Την όλη υπόθεση παρακολουθεί στενά ο αμερικανικός παράγων που «επενδύει» στρατηγικά στη ναυπηγοεπισκευή στη χώρα στο φόντο της στενότερης συνεργασίας σε ενέργεια και άμυνα που προωθείται κι έχει μεταξύ άλλων και στόχο την ανάσχεση των Κινεζικών επενδύσεων στην ευρύτερη περιοχή.
Πάντως τα σχέδια του ΟΛΠ συναντούν αντιδράσεις από τις επιχειρήσεις ναυπηγοεπισκευής στο Πέραμα, που σε αριθμό ξεπερνούν τις 500. Ο πρόεδρος κ. Βασίλη Κανακάκη του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας με δηλώσεις του έχει εκφράσει την αντίθεση του στα σχέδια της Cosco να υλοποιήσει σχέδια για μονάδα ναυπηγείου.
Μάλιστα σημειώνει ότι οι σχεδιαζόμενες επενδύσεις του ΟΛΠ τόσο για την κρουαζιέρα ύψους 136 εκατομμυρίων για τους προβλήτες κρουαζιέρας, αλλά και τα άλλα πλάνα για αναβαθμίσεις του λιμανιού ύψους 500 κα ευρώ θα στηριχθούν από ευρωπαϊκά κονδύλια. Επίσης σημειώνει ότι οι επενδύσεις στην Πλωτή Δεξαμενή Πειραιάς ΙΙΙ απορρέουν από υποχρεώσεις της σύμβασης.
Την ίδια ώρα στην άρνηση της Διοίκησης του ΟΛΠ να δεσμευτεί γραπτώς για τη μη ίδρυση ναυπηγείου στο Πέραμα αναφέρθηκαν, πριν λίγες μέρες, σε κοινή δήλωσή τους τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, Νεκτάριος Σαντορινιός, Θοδωρής Δρίτσας και Χρήστος Λαμπρίδης. Υπογραμμίζοντας ότι η κυβέρνηση οφείλει να βάλει φρένο σε σχέδια που θα οδηγήσουν σε λουκέτο μικρομεσαίες επιχειρήσεις στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος.
Όπως αναφέρουν, «έντονη ανησυχία και αναστάτωση έχει προκαλέσει σε μικρομεσαίους επιχειρηματίες και εργαζόμενους στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Πειραιά, η άρνηση της Διοίκησης του ΟΛΠ να δεσμευτεί γραπτώς για τη μη ίδρυση ναυπηγείου στο Πέραμα. Η εξέλιξη αυτή επαναφέρει στο προσκήνιο τους κινδύνους δημιουργίας ενός ιδιωτικού μονοπωλίου, που με μαθηματική ακρίβεια θα οδηγήσει στο κλείσιμο εκατοντάδων επιχειρήσεων του κλάδου και μεγάλο αριθμό εργαζομένων, στην ανεργία.
Ο ΣΥΡΙΖΑ με την ανάληψη θεσμικών πρωτοβουλιών, κατά τη περίοδο της διακυβέρνησής του, αναγνώρισε έμπρακτα τον αναντικατάστατο ρόλο, των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και των εργαζόμενων, στη δημιουργία ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος του κλάδου αλλά και τη μεγάλη του συνεισφορά στην Εθνική Οικονομία. Ενδεικτικά, πριν την κύρωση της Σύμβασης Παραχώρησης, ως πρωτοβουλίες προστασίας της ναυπηγοεπισκευής, από την Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και την Διοίκηση του κρατικού τότε ΟΛΠ, αναφέρονται η επέκταση των μισθώσεων, η ρύθμιση χρεών και η διαγραφή προσαυξήσεων για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις του κλάδου, καθώς και η εκκίνηση των διαδικασιών για την επισκευή και συντήρηση των δεξαμενών. Ακόμη όμως και μέσω της Σύμβασης Παραχώρησης, που κυρώθηκε με το νόμο 4404/2016, ο ΣΥΡΙΖΑ εξασφάλισε ένα πλαίσιο βιωσιμότητας για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις του κλάδου.
Θεσμοθέτησε την ανεμπόδιστη πρόσβαση στις υποδομές του λιμανιού, δεν επέτρεψε στην ΟΛΠ Α.Ε τη δυνατότητα ίδρυσης ναυπηγείου και υποχρέωσε τον επενδυτή να προχωρήσει στην αναβάθμιση και στον εκσυγχρονισμό της Ζώνης, με επενδύσεις 55 εκατομμυρίων. Υπενθυμίζεται, δε, ότι μέσω νομοθετικών διατάξεων προχώρησε στην ίδρυση και ενίσχυση θεσμικών εργαλείων για την παρακολούθηση της Σύμβασης και τη διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος, όπως η Δημόσια Αρχή Λιμένων, την οποία και κατήργησε η ΝΔ αλλά και η Ανεξάρτητη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων. Επιπλέον, επί των ημερών της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ η Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων απέρριψε την πρόταση της ΟΛΠ Α.Ε για δημιουργία ναυπηγείου, Mega Yachts, καθώς και για ίδρυση ναυπηγείου σε όλο το λιμάνι. Στις διατάξεις, άλλωστε, αυτές της Σύμβασης Παραχώρησης, που ο ΣΥΡΙΖΑ έφερε και προστατεύουν την τοπική οικονομία και επιχειρηματικότητα, στηρίχθηκε τέλος η πρόσφατη Απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων, η οποία ουσιαστικά δεν επιτρέπει στην ΟΛΠ ΑΕ την ίδρυση και λειτουργία ναυπηγείου.
Σήμερα παρουσιάζεται ακόμη πιο αναγκαίο, όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς και ιδιαίτερα, όσοι επικαλούνται ότι θα λειτουργούν στο πλαίσιο της Σύμβασης Παραχώρησης και της ελληνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας, να ενεργήσουν ανάλογα, αναγνωρίζοντας στην πράξη τα όσα με σαφήνεια προβλέπει το θεσμικό πλαίσιο και το οποίο δεν επιτρέπει την ίδρυση και λειτουργία ναυπηγείου από τον ΟΛΠ ΑΕ, επιδιώκοντας ταυτόχρονα τη διασφάλιση ενός κλίματος συνεργασίας. Αποτελεί χρέος της Ελληνικής Κυβέρνησης να διασφαλίσει την εφαρμογή των διατάξεων της Σύμβασης Παραχώρησης και τα όσα αυτή ορίζει, των αποφάσεων της ΕΣΑΛ καθώς και της πρόσφατη απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων για τη λειτουργία της ναυπηγοεπισκευής στο λιμάνι του Πειραιά.
Η αναγνώριση στη Βουλή, έστω και καθυστερημένα και υπό την πίεση των κινητοποιήσεων, από τον Υπουργό Ναυτιλίας κ. Πλακιωτάκη, ότι η Σύμβαση Παραχώρησης (που υπέγραψε η προηγούμενη κυβέρνηση) δεν επιτρέπει την ίδρυση και λειτουργία ναυπηγείου στον ΟΛΠ, θα μείνει γράμμα κενό περιεχομένου, αν η Κυβέρνηση στο σύνολο της δεν αξιοποιήσει έμπρακτα το πλαίσιο που θέσπισε ο ΣΥΡΙΖΑ για την προστασία των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, και αν συνεχίσει να εκπέμπει αντιφατικά μηνύματα. Η Κυβέρνηση της ΝΔ οφείλει να αντιληφθεί ότι οι επιχειρήσεις της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης και οι εργαζόμενοι σε αυτήν αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της τοπικής οικονομίας.
Αντί λοιπόν να κλείνει το μάτι σε όσους επιδιώκουν την υλοποίηση επιχειρηματικών σχεδίων που θα τις οδηγήσουν στο κλείσιμο, να τοποθετηθεί με σαφήνεια, σε όλα τα επίπεδα και να προχωρήσει στην εκπόνηση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου για τη στήριξη τους. Ο ΣΥΡΙΖΑ, όπως έπραξε στην κυβερνητική του θητεία, έτσι και σήμερα, θα συνεχίσει να στηρίζει τον κλάδο της ναυπηγοεπισκευής, τους εργαζόμενους και τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα, στο πλαίσιο μιας αναπτυξιακής προοπτικής προς όφελος της οικονομίας, της κοινωνίας και της εργασίας».
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr