Οι εργασίες για την «κορωνίδα» των υποχρεωτικών επενδύσεων του Master Plan της Cosco για το λιμάνι, ύψους 103 εκατ. ευρώ, έχουν «παγώσει» εν μέρει μετά από αιτήσεις ακύρωσης, τις οποίες έχουν καταθέσει το Εργατικό Κέντρο Πειραιά και πολίτες της πόλης και οι οποίες αναμένεται να εκδικαστούν από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Πηγές κοντά στον ΟΛΠ επισημαίνουν στο Reporter ότι οι καθυστερήσεις οφείλονται στην προβληματική λειτουργία των δικαστηρίων ελέω πανδημίας και στις αιτήσεις της άλλης πλευράς για αναβολή. Οι ίδιες πηγές προσθέτουν ότι αναμένουν την άμεση εκδίκαση της υπόθεσης, προκειμένου να προχωρήσει η επένδυση.
«Κόκκινο» για τις επιχωματώσεις
Παράλληλα, στο τέλος Δεκεμβρίου, με απόφαση του Πρωτοδικείου Πειραιά, έγινε δεκτή προσωρινή διαταγή ασφαλιστικών μέτρων κατά της Cosco για την «προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς στην Πειραϊκή», η οποία είχε κατατεθεί από το «Παρατηρητήριο Πειραϊκής» και 24 πολίτες. Τα ασφαλιστικά μέτρα αφορούσαν τις επιχωματώσεις δίπλα στο ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή και οι πολίτες κατήγγειλαν τη διοίκηση του λιμανιού για «υποβάθμιση του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος», κατορθώνοντας την προσωρινή παύση των εργασιών. Η συζήτηση της υπόθεσης, η οποία ήταν προγραμματισμένη για τις 14 Ιανουαρίου, εκκρεμεί, αποτελώντας, ένα ακόμη εμπόδιο για την ολοκλήρωση του έργου.
Με επιστολή της στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, η διοίκηση του ΟΛΠ είχε απαντήσει ότι οι «εν λόγω εργασίες χερσαίας επίχωσης εκτελούνται σύμφωνα με τις εγκριτικές πράξεις του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, δηλαδή, σε απόσταση πλέον των 100 μέτρων από το μνημείο και σύμφωνα με τους εκεί αναφερόμενους ειδικότερους όρους, προκειμένου να διασφαλισθεί η προστασία του μνημείου. H ΟΛΠ Α.Ε. προτίθεται όχι μόνο να προστατεύσει το μνημείο, αλλά και να το αναδείξει, ώστε με την ολοκλήρωση του έργου να προβάλλεται καλύτερα στους επισκέπτες της περιοχής».
Η δημοτική αρχή
Στο έργο του προβλήτα κρουαζιέρας είχε αντιδράσει και ο Δήμος Πειραιά, διαμαρτυρόμενος για τα φορτηγά, τα οποία θα μετέφεραν τα υλικά κατασκευής, επιβαρύνοντας, όπως είχε επισημανθεί, το οδικό δίκτυο της πόλης. Σε αυτό το πλαίσιο, η δημοτική αρχή, εκφράζοντας τη δυσαρέσκειά της για τους περιβαλλοντικούς όρους της επένδυσης, ζήτησε και αποφάσισε η μεταφορά των φορτηγών «να πραγματοποιηθεί εξ ολοκλήρου από τη θάλασσα έστω και με αύξηση του κόστους της επένδυσης που είναι χρηματοδοτούμενη κατά 95% από ευρωπαϊκούς πόρους». Η απόφαση δεν είναι δεσμευτική, αλλά είναι ενδεικτική των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η υλοποίηση της επένδυσης.
Η διοίκηση του λιμανιού θεωρεί, από την άλλη, ότι το έργο είναι περιβαλλοντικά αδειοδοτημένο, ενώ διαμηνύει ότι έχει κατατεθεί και Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων στο ΤΑΙΠΕΔ, η οποία έχει διαβιβαστεί και στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. «Κύριος στόχος της ως άνω ΣΜΠΕ είναι να εξετάσει τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις στρατηγικού χαρακτήρα από τη μελλοντική ανάπτυξη του λιμένα, όπως αυτή θα διαμορφωθεί, όμως, έχοντας ως αφετηρία τις υποχρεωτικές επενδύσεις και τα ήδη αδειοδοτημένα έργα, μιας και γι’ αυτά το πλαίσιο έχει τεθεί από τις αποφάσεις της ΕΣΑΛ και τον κυρωτικό νομο 4404/2016» υπογραμμίστηκε στη σχετική επιστολή που απεστάλη στο υπουργείο Ναυτιλίας.
H εκκρεμότητα του 16% των μετοχών
Υπενθυμίζεται ότι όσο καθυστερούν οι υποχρεωτικές επενδύσεις, καθυστερεί και η παραχώρηση του υπόλοιπου 16% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ, το οποίο κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ, στην Cosco, η οποία ελέγχει σήμερα το 51% των μετοχών. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, η μεταβίβαση του ποσοστού θα πραγματοποιηθεί τον Αύγουστο του 2021, αλλά τα εμπόδια σε σημαντικές επενδύσεις καθιστούν σχεδόν απίθανο το εγχείρημα.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr