Ειδικότερα, το Reporter επικοινώνησε τόσο με το αμερικανικό επενδυτικό ταμείο BlackSummit Financial Group όσο και με τον κρατικό χρηματοδοτικό οργανισμό των ΗΠΑ, Development Finance Corporation (DFC) και διαπιστώθηκε ότι το ενδιαφέρον για τα δύο λιμάνια είναι «ζεστό». Αμφότεροι επεσήμαναν το στρατηγικό ρόλο της Βόρειας Ελλάδας στην ενδυνάμωση των ελληνοαμερικανικών σχέσεων, μέσα από την ανάδειξη των δύο λιμανιών σε γεωπολιτικά και ενεργειακά hubs. Άλλωστε, η αμερικανική παρουσία είναι ήδη ισχυρή στην Αλεξανδρούπολη, στο πλαίσιο της Συμφωνίας Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας (MDCA), που έχει υπογραφεί ανάμεσα στις δύο χώρες.
Το προφίλ των Αμερικανών
H DFC ιδρύθηκε το 2019 και είναι τμήμα της αμερικανικής κυβέρνησης. Όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα του οργανισμού, «συνεργάζεται με τον ιδιωτικό τομέα για τη χρηματοδότηση λύσεων έναντι των προκλήσεων που αντιμετωπίζει ο αναπτυσσόμενος κόσμος. Επενδύει σε τομείς, όπως η ενέργεια, η υγειονομική περίθαλψη, οι υποδομές και η τεχνολογία». Δεν είναι άγνωστη στη χώρα μας, καθώς αναμένεται να χρηματοδοτήσει την επένδυση της ONEX Shipyards στα Ναυπηγεία Ελευσίνας.
Η ηγετική ομάδα του επενδυτικού ταμείου BlackSummit διαθέτει εμπειρία άνω των 50 ετών σε χρηματοοικονομικές συμβουλευτικές υπηρεσίες. Οι υπηρεσίες του, σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα του, εστιάζουν στην παροχή συμβουλών προς εταιρείες, στον χρηματοοικονομικό σχεδιασμό, σε συνταξιοδοτικές συμβουλές, στον σχεδιασμό για ακίνητα και στην προστασία περιουσιακών στοιχείων.
Τι λένε οι επενδυτές
Στο ενδιαφέρον των δύο οργανισμών είχε αναφερθεί μέσα στο καλοκαίρι ο Αμερικανός πρέσβης, Τζέφρι Πάιατ, αλλά αυτή είναι η πρώτη φορά που επιβεβαιώνουν οι ίδιοι ότι παρακολουθούν εκ του σύνεγγυς τις διαδικασίες. Είναι πολύ πιθανό το επενδυτικό ταμείο BlackSummit να συμμετάσχει στους διαγωνισμούς με τη στήριξη του DFC, σε μία κοινοπραξία που θα περιλαμβάνει «επενδυτές των ΗΠΑ, Έλληνες συμμετέχοντες και έναν ευρωπαϊκό λιμενικό φορέα με περιφερειακή εμπειρία», όπως είχε τονίσει ο κ. Πάιατ.
Στο διά ταύτα, εκπρόσωποι της BlackSummit επιβεβαίωσαν στο Reporter «το ενδιαφέρον συμμετοχής της στους διαγωνισμούς αξιοποίησης δύο εξαιρετικά σημαντικών λιμένων της χώρας». Σε ερώτηση για την ύπαρξη «συμπαικτών» στο διαγωνισμό, επισημάνθηκε ότι «από τη στιγμή που η διαδικασία έχει μόλις ξεκινήσει και μιας και ακόμη δεν έχουν κατατεθεί επισήμως οι εκδηλώσεις ενδιαφέροντος» δεν μπορεί να αναφερθεί κάποια ενδεχόμενη ή μη συνεργασία. Αναφορικά με τη συσχέτιση με τον κρατικό οργανισμό DFC, τονίστηκε ότι «η DFC έχει υπογραμμίσει, σε συζητήσεις που έχουν γίνει κατά καιρούς, ότι εφόσον υπάρχουν σημαντικές και στρατηγικού ενδιαφέροντος προτάσεις, ενδιαφέρεται να υποστηρίξει ενεργά τις επενδυτικές προσπάθειές μας». Όσο για τη σημασία των δύο λιμανιών, η απάντηση που δίνεται είναι χαρακτηριστική: «Βρίσκονται σε στρατηγικές γεωγραφικές τοποθεσίες και ως εκ τούτου αποτελούν σημαντικούς παράγοντες σε ενεργειακά, οικονομικά, αλλά και σχετιζόμενα με την ασφάλεια στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων, θέματα. Πλέον των παραπάνω, σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο οικονομικό περιβάλλον, η αναζήτηση ευκαιριών σε περιοχές με αυξημένη γεωπολιτική σημασία αποκτούν ακόμη μεγαλύτερη αξία».
Τέλος, απαντώντας στο ενδεχόμενο πρόσθετων επενδυτικών ανοιγμάτων στην Ελλάδα, εκπρόσωποι του επενδυτικού ταμείου σημείωσαν ότι «η ελληνική κυβέρνηση, παρά τις τεράστιες επιπτώσεις από την πρωτόγνωρη πανδημία, αλλά και τις προκλήσεις του μεταναστευτικού, επιδεικνύει μία ιδιαίτερα σημαντική προσήλωση στην προσέλκυση επενδύσεων. Η Black Summit παρακολουθεί με ενδιαφέρον τις εξελίξεις και εφόσον προκύψουν και νέα συγκεκριμένα σχέδια, θα τα αναλύσει με μεγάλη προσοχή, όπως εξάλλου έκανε και με τους διαγωνισμούς των λιμένων, ευελπιστώντας, μέσω των οποιοδήποτε επενδυτικών πρωτοβουλιών της, να συμβάλει στην ανάπτυξη της Ελλάδας».
Στο ίδιο μήκος κύματος και οι δηλώσεις εκπροσώπου της DFC στο Reporter: «Η DFC παρακολουθεί στενά τη σημαντική διαδικασία ιδιωτικοποιήσεων των λιμανιών Αλεξανδρούπολης και Καβάλας. Τα δύο αυτά λιμάνια διαδραματίζουν στρατηγικό ρόλο στο κοινό όραμα ΗΠΑ και Ελλάδας για την ενίσχυση της ευρωπαϊκής ενεργειακής και περιφερειακής ασφάλειας και η Βόρεια Ελλάδα είναι έτοιμη να γίνει περιφερειακός ενεργειακός κόμβος. Οι επενδύσεις που σχετίζονται με την ενέργεια είναι κομβικές για την εκπλήρωση της υποχρέωσης της DFC να στηρίζει την ενεργειακή ανεξαρτησία και τη διαφοροποίηση των ενεργειακών πηγών στην Ευρώπη».
Ο πυλώνας ενέργεια
Όπως ανέφεραν οι επενδυτές, ο ενεργειακός σχεδιασμός των δύο λιμανιών ήταν το μεγάλο δέλεαρ για τη συμμετοχή στους διαγωνισμούς. Στη μεν Αλεξανδρούπολη ο τερματικός σταθμός για το υγροποιημένο φυσικό αέριο αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία στις αρχές του 2023. Ο σταθμός θα εγκατασταθεί 17,6 χλμ. νοτιοδυτικά του λιμένα της Αλεξανδρούπολης και θα έχει αποθηκευτικούς χώρους 170.000 κυβικών μέτρων και δυνατότητα παροχής φυσικού αερίου που θα ξεπερνά τα 5,5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως. Η πλωτή μονάδα θα συνδέεται με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου με αγωγό μήκους 28 χλμ., μέσω του οποίου το αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές της Ελλάδας, της Βουλγαρίας αλλά και της ευρύτερης περιφέρειας, από τη Ρουμανία, τη Σερβία και τη Βόρεια Μακεδονία, μέχρι την Ουγγαρία, τη Μολδαβία και την Ουκρανία.
Στη δε Καβάλα επίκειται η παραχώρηση του υπόγειου φυσικού χώρου που προκύπτει από το σχεδόν εξαντληθέν κοίτασμα φυσικού αερίου «Νότια Καβάλα», με σκοπό τη μετατροπή του σε χώρο αποθήκευσης φυσικού αερίου (ΥΑΦΑ). Το ΤΑΙΠΕΔ αποφάσισε, μετά από αιτήματα ενδιαφερόμενων επενδυτών, να παρατείνει την ημερομηνία εκδήλωσης ενδιαφέροντος από τις 31 Αυγούστου στις 30 Σεπτεμβρίου.
Στις 2 Οκτωβρίου η κρίσιμη ημερομηνία για τα λιμάνια
Υπενθυμίζεται πως με βάση τις σχετικές προκηρύξεις του ΤΑΙΠΕΔ, στις 2 Οκτωβρίου είναι προγραμματισμένη η εκδήλωση ενδιαφέροντος για τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης, Καβάλας και Ηγουμενίτσας. Για τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Ηγουμενίτσας προβλέπεται η πώληση τουλάχιστον του 67% του μετοχικού κεφαλαίου των Οργανισμών Λιμένων, ενώ για την Καβάλα ο διαγωνισμός προβλέπει την υπο-παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης ενός σταθμού πολλαπλών χρήσεων σε τμήμα του λιμένα Φίλιππος Β΄ του Οργανισμού Λιμένος.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr