αναφέρεται στην απόφαση της ΡΑΛ, «διατείνεται ότι η ΟΛΠ ΑΕ επιβάλλει στα μέλη του δύο ειδών χρεώσεις, ήτοι το τέλος εισόδου στις περιοχές ναυπηγοεπισκευαστικών εργασιών, αξίας 5€, και σε περιπτώσεις μη καταβολής του κατά την είσοδο, το δεκαπλάσιο ποσό, και το ημερήσιο τέλος εισόδου γερανών και σε οχήματα που φέρουν γερανούς μεταφοράς».
Παράλληλα, υπογραμμίζει ότι, «οι χρεώσεις είναι υπέρμετρες και επιβάλλονται παράνομα και καταχρηστικά στα συνεργεία των ναυπηγοεπισκευαστών, διότι δεν εμπίπτουν στην περίπτωση 7 των Ειδικών Τιμολογίων της ΟΛΠ που αφορά σε φορτοεκφορτώσεις ειδών τροφοδοσίας και λοιπών εφοδίων πλοίων», ενώ «επιβάλλονται για κάθε μία είσοδο του ίδιου οχήματος σε χώρο επισκευής, ακόμα και εάν το ίδιο όχημα εισέρχεται πολλές φορές στο χώρο και μάλιστα ακόμη και στις περιπτώσεις που εισέρχεται κενό φορτίου».
Το σκεπτικό της απόφασης
Στην απόφασή της, η ΡΑΛ απορρίπτει τους ισχυρισμούς του ΟΛΠ ότι «η επιβολή των τελών και η είσπραξη αυτών αποτελεί νόμιμο δικαίωμα, το οποίο είναι συμβατό με τη Σύμβαση Παραχώρησης και τον Ν. 4404/2016» και σημειώνει ότι:
«Η ΟΛΠ ΑΕ επιβάλλει κατά τα έτη 2019 και 2020 τα τέλη του Ειδικού Τιμολογίου 3, ήτοι τέλη εισόδου που επιβάλλονται σε παρόχους φορτοεκφορτωτικών εργασιών για την τροφοδοσία των πλοίων της ακτοπλοΐας και στους παρόχους ναυπηγοεπισκευαστικών υπηρεσιών, μολονότι οι τελευταίοι εισέρχονται στον λιμένα Πειραιά για ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες στην ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη και όχι για την τροφοδοσία των πλοίων. Η ανωτέρω χρέωση της Ο.Λ.Π. Α.Ε. δεν προκύπτει από καμία αναλογική ερμηνεία του Ειδικού Τιμολογίου 3, αφού αυτό αφορά συγκεκριμένη ομάδα χρηστών του λιμένα, διάφορη από τους ναυπηγοεπισκευαστές».
Παράλληλα, η Αρχή αναφέρει ότι «σύμφωνα με το άρθρο 11 παρ. 11.3 περ. β) της ΣΠ, η ΟΛΠ Α.Ε. υποχρεούται, με σκοπό την προαγωγή του ανταγωνισμού, να παρέχει στους παρόχους ναυπηγοεπισκευαστικών υπηρεσιών, ανά πάσα στιγμή, ανεμπόδιστη πρόσβαση στις απαραίτητες λιμενικές υποδομές και στην ακτογραμμή του παραλιακού μετώπου της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης Περάματος. Η διάταξη αυτή δημιουργεί γενικότερη αρχή συμφώνα με την οποία η παροχή ναυπηγοεπισκευαστικών υπηρεσιών και η πρόσβαση στις σχετικές υποδομές του λιμένα πρέπει να συνάδει με τη ΣΠ και να μην κωλύεται από την τιμολογιακή πολιτική της ΟΛΠ Α.Ε. και την επιβολή τελών η οποία δεν αφορά στους συγκεκριμένους χρηστές του λιμένα και δεν προκύπτει διαφανώς και ευλήπτως από το γράμμα των εφαρμοζόμενων κανονισμών και τιμολογίων».
Ομόφωνα, λοιπόν, η ΡΑΛ αποφασίζει:
α΄ Την αποδοχή της εν θέματι καταγγελίας και την διαπίστωση ότι η αμοιβή χρήσης λιμένα για κάθε είσοδο αυτοκινήτων που προβλέπει η διάταξη της παρ. 7 του 3ου Ειδικού Τιμολογίου για τις φορτοεκφορτώσεις ειδών τροφοδοσίας και λοιπών εφοδίων πλοίων, δεν περιλαμβάνει την είσοδο αυτοκινήτων που πρόκειται να εκτελέσουν ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες.
β΄ Την ερμηνεία ότι το προβλεπόμενο ημερήσιο αδιαίρετο δικαίωμα χρήσης λιμένος και εκτέλεσης εργασιών ιδιωτικών γερανών, κατ’ άρθρον 8 του «Κανονισμού και Τιμολόγια στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη ΟΛΠ», δεν καταλαμβάνει αυτοκίνητα με την πρόσθετη διάταξη για την φορτοεκφόρτωση υλικών για τη διενέργεια ναυπηγοεπισκευαστικών εργασιών, όπως περιγράφονται ανωτέρω.
Β. Κανακάκης: Τι πρέπει να επιστραφεί
Μιλώντας στο Reporter ο πρόεδρος του ΣΕΝΑΒΙ, κ. Βασίλης Κανακάκης επισημαίνει ότι με βάση την απόφαση, η διοικητική αρχή του λιμένα Πειραιά πρέπει να επιστρέψει στους ναυπηγοεπισκευαστές περίπου 700.000 ευρώ.
«Δεν είναι δυνατόν να πληρώνουμε διόδια για να πάμε στη δουλειά μας. Το κουπόνι ήταν εντελώς αυθαίρετο», συνεχίζει, ενώ προσθέτει ότι «αυτές οι χρεώσεις προβλέπονται μόνο για την κρουαζιέρα και την ακτοπλοΐα και αφορούν τον εφοδιασμό των πλοίων».
Διευκρινίσεις για το χαρακτήρα της απόφασης
Σε ερώτηση για το αν η πρόσφατη τροπολογία που κατέθεσε το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, η οποία αφαίρεσε ορισμένες αρμοδιότητες από τη ΡΑΛ, αποδυναμώνει την ισχύ της απόφασής της, ο κ. Κανακάκης απαντά ότι το νομοθέτημα σχετίζεται με τη σύμβαση παραχώρησης και όχι με τους κανονισμούς λιμένων, στους οποίους εμπίπτει η εν λόγω υπόθεση. Συνεπώς, πρέπει «από αύριο το πρωί να ισχύσει η απόφαση» καταλήγει.
Άλλωστε, και η Αρχή τονίζει ότι διαθέτει «αποφασιστική αρμοδιότητα επί της παρούσας υπόθεσης». «Στη συγκεκριμένη υπόθεση είναι αρμόδια να ερευνήσει και να αποφασίσει αν η ΟΛΠ ΑΕ εφαρμόζει τα συγκεκριμένα τιμολόγια προσηκόντως και εάν δικαιούται να επιβάλλει τα τέλη αυτών στους παρόχους ναυπηγοεπισκευαστικών υπηρεσιών σύμφωνα με τους όρους των εν λόγω τιμολογίων που έχει εκδώσει σύμφωνα με τους όρους της Σύμβασης Παραχώρησης και του κυρωτικού της νόμου» συμπληρώνει η ΡΑΛ.
Ο προβλήτας της ΔΕΗ
Υπενθυμίζεται ότι στις 8 Απριλίου ο ΣΕΝΑΒΙ προχώρησε σε κινητοποίηση, καταγγέλλοντας τη «μετατροπή των θέσεων της ναυπηγοεπισκευής στον προβλήτα της ΔΕΗ (προβλήτας Ηρακλέους) σε τερματικό σταθμό αυτοκινήτων», κατηγορώντας, έτσι, την Cosco για διαρκή «συρρίκνωση των ναυπηγοεπισκευαστικών δραστηριοτήτων».
Στο συγκεκριμένο χώρο στο Κερατσίνι εκτελούνται εργασίες της ναυπηγοεπισκευής και παράγοντες της αγοράς συνδέουν την αναμενόμενη μετατροπή του σε car terminal με την επένδυση του τέταρτου προβλήτα που θέλει να προχωρήσει η Cosco στην κοντινή υφιστάμενη περιοχή των αυτοκινήτων, αναδιαμορφώνοντας την τελευταία σε container terminal. O τέταρτος προβλήτας είναι ο «διακαής πόθος» των Κινέζων, διότι εκτιμάται ότι θα αυξήσει σημαντικά τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr