Πηγή του ΟΛΠ τόνισε στο Reporter πως πρόκειται για έκταση περίπου 8 στρεμμάτων στο χώρο της κρουαζιέρας και η σχετική συμφωνία αναμένεται να κλείσει στα μέσα Μαρτίου. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η εν λόγω έκταση είναι τμήμα των περίπου 140 στρεμμάτων στο λεγόμενο «Παλατάκι» που βρίσκεται εντός της ζώνης του λιμένα. Η έκταση των 140 στρεμμάτων εκχωρήθηκε στον ΟΛΠ, βάσει της συμφωνίας παραχώρησης του λιμένα, μεταξύ Δημοσίου και Cosco, αλλά διεκδικείται από το δήμο Πειραιά, καθώς, όπως αναφέρει είναι κομμάτι της περιουσίας του.
Το ιστορικό και οι διεκδικήσεις
Η υπόθεση έχει μακρά ιστορία που φτάνει μέχρι και το 1877, όταν η συγκεκριμένη έκταση κατοχυρώθηκε στην τότε αρχή του Πειραιά. Με νόμο του 1932, όμως, παραχωρήθηκε στο νεοσύστατο τότε ΟΛΠ, διότι θεωρήθηκε ότι θα ενισχυόταν η λειτουργία του, με την προϋπόθεση να τη διατηρήσει όσο είναι δημόσιος φορέας. Με την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού, ο δήμος διεμήνυσε ότι η έκταση έπρεπε να επιστρέψει στην κατοχή του, καθώς δεν υφίστατο πλέον ο δημόσιος χαρακτήρας του ΟΛΠ. Μάλιστα, σύμφωνα με τη δημοτική αρχή, η έκταση είναι εγγεγραμμένη στο κτηματολόγιο ως ιδιοκτησία της.
Ερωτώμενος σχετικά ο δήμαρχος, στη διάρκεια του δημοτικού συμβουλίου, τόνισε πως η νομική υπηρεσία του δήμου συγκεντρώνει τοπογραφικά και άλλα στοιχεία που αποδεικνύουν ότι η έκταση είναι τμήμα της περιουσίας του, προκειμένου να προχωρήσει σε αγωγή κατά του ελληνικού Δημοσίου, χωρίς, ωστόσο να έχει ολοκληρώσει τις σχετικές διαδικασίες.
Οι πολιτιστικές προεκτάσεις και το έργο κρουαζιέρας
Ο ΟΛΠ χρησιμοποιεί εμπορικά την έκταση για τις δραστηριότητες κρουαζιέρας. Σημειώνεται, ωστόσο, ότι δημοτικοί σύμβουλοι του Πειραιά ζητούν να εκπονηθεί μελέτη από τον ΟΛΠ, στο πλαίσιο σχετικής απόφασης που εξέδωσε το 2018, η τότε υπουργός Πολιτισμού, Μυρσίνη Ζορμπά, προκειμένου, μέσω της έκτασης των 140 στρεμμάτων, να συνδεθεί ο αστικός ιστός με τα μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς, όπως το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή, που βρίσκονται, όπως λένε «εγκλωβισμένα εκεί και επισκέψιμα μόνο από τουρίστες κρουαζιέρας».
Υπενθυμίζεται ότι η περιοχή της κρουαζιέρας και συγκεκριμένα το επενδυτικό έργο της επέκτασης, ύψους 103 εκατ. ευρώ, που προβλέπει το Master Plan της Cosco, αποτέλεσε σημείο δικαστικής διαμάχης ανάμεσα σε πολίτες της πόλης και την εταιρεία. Οι πολίτες κατέθεσαν ασφαλιστικά μέτρα εναντίον της κινεζικής εταιρείας, μετά και την πτώση των επιχωματώσεων του έργου στη θάλασσα, κάνοντας λόγο για «υποβάθμιση του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος». Η αίτηση ασφαλιστικών μέτρων έγινε δεκτή και τα έργ επιχωματώσεων διεκόπησαν προσωρινά. Τελικά, όπως έγραψε πρώτο το Reporter, το Πρωτοδικείο Πειραιά αποφάσισε τη συνέχιση των έργων, θέτοντας, όμως, μία σειρά από προϋποθέσεις.
Για το project του προβλήτα κρουαζιέρας υπάρχει μία ακόμα δικαστική εκκρεμότητα, καθώς έχουν καταθέσει αίτηση ακύρωσης το Εργατικό Κέντρο Πειραιά και πολίτες της πόλης και αναμένεται απόφαση από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Μέχρι την έκδοση της απόφασης, δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν έργα βυθοκορήσεων, τα οποία σταμάτησαν με προσωρινή διαταγή του ΣτΕ.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr