Υπενθυμίζεται ότι η ναυτιλιακή εφαρμόζει ένα πρόγραμμα εγκατάστασης αυτών των συστημάτων καθαρισμού καυσαερίων σε 114 από τα 116 πλοία του στόλου της. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της εταιρείας, το κόστος εγκατάστασης είναι χαμηλότερο των δύο εκατ. δολαρίων ανά πλοίο.
«Μία καλή απόφαση» χαρακτήρισε τη στρατηγική κίνηση της Star Bulk, ο πρόεδρος της ναυτιλιακής, Hamish Norton, κατά την παρουσία του σε πρόσφατο συνέδριο της Capital Link, προσθέτοντας ότι συνέβαλε σημαντικά στα έσοδα του 2020. Ο ίδιος αποκάλυψε ότι έχει ήδη καλυφθεί το μισό κόστος της εγκατάστασης των scrubbers στα πλοία και αναμένεται να καλυφθεί και το υπόλοιπο μέσα στο 2021. «Στη συνέχεια, η επένδυση θα αποφέρει καθαρό κέρδος» σημείωσε χαρακτηριστικά.
Το spread
Πέρυσι τέτοια περίοδο, το spread ανάμεσα στα καύσιμα VLSFO (very-low sulphur fuel oil) με χαμηλό ποσοστό θείου 0,5%, τα οποία είναι συμβατά με τον κανονισμό του IMO, και στα καύσιμα HSFO (high sulphur fuel oil) με 3,5% ποσοστό θείου, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιούνται μέσω των scrubbers, κυμαινόταν γύρω στα 300 δολάρια ανά τόνο, προς όφελος όσων είχαν επιλέξει τα συστήματα καθαρισμού. Ωστόσο, η μετέπειτα πτώση των τιμών του πετρελαίου μείωσε αρκετά το spread, το οποίο υποχώρησε κάτω από τα 100 δολάρια ανά τόνο. Σήμερα, η διαφορά της τιμής ανάμεσα στα δύο καύσιμα εντοπίζεται γύρω στα 100 δολάρια ανά τόνο, με τον κ. Norton να αναμένει η κατάσταση να γίνει ακόμη πιο ευνοϊκή για ιδιοκτήτες με στόλο πλοίων με scrubbers στη διάρκεια του 2021, καθώς θα αυξηθεί η ζήτηση για καύσιμα στις μεταφορές
Λιγότερες επενδύσεις σε νεότευκτα
Πριν από ένα μήνα έγινε γνωστή συμφωνία της Star Bulk για την απόκτηση τριών πλοίων capesize. Ωστόσο, η ναυτιλιακή διστάζει να επενδύσει στη ναυπήγηση νέων πλοίων. «Δεν είμαστε ακόμη τόσο γενναίοι, ώστε να παραγγείλουμε νεότευκτα, λόγω των περιβαλλοντικών κανονισμών, οι οποίοι είναι ξεκάθαρα "ασταθείς"» εξήγησε ο κ. Norton. Μάλιστα, ανέφερε ότι μία εταιρεία πρέπει να αξιολογεί το πολιτικό και ρυθμιστικό περιβάλλον, πριν λάβει μία απόφαση. «Οι παραγγελίες νέων πλοίων σε όλους τους κλάδους της ναυτιλίας θα είναι λιγότερες, καθώς οι πλοιοκτήτες θα προσπαθούν να καταλάβουν ποιο θα είναι το πλοίο του μέλλοντος» υπογράμμισε. Αυτή θα είναι μία θετική εξέλιξη, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Star Bulk, καθώς θα βελτιώσει τις συνθήκες προσφοράς - ζήτησης στην αγορά. Σημειώνεται ότι το βιβλίο παραγγελιών στο ξηρό φορτίο βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα ρεκόρ.
Η διαφωνία με Προκοπίου
To θέμα των scrubbers είχε απασχολήσει και το μεγάλο ψηφιακό debate κορυφαίων Ελλήνων πλοιοκτητών, τον Οκτώβριο του 2020. Πέτρος Παππάς και Γιώργος Προκοπίου είχαν διαφωνήσει για το αν είναι μία έξυπνη επιλογή για τους πλοιοκτήτες. Ο κ. Προκοπίου είχε σταθεί στις απαγορεύσεις που εφαρμόζουν ορισμένα λιμάνια για τους open-loop (ανοιχτού τύπου) μηχανισμούς και είχε εγείρει ενστάσεις για το χρονικό διάστημα απόσβεσης της επένδυσης, με τον κ. Παππά να απαντά ότι δεν πρόκειται για μία τεχνολογία που μολύνει τις θάλασσες και αντιθέτως θα αποδειχτεί ότι είναι θετική για τη βιομηχανία.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr