Είναι γεγονός ότι η πανδημία, ο μεγάλος όγκος των επενδυτών - αρκετοί εξ αυτών με έδρα το εξωτερικό - και οι συνεπακόλουθες καθυστερήσεις στην κατάθεση των απαραίτητων νομιμοποιητικών εγγράφων «τρέναραν» τις διαδικασίες για τα πρώτα τρία λιμάνια. Έτσι, διαψεύστηκαν και οι προσδοκίες κυβέρνησης και Κομισιόν για εξελίξεις μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου.
Ωστόσο, σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες του Reporter, αν όλα κυλήσουν ομαλά, εκτιμάται ότι εντός Μαρτίου θα ολοκληρωθεί η αξιολόγηση των ενδιαφερόμενων επενδυτών από το ΤΑΙΠΕΔ και θα ανακοινωθεί η λίστα των υποψηφίων, οι οποίοι θα έχουν το δικαίωμα να συμμετάσχουν στη δεύτερη φάση σε Αλεξανδρούπολη και Καβάλα, ενώ τον Απρίλιο θα γίνουν γνωστοί οι τελικοί «μνηστήρες» της Ηγουμενίτσας.
Στη δεύτερη φάση, οι επιλεγέντες επενδυτές θα αποκτήσουν πρόσβαση στο Virtual Data Room (VDR), στο οποίο έχει «φορτωθεί» το σύνολο των εμπιστευτικών πληροφοριών για τα προφίλ των λιμανιών. Κατόπιν, οι ενδιαφερόμενοι θα καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές, με επενδυτικό πλάνο, για τα επόμενα 40 χρόνια. Θα ακολουθήσει αξιολόγηση των δεσμευτικών προσφορών και θα προκύψει ο προτιμητέος επενδυτής. Για την οριστικοποίηση των συμφωνιών με τον ανάδοχο, ίσως χρειαστεί έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο και επικύρωσή τους από το Κοινοβούλιο.
Με βάση τον αρχικό προγραμματισμό, η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών τοποθετείτο χρονικά στο τρίτο τρίμηνο του 2021, στόχος που δεν έχει αλλάξει, αλλά όσο καθυστερούν οι ανακοινώσεις, τόσο θα δυσκολεύει η υπόθεση. Σε κάθε περίπτωση, εκφράζεται η αισιοδοξία ότι οι διαδικασίες θα ολοκληρωθούν μέσα στο τρέχον έτος.
Υπενθυμίζεται ότι οι διαγωνισμοί αφορούν το 67% του μετοχικού κεφαλαίου σε Αλεξανδρούπολη και Ηγουμενίτσα και την υπο-παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης ενός σταθμού πολλαπλών χρήσεων σε τμήμα του λιμένα Φίλιππος Β΄ στην Καβάλα. Για την Αλεξανδρούπολη εκδήλωσαν ενδιαφέρον τέσσερα σχήματα, για την Καβάλα πέντε, ενώ για την Ηγουμενίτσα «ερίζουν» εννέα επενδυτές.
Ακολουθούν Ηράκλειο και Βόλος
Παράλληλα, οι πληροφορίες του Reporter αναφέρουν πως γίνεται «αγώνας δρόμου» για να προκηρυχθούν οι διαγωνισμοί για τα λιμάνια Ηρακλείου και Βόλου μέχρι το τέλος Μαρτίου και το αργότερο έως τις αρχές του Απρίλη. Στα δύο λιμάνια θα ακολουθηθεί το μοντέλο της πώλησης πλειοψηφικού πακέτου μετοχών.
Ωστόσο, υπάρχουν ακόμη σημαντικά προβλήματα που χρήζουν επίλυσης. Όπως έγραψε πρόσφατα το Reporter, τοπικοί φορείς του Ηρακλείου αντιδρούν έντονα σε ενδεχόμενη συμπερίληψη του ενετικού τμήματος του λιμανιού στο «πακέτο» της ιδιωτικοποίησης.
Τα δύο λιμάνια εξυπηρετούν εμπορικές, τουριστικές, αλλά και γεωστρατηγικές ανάγκες και γι' αυτό ήδη ακούγονται στην αγορά μεγάλοι «παίκτες» ως ενδιαφερόμενοι. Για παράδειγμα, είναι γνωστό πως για το Ηράκλειο ενδιαφέρεται ο Όμιλος Grimaldi, ενώ δεν αποκλείεται να συμμετάσχουν και ανταγωνιστικοί όμιλοι, οι οποίοι ενδιαφέρθηκαν για την Ηγουμενίτσα, όπως η Attica Group. Από την άλλη, στην περίπτωση του Βόλου, ο αμερικανικός παράγοντας έχει εκφράσει από πολύ νωρίς το «ζωηρό» ενδιαφέρον του, ενώ πιθανή θεωρείται και η εμπλοκή της ελληνικής εταιρείας logistics, Goldair, η οποία συμμετέχει, ως μέλος κοινοπραξιών, στους διαγωνισμούς για την πρώτη «τριάδα».
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr