Ειδικότερα, με τροπολογία που κατέθεσε το υπουργείο Οικονομικών την Παρασκευή 10 Ιουλίου, ολοκληρώνεται η αποδέσμευση των μεγάλων εκτάσεων της ΓΑΙΟΣΕ, που βρίσκονται εντός της χερσαίας ζώνης λιμένα και παραχωρούνται στον Οργανισμό Λιμένος μέχρι το 2063. Αυτή ήταν και η τελευταία εκκρεμότητα για την έναρξη του διαγωνισμού και το λιμάνι είναι πλέον έτοιμο προς παραχώρηση στον υποψήφιο επενδυτή.
Όπως αναφέρεται στο άρθρο 2 της τροπολογίας που κατατέθηκε στο νομοσχέδιο για την εταιρική διακυβέρνηση ανωνύμων εταιρειών, «το αποκλειστικό δικαίωμα διαχείρισης και εκμετάλλευσης των ακινήτων κυριότητας της Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος Α.Ε. (ΟΣΕ), συμπεριλαμβανομένων των επ' αυτών κτηρίων, εντός εδαφικής περιοχής που έχει χαρακτηριστεί ως Χερσαία Ζώνη Λιμένος και υπάγεται στην αρμοδιότητα Οργανισμού Λιμένος Α.Ε. με βάση Σύμβαση Παραχώρησης που έχει κυρωθεί με το άρθρο 1 του ν. 4597/2019 (Α' 35), περιέρχεται στον οικείο Οργανισμό Λιμένος Α.Ε., στην περιοχή αρμοδιότητας του οποίου βρίσκονται τα ακίνητα αυτά, από τη δημοσίευση του παρόντος και μέχρι τη λήξη της οικείας Σύμβασης Παραχώρησης». Μάλιστα, σημειώνεται ότι «οι διατάξεις δεν θίγουν τις αρμοδιότητες του ΟΣΕ ως διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής».
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό της Βουλής, η συζήτηση και ψήφιση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου αναμένεται την προσεχή Τρίτη 14 Ιουλίου.
Πώς θα κυλήσει ο διαγωνισμός
Ο πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης, Κωνσταντίνος Χατζημιχαήλ είχε περιγράψει, μέσω του Reporter, τα στάδια μέχρι την ολοκλήρωση του διαγωνισμού και την ανάδειξη αναδόχου του έργου.
Μετά την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, θα ακολουθήσουν δύο market tests. Στο πρώτο οι υποψήφιοι επενδυτές θα έχουν πρόσβαση στο data room και θα καταθέσουν μη δεσμευτικές προσφορές. Η ολοκλήρωση της πρώτης φάσης προσδιορίζεται χρονικά για τον προσεχή Οκτώβριο. Στη δεύτερη φάση, θα κατατεθούν οι δεσμευτικές προσφορές, οι οποίες θα αξιολογηθούν από το ΤΑΙΠΕΔ και θα προκύψει το τελικό σχήμα. Σε τρίτο και τελικό στάδιο, το σχήμα που θα έχει επικρατήσει και η σχετική συμφωνία θα πρέπει να εγκριθούν από το ελεγκτικό συνέδριο, ενώ ίσως χρειαστεί και κύρωση από τη Βουλή. Με βάση τις εκτιμήσεις του κ. Χατζημιχαήλ κι εάν όλα κυλήσουν με κανονικούς ρυθμούς, ο νέος επενδυτής θα βρίσκεται στο λιμάνι το καλοκαίρι του 2021.
Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές
Σύμφωνα με την ηγεσία του λιμένα, υπάρχει ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον τόσο από ελληνικά όσο και από διεθνή σχήματα από τον κλάδο των θαλάσσιων μεταφορών, των logistics κλπ. Ο ανάδοχος, όπως συνηθίζεται με τα μεγάλης εμβέλειας έργα, αναμένεται να είναι κάποια κοινοπραξία. Ανάμεσα στα ονόματα που έχουν ακουστεί βρίσκεται το Development Finance Corporation (DFC), ο αμερικανικός κρατικός οργανισμός, που χρηματοδοτεί αμερικανικές επενδύσεις στρατηγικού ενδιαφέροντος, η ελληνική Goldair, η αμερικανική εταιρεία διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων, SSA Marine, θυγατρική της Carrix και το επίσης αμερικανικό επενδυτικό σχήμα Black Summit Financial Group.
Ο αμερικανικός παράγοντας
Η γεωστρατηγική σημασία του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης προσελκύει επενδυτές από τις ΗΠΑ, στη βάση, άλλωστε, και της σχετικής αμυντικής συμφωνίας, που έχει υπογραφεί. Σε ερώτηση για το αν η αμερικανική παρουσία προμηνύει και την ανάληψη του έργου της ιδιωτικοποίησης από αμερικανικό σχήμα, η διοίκηση του λιμανιού σημειώνει ότι η αμυντική συμφωνία προβλέπει ένα καθεστώς εξυπηρετήσεων και δεν πρόκειται να καθορίσει τον ανάδοχο του έργου.
Καβάλα και Ηγουμενίτσα
Σε συνάρτηση με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης βρίσκεται και το λιμάνι της Καβάλας. Το λιμάνι θα είναι το πρώτο που θα αξιοποιηθεί με τη μέθοδο της υπο-παραχώρησης. Όπως επεσήμανε ο κ. Ξενόφος, κατά την πρόσφατη παρουσία του στο λιμάνι, «μπορεί να αναδειχθεί σε κύρια εμπορευματική πύλη προς τα ανατολικά Βαλκάνια, καθώς οι υποδομές του έχουν άμεση σύνδεση με την Εγνατία οδό». Με τις υφιστάμενες υποδομές του εμπορευματικού λιμένα «Φίλιππος Β» μπορούν να εξυπηρετηθούν ταυτόχρονα 2 πλοία μήκους 190μ και ένα πλοίο Ro-Ro. Μετά την ολοκλήρωση των έργων επέκτασής του, τον Μάρτιο του 2019, μία επένδυση που προϋπολογίστηκε στα 16 εκατ. ευρώ, το εμπορικό λιμάνι διαθέτει κρηπιδώματα μήκους 910 μέτρων, βάθος στα κρηπιδώματα έως και 12 μέτρων και χώρο διαχείρισης και αποθήκευσης φορτίων περίπου 282.000 τμ.
Παράλληλα, ο κ. Ξενόφος τόνισε τον αναβαθμισμένο γεωστρατηγικό ρόλο που μπορεί να αποκτήσει το λιμάνι, ενισχύοντας και τη θέση της χώρας μας ως ενεργειακού κόμβου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Κι αυτό λόγω της επικείμενης παραχώρησης του υπόγειου φυσικού χώρου που προκύπτει από το σχεδόν εξαντληθέν κοίτασμα φυσικού αερίου «Νότια Καβάλα», με σκοπό τη μετατροπή του σε χώρο αποθήκευσης φυσικού αερίου (ΥΑΦΑ), όπως και της εγγύτητάς του με τον αγωγό TAP.
Στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας, επικρατέστερος μνηστήρας είναι ο όμιλος Grimaldi, ενώ εδώ θα υιοθετηθεί η πώληση πλειοψηφικών ποσοστών μετοχών. Γεωγραφικά είναι το πλησιέστερο λιμάνι της Ελλάδας με τις χώρες της Αδριατικής Θάλασσας, αποτελώντας έτσι μία σημαντική γέφυρα ανθρώπων και εμπορευμάτων από και προς τη Δυτική Ευρώπη. Ετησίως διακινούνται από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας 2,5 εκατομμύρια επιβάτες και περίπου 250.000 φορτηγά.
Σε εξέλιξη βρίσκεται επιχειρησιακό πλάνο του λιμένα, το οποίο προβλέπει την αδειοδότηση μαρίνας 342 θέσεων, την ολοκλήρωση των εγκαταστάσεων αποθήκευσης LNG και τη δημιουργία επιχειρηματικού πάρκου και κέντρου logistics.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr