Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr

Αυτό αναφέρεται, μεταξύ άλλων, στον απολογισμό για το 2020, κατά την ετήσια Γενική Συνέλευση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), στην οποία ο Πρόεδρος κ. Μιχάλης Σακέλλης (φωτο) έκανε αναφορά σε θέματα που απασχόλησαν τον Σύνδεσμο στη διάρκεια της προηγούμενης χρονιάς:
"Ο Σύνδεσμός μας το 2021 συμπληρώνει 100 χρόνια από την ίδρυσή του. Συγκεκριμένα ιδρύθηκε την 30ή Απριλίου 1921 με την επωνυμία Πανελλήνιος Ακτοπλοϊκή Ένωσις με πρώτο πρόεδρο τον Λεωνίδα Εμπειρίκο. Το 1969 με τροποποίηση του καταστατικού η επωνυμία άλλαξε σε Ένωση Εφοπλιστών Επιβατηγών Πλοίων και το 2004 με νέα τροποποίηση του καταστατικού μετονομάστηκε σε Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας.
Στα 100 χρόνια υπήρξαν μεγάλες προσωπικότητες που συμμετείχαν στη διοίκηση του Σωματείου και που διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στην επιβατηγό ναυτιλία.
Από το 1921 ο Σύνδεσμός μας εκπροσωπεί τα επιβατικά πλοία και την κρουαζιέρα μετά τη δραστηριοποίησή της τη δεκαετία του 1960.
Για τα 100 χρόνια του Συνδέσμου θα διοργανώσουμε τον Μάρτιο μία ημερίδα όπου θα αναφερθούμε περισσότερο στις δραστηριότητες και τη σημασία του Σωματείου μας όλα αυτά τα χρόνια.
Δυστυχώς τα 100 χρόνια του Συνδέσμου μας συμπίπτουν με μία πρωτόγνωρη παγκόσμια κρίση την οποία ούτε μπορούσαμε να προβλέψουμε ούτε να φανταστούμε. Η Υγειονομική κρίση έπληξε την παγκόσμια οικονομία και άλλαξε τον τρόπο ζωής μας και ελπίδα όλων μας είναι να ξεπεραστεί σύντομα αλλά και να αφήσει και θετικά σημάδια στη μετέπειτα πορεία μας, όπως η αλλαγή νοοτροπίας στις διακρατικές μας σχέσεις για περισσότερη κατανόηση και αλληλεγγύη και τον καθορισμό πολιτικών βασισμένων σε αρχές.
Από την αρχή της κρίσης αναδείχθηκε η μεγάλη σημασία του Συνδέσμου σε ότι αφορά στον καταρτισμό προτάσεων για τη λήψη μέτρων ενίσχυσης του Κλάδου και την εφαρμογή τους.
Στις διεκδικήσεις αυτές είχε σημαντικό ρόλο η ομαδικότητα, η συμμετοχή όλων των μελών μας στη λήψη αποφάσεων και η καλοπιστία τουλάχιστον για τη συντριπτική πλειοψηφία των μελών μας.
Από την αρχή της κρίσης και με ενέργειες του Συνδέσμου μας εξασφαλίσαμε την συμπερίληψή μας στους πληγέντες κλάδους και επωφεληθήκαμε των οριζόντιων μέτρων που αποφασίστηκαν. Σας υπενθυμίζω ότι σε μέτρα, όπως η αναστολή των συμβάσεων εργασίας, ένα ιδιαίτερα σημαντικό θέμα, δεν συμπεριλαμβάνονταν οι ναυτικοί και χρειάστηκαν οι παρεμβάσεις του Συνδέσμου μας για να συμπεριληφθούν, ενώ το ίδιο συνέβη και με τις επιδοτήσεις των εργοδοτικών εισφορών.
Ένα σημαντικό μέτρο το οποίο προτείναμε είναι οι Συμβάσεις Δημόσιας Υπηρεσίας COVID, το ύψος των μισθωμάτων των οποίων δεν μας ικανοποιεί, αλλά απετέλεσαν μία σημαντική βοήθεια για τις εταιρείες μας.
Το μέτρο των έκτακτων αυτών συμβάσεων εφαρμόζεται και σήμερα και γίνονται σημαντικές προσπάθειες για την συνεχή και χωρίς διακοπές εφαρμογή τους, επίσης την προσαρμογή των μισθωμάτων στα πραγματικά έξοδα των πλοίων.
Αυτό που πρέπει να τονίσουμε είναι ότι τα μέλη μας, δηλαδή τα πλοία που εξυπηρετούν όλα τα νησιά μας δεν έλαβαν το 2020 βοήθεια 55 εκ., αλλά 31 μετά την αφαίρεση του ΦΠΑ και λαμβανομένου υπόψη ότι το 25% αφορούσε τα πορθμεία. Δεν αμφισβητούμε τα 55 εκ., αλλά εμείς λάβαμε 31.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις μας τα ζημιογόνα αποτελέσματα των εταιρειών μας την τρέχουσα περίοδο ξεπερνούν τα 25 εκ. το μήνα και για να καλυφθούν πρέπει να αυξηθούν 75% τα τρέχοντα μισθώματα συμβάσεων covid-19.
Άλλα θέματα τα οποία ο Σύνδεσμός μας πρότεινε και υλοποιήθηκαν είναι :
Πέραν των ανωτέρω :
Οι προσπάθειες του Συνδέσμου μας αναγνωρίστηκαν και βραβεύθηκαν από τους Lloyd’s List, το οποίο συμβαίνει για πρώτη φορά στην ιστορία του σωματείου μας.
Για μία ακόμα φορά θέλω να τονίσω ότι οι αποφάσεις οι οποίες ελήφθησαν και η πολιτική την οποία ακολουθήσαμε οφείλονται σε ομαδική προσπάθεια όλων των μελών και ενεργό συμμετοχή τους στις διεκδικήσεις μας.
Η Δεκαετία 2021-2030 είναι ίσως η δυσκολότερη στην ιστορία των Θαλάσσιων Συγκοινωνιών.
Το 2021 ξεκίνησε με ζημιές του Κλάδου που ξεπερνούν τα 130 εκ. € και έναντι των οποίων έχουμε λάβει ενίσχυση μόνο 31 εκ.
Έχουμε μπροστά μας μία προβληματική χρονιά με δυσάρεστες εξελίξεις με δεδομένη την καθυστέρηση των εμβολιασμών διεθνώς, το οποίο θα επηρεάσει δυσμενώς τον εισερχόμενο τουρισμό.
Είναι βέβαιο ότι το πρώτο εξάμηνο του 2021 δεν θα είναι καλύτερο από αυτό του 2020 χωρίς να αποκλείεται να είναι και χειρότερο. Η κίνηση την τρέχουσα περίοδο είναι μειωμένη κατά 70% και οι τιμές των καυσίμων αυξημένες κατά 65%. Υπολογίζουμε ότι οι εταιρείες μας δαπανούν την τρέχουσα περίοδο €15 εκ. μηνιαίως για να καλύψουν το κόστος των καυσίμων, όταν τον Απρίλιο του 2020 δαπανούσαν €9 εκ. για τα ίδια δρομολόγια.
Παράλληλα η ενίσχυση των εταιρειών μας δεν είναι συνεχής, πχ διεκόπη την περίοδο 2/5-19/7, 8/8-25/9, 1/10-24/11 του 2020, επίσης τον Ιανουάριο του 2021, ενώ ανησυχούμε για τον Μάρτιο.
Είναι χαρακτηριστικό, χωρίς να υπολογίζουμε τα υπόλοιπα έξοδα, ότι το κόστος των καυσίμων των εταιρειών μας τους μήνες Ιανουάριο – Φεβρουάριο 2021 εκτιμάται σε 30 εκατ. ευρώ, ενώ η ενίσχυση που δόθηκε με βάση τις Συμβάσεις Covid ήταν 6.800.000 ευρώ.
Σε ότι αφορά τη θερινή περίοδο οι προβλέψεις είναι ότι ο εισερχόμενος τουρισμός θα κυμανθεί στο 50% του 2019, χωρίς όμως αυτό να επιβεβαιώνεται λόγω των αρνητικών εξελίξεων της πανδημίας.
Είναι βέβαιο λοιπόν ότι έχουμε μπροστά μας μία κακή χρονιά με αμφισβητούμενα αποτελέσματα σε ότι αφορά την κίνηση και με βέβαια ζημιογόνα οικονομικά αποτελέσματα με μειωμένη ρευστότητα και αυξημένο δανεισμό.
Εκτός από αυτά που αναφέραμε έχουμε μπροστά μας και τις υποχρεώσεις μας για την προσαρμογή των πλοίων σε νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και την υποχρέωσή μας για βελτίωση του Ενεργειακού αποτυπώματος των πλοίων και μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα το 2030 κατά 55%. Είναι βέβαιο ότι θα αυξηθούν τα λειτουργικά έξοδα των πλοίων με την εφαρμογή του ETS, δηλαδή την αγορά ρίπων σε κόστος που δεν μπορούμε να υπολογίσουμε και με την επιβάρυνση των τιμών των καυσίμων με φόρους. Επίσης θα παραστεί ανάγκη επενδύσεων στα υπάρχοντα πλοία και βέβαια θα επιβαρυνθεί σημαντικά το κόστος κατασκευής νέων πλοίων. Η χρήση εναλλακτικών καυσίμων είναι άγνωστο εάν και πότε θα είναι δυνατή για τα πλοία που εξυπηρετούν τα νησιά μας.
Οι μελέτες τις οποίες έχουμε κάνει σαφώς αναδεικνύουν τα προβλήματα αυτά και είναι γνωστά. Οι Ευρωπαίοι εταίροι μας έχουν κατανοήσει την σημασία των μεταφορών και την ανάγκη για την ελεύθερη κινητικότητα ως την απαραίτητη προϋπόθεση για την ανάπτυξη των Κρατών της ΕΕ, αλλά πρέπει να κατανοήσουν και τις ιδιαιτερότητες της Χώρας μας λόγω της νησιωτικής της υποδομής. Πρέπει λοιπόν να τους πείσουμε ότι λόγω της νησιωτικής της υποδομής, η Χώρα μας πρέπει να αντιμετωπιστεί διαφορετικά σε σχέση με άλλες χώρες οι οποίες είτε δεν έχουν ή έχουν περιορισμένες θαλάσσιες συγκοινωνίες.
Η αναστολή εφαρμογής των μέτρων στις εσωτερικές συγκοινωνίες της Ευρώπης για μία τουλάχιστον δεκαετία μετά το 2030 φαίνεται απαραίτητη και πρέπει να συζητηθεί. Ενώ πρέπει να προβληματιστούμε και για την εφαρμογή παρόμοιων μέτρων και για τις Διεθνείς Ευρωπαϊκές θαλάσσιες μεταφορές.
Εναλλακτικά και για την αποφυγή της αύξησης των λειτουργικών εξόδων που θα επηρεάσει και το μεταφορικό κόστος, θεωρώ βέβαιο ότι τα επόμενα χρόνια πρέπει πολύ σοβαρά να συζητήσουμε το θέμα της επιδότησης του κόστους των καυσίμων αλλά και της επέκτασης του μέτρου του μεταφορικού ισοδυνάμου στο σύνολο των επιβατών και οχημάτων που μεταφέρονται στις Ακτοπλοϊκές μας γραμμές. Εδώ θέλω να τονίσω τη μεγάλη σημασία της εφαρμογής του μεταφορικού ισοδυνάμου που αποτελεί πρότυπο και που μελλοντικά είναι βέβαιο ότι θα αποτελέσει το κύριο εργαλείο για την ενίσχυση του Κλάδου και την ανταγωνιστικότητα των υπηρεσιών μας.
Άλλο μεγάλο θέμα της τρέχουσας δεκαετίας είναι η ανανέωση του Ακτοπλοϊκού μας στόλου. Ο μέσος όρος ηλικίας των πλοίων μας σήμερα είναι 27,32 ετών και για τα συμβατικά 29,9. Το 2030 ο μέσος όρος θα είναι 37,32 και για τα συμβατικά 39,9, περισσότερα από 42 πλοία θα είναι πάνω από 40 ετών, ενώ 18 μεγαλύτερα των 50 ετών, το οποίο δεν έχει συμβεί ποτέ στην Ακτοπλοΐα μας τουλάχιστον τα τελευταία 40 χρόνια. Στην διεθνή αγορά δεν υπάρχουν πλοία μικρής ηλικίας που να πληρούν τα αυστηρά περιβαλλοντικά κριτήρια αλλά και κατάλληλα για τις Ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, πρέπει λοιπόν να κατασκευαστούν νέα πλοία. Η μελέτη του ΝΕΕ είναι η μόνη πρόταση η οποία υπάρχει όμως πρέπει άμεσα να εξελιχθεί και να διαμορφωθεί κατάλληλα για τη χρηματοδότηση νέων κατασκευών. Εδώ επαναλαμβάνουμε ότι οι 12ετείς συμβάσεις ΔΥ αναμένεται να έχουν σημαντικό ρόλο.
Σε ότι αφορά τα θεσμικά θέματα που αντιμετωπίσαμε θέλω πρώτα απ΄ όλα να υπενθυμίσω ότι ο Σύνδεσμός μας κατέθεσε στο ΥΝΑΝΠ την 7.12.2016 έναν κώδικα δεοντολογίας και συμπεριφοράς μετά την από 15.11.2016 ομόφωνη απόφαση του ΔΣ, ο οποίος κατά περίεργο τρόπο ποτέ δεν ελήφθη υπόψη, παρά το γεγονός ότι θα διευκόλυνε αφάνταστα τις υπηρεσίες του Υπουργείου, το ΣΑΣ και τους Υπουργούς στη λήψη αποφάσεων.
Το 2020 καταθέσαμε πρόταση για τις αρχές ΣΑΣ οι οποίες ουσιαστικά αποτελούν μέρος του Ν 2932 και οι οποίες συζητήθηκαν, συμφωνήθηκαν και υποστηρίζονται από τη συντριπτική πλειοψηφία των μελών μας. Οι αρχές αυτές βασίστηκαν στην ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και την ενθάρρυνση των επενδύσεων και βάζουν όρια τα οποία διευκολύνουν την λήψη αποφάσεων χωρίς να χρειάζεται κάθε φορά να ερμηνεύουμε τον νόμο. Προς μεγάλη μας έκπληξη οι αρχές αυτές δεν έχουν εφαρμοστεί με αποτέλεσμα να υπάρχει κενό νόμου αφού ο 2932 παραπέμπει στις αρχές αυτές οι οποίες δεν υπάρχουν.
Γνωρίζουμε ότι το Υπουργείο εξετάζει τις προτάσεις μας τις οποίες βέβαια είμαστε πρόθυμοι να συζητήσουμε χωρίς όμως να παραβιάσουμε τις αρχές τις οποίες προαναφέραμε.
Σύμφωνα με τον Ν 4770/21 περιορίστηκαν οι αρμοδιότητες της ΡΑΛ. Ένας από τους λόγους ήταν και η καθυστέρηση και η μη εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 352/2017 που αφορά στην ελεύθερη παροχή των λιμενικών υπηρεσιών. Με πολύ ενδιαφέρον περιμένουμε τις εξελίξεις για να λήξει επιτέλους αυτό το θέμα το οποίο μας απασχολεί 20 χρόνια.
Σε ότι αφορά τη ΣΣΕ με τους ναυτικούς μας για μία ακόμα φορά επαναλαμβάνουμε την πρότασή μας για συλλογικές διαπραγματεύσεις οι οποίες όμως δεν μπορεί να γίνουν λόγω των γνωστών προβλημάτων της ΠΝΟ. Οι ΣΣΕ δεν είναι δυνατόν να υπογραφούν με κάθε σωματείο ή ομάδα σωματείων ξεχωριστά, πράγμα το οποίο αντιλαμβανόμαστε δεν είναι επιθυμητό και από τα σωματεία των εργαζομένων γιατί θα σήμαινε το οριστικό τέλος της ΠΝΟ, συνεπώς δεν έχουμε την παραμικρή ευθύνη για τη μη υπογραφή των ΣΣΕ, οι οποίες παρά το γεγονός ότι δεν έχουν ανανεωθεί, τηρούνται.
Τα κύρια αιτήματα των απεργιακών κινητοποιήσεων που αποφασίστηκαν δεν αφορούν τον κλάδο μας αλλά τα επιβατικά πλοία είναι αυτά που θα υποστούν τις συνέπειες και για τον λόγο αυτόν καλούμε τα συνδικαλιστικά σωματεία να επανεξετάσουν την απόφασή τους για να μη δημιουργηθούν σοβαρά θέματα στις θαλάσσιες συγκοινωνίες".
Για τα θέματα κρουαζιέρας τοποθετήθηκε ο αρμόδιος Αντιπρόεδρος κ. Ανδρέας Ποταμιάνος:
"Σύντομα θα ήθελα να σας ενημερώσω σχετικά με τα πεπραγμένα στον τομέα των κρουαζιερών το τελευταίο έτος.
Όπως όλοι γνωρίζετε οι κρουαζιέρες δημιουργήθηκαν από τούς Έλληνες ακτοπλόους της τελευταίας εκατονταετίας παγκοσμίως και είναι γνωστή η ανοδική τους πορεία.
Ο Σύνδεσμός μας έχει σχετικά μικρό αριθμό πλοίων της κατηγορίας αυτής αλλά μπορώ να πω ότι το τέλος του 2019 η παράδοση, η γνώση και η συνεισφορά στον τομέα αυτό αναγνωρίστηκε από τις μεγάλες εταιρείες κρουαζιερών ως αποτέλεσμα να μας ζητήσουν συνεργασία από την CLIA (Cruise Line Association) όπως και από την PEACE BOAT της Ιαπωνίας με σημαντικό αριθμό πλοίων. Βεβαίως εξετιμήθηκε και η σοβαρότητα με την οποία αντιμετωπίζονται τα θέματα στον ΣΕΕΝ και ότι είναι η δεσπόζουσα ένωση της επιβατηγού ναυτιλίας.
Η επιδημία του κορωνοϊού το 2020 σχεδόν εξαφάνισε τον τομέα αυτό, ίσως και κατά 96,5%.
Θεωρούμε ότι η δραστηριότητα αυτή της επιβατηγού ναυτιλίας θα μπορέσει να αναβιώσει, ανεξάρτητα από τον τομέα της ακτοπλοΐας, μια που η ιδιότητα του επιβατηγού πλοίου, ο χαρακτηρισμός και η εκμετάλλευσή του ανήκει αποκλειστικά στους πλοιοκτήτες και εφοπλιστές της επιβατηγού ναυτιλίας οι οποίοι τα χρησιμοποιούν, χαρακτηρίζουν και μετασκευάζουν ανάλογα με τις επιχειρηματικές τους βλέψεις.
Είμαστε στη χειρότερη φάση μια που ακόμα και τα λιμάνια σε πολλές χώρες είναι ακόμα κλειστά και το κοινό για θαλάσσιες κρουαζιέρες αναψυχής δεν είναι έτοιμο για διακοπές, η δε αναδιοργάνωση της υποδομής που γνωρίζαμε στο παρελθόν θα απαιτήσει χρόνο.
Εμείς θα συνεχίσουμε την προσπάθεια στα πλαίσια του ΣΕΕΝ που είναι η μεγαλύτερη και δεσπόζουσα ένωση επιβατηγού ναυτιλίας.
Προσωπικά ευχαριστώ τον Πρόεδρο και τα μέλη του Συμβουλίου για την άριστη συνεργασία κρατώντας πάντοτε ο κάθε τομέας την απόλυτη αυτοτέλεια και ανεξαρτησία, όλα αυτά βεβαίως με αισιόδοξο το μέλλον του κορονοϊού".
Στον επίλογο του ο κ. Μιχάλης Σακέλλης επεσήμανε:
"Οι καιροί για τον κλάδο μας δεν ήταν ποτέ εύκολοι, τα προβλήματα είναι καθημερινά, οι ευθύνες μας μεγάλες όπως βέβαια και οι υποχρεώσεις μας. Εκτός από την αποφασιστική συμμετοχή μας στην παρούσα κρίση ο Σύνδεσμός μας στο παρελθόν διαπραγματεύθηκε και πέτυχε την επίλυση πολύ σοβαρών θεμάτων που στήριξαν τον κλάδο και διαμόρφωσαν το επίπεδο των υπηρεσιών και τη σύνθεση του Ακτοπλοϊκού μας στόλου.
Χαρακτηριστικά σας υπενθυμίζω την απελευθέρωση έστω και με προϋποθέσεις των δρομολογήσεων το 2002, την απελευθέρωση του ναυλολογίου το 2005 και τα μέτρα που λήφθηκαν με τον Ν.4150/2013 στις διατάξεις του οποίου οφείλεται η διατήρησης της παραμονής των 5 Ελληνικών πλοίων στις γραμμές, όπως επίσης και η μεγάλη αύξηση των δρομολογήσεων των ταχυπλόων τα οποία το 2013 ήταν 18 και σήμερα είναι 35.
Το 2021 ξεκίνησε με το βάρος των αποτελεσμάτων της υγειονομικής κρίσης την οποία ακόμα ζούμε χωρίς να είμαστε αισιόδοξοι για γρήγορες και σημαντικές βελτιώσεις. Επίσης έχει ξεκινήσει μία δεκαετία μεγάλων περιβαλλοντικών προκλήσεων. Στην περίοδο αυτή ο Σύνδεσμός μας θα κληθεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στις απαραίτητες θεσμικές αλλαγές και στα μέτρα που θα ληφθούν. Η διαφύλαξη της αξιοπιστίας, της συνοχής και της αντικειμενικότητας του Συνδέσμου μας είναι περισσότερο αναγκαία από ποτέ, τα έχουμε μέχρι σήμερα κατακτήσει και πρέπει να τα διαφυλάξουμε.
Ο Σύνδεσμός μας θα είναι συνεπής για την τήρηση των συμφερόντων του κλάδου και το 2021, οι διεκδικήσεις μας θα είναι μια συνέχεια του 2020 και οι προσπάθειες μας θα επικεντρωθούν :
Εύχομαι καλή δύναμη και η νέα χρονιά να είναι η αρχή της εξόδου από την κρίση και της ανάκαμψης της οικονομίας μας".