Υπενθυμίζεται ότι η τότε συμφωνία ύψους 65,5 εκατ. δολαρίων προέβλεπε ότι η ναυτιλιακή θα πουλούσε στους Κινέζους τέσσερα δεξαμενόπλοια του στόλου για την αναχρηματοδότηση πληρωμής με «μπαλόνι» (balloon payment) δανειακών συμβάσεων. Στη συνέχεια, τα πλοία θα επαναμισθώνονταν στη ναυτιλιακή μέσω ναύλωσης «γυμνού πλοίου» (bareboat charter). Τα πλοία που περιελήφθησαν στη συμφωνία είναι τα panamaxes Antikeros (κατασκευής 2004 και χωρητικότητας 69.714 dwt), Dhonoussa (κατασκευής 2005 και χωρητικότητας 69.523 dwt), Polyaigos (κατασκευής 2005 και χωρητικότητας 69.714 dwt) και Strofades (κατασκευής 2006 και χωρητικότητας 69.431 dwt).
Ωστόσο, όπως έγινε γνωστό τις προηγούμενες ημέρες, τρία από τα παραπάνω πλοία - με εξαίρεση το Polyaigos - κρατούνται, μετά από σχετικό αίτημα του κινεζικού οίκου leasing, ο οποίος επικαλέστηκε αθέτηση των υποχρεώσεων εκ μέρους της ναυτιλιακής. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα marinetraffic, τα Dhonoussa και Antikeros είναι αγκυροβολημένα στις Μπαχάμες, ενώ το Strofades εντοπίζεται στη Σιγκαπούρη.
Πηγές της Eletson επιβεβαίωσαν στο Reporter τις συλλήψεις, αποδίδοντας το συμβάν στην αδύναμη ναυλαγορά και τη «μηδενική ανοχή» της κινεζικής πλευράς. Ειδικότερα, όπως σημείωσαν, οι ναύλοι των δεξαμενόπλοιων κινήθηκαν σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα στο μεγαλύτερο διάστημα του 2020 ελέω πανδημίας και της συνεπακόλουθης ραγδαίας πτώσης της ζήτησης, πλήττοντας σημαντικά και την εταιρεία. Το αποτέλεσμα ήταν να καθυστερήσει τμήμα της πληρωμής, που σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, είναι αμελητέο και ανέρχεται σε μία έως δύο δόσεις. Σε αυτό το πλαίσιο, η Eletson - πάντα με βάση τις πηγές - απευθύνθηκε στη CSIC, ζητώντας αναδιάρθωση ή ορισμένες τροποποιήσεις της συμφωνίας, αλλά οι Κινέζοι δεν έδειξαν διάθεση για διαπραγμάτευση και προχώρησαν σε κρατήσεις των πλοίων. Σήμερα, οι δύο εταιρείες βρίσκονται σε συζητήσεις για την εξωδικαστική επίλυση του προβλήματος, αλλά αν αυτές ναυαγήσουν, πιθανότατα θα οδηγηθούν στις δικαστικές αίθουσες.
Το Reporter επικοινώνησε με την CSIC Leasing για ένα σχόλιο επί του θέματος, αλλά δεν έχει λάβει ακόμα κάποια απάντηση.
Το deal του 2017 είχε θεωρηθεί από τη μία ορόσημο για τον «βραχίονα» leasing του ναυπηγικού ομίλου China Shipbuilding Industry Corporation, καθώς σηματοδοτούσε την επέκτασή του στη ναυτιλιακή βιομηχανία και από την άλλη απόδειξη της εμπιστοσύνης των πλοιοκτητών στις ασιατικές πηγές χρηματοδότησης. Οι εταιρείες leasing και ιδιαίτερα αυτές από την Ασία έχουν κατορθώσει να λάβουν σημαντική θέση στο πεδίο της χρηματοδότησης της Ναυτιλίας, με δεδομένο ότι αρκετές τράπεζες έχουν περιορίσει την έκθεσή τους στον κλάδο.
H Eletson ιδρύθηκε το 1966 από τον Βασίλη Χατζηελευθεριάδη και την τρέχουσα περίοδο διαχειρίζεται, σύμφωνα με την ιστοσελίδα παροχής δεδομένων Equasis, 32 δεξαμενόπλοια και LPG carriers. Σύμφωνα με το tradewinds, η εταιρεία πιέζεται οικονομικά τα τελευταία χρόνια και έχει υποχρεωθεί να πουλήσει ορισμένα πλοία του στόλου. To καλοκαίρι του 2018 προχώρησε σε αναδιάρθρωση του χρέους της και τον Ιανουάριο του 2019 ανακοίνωσε ότι συζητά με κατόχους χρεογράφων για διευκολύνσεις, αλλά δεν υπάρχουν νεότερα από τότε.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr