Η αποτυχία κατάρτισης ενός σχεδίου για τη διευκόλυνση των αλλαγών των πληρωμάτων έχει ταλαιπωρήσει έναν σημαντικό αριθμό εργαζομένων και ταυτόχρονα απειλεί το παγκόσμιο εμπόριο.
Μάλιστα, διατυπώνονται ανησυχίες για μία «ωρολογιακή βόμβα», η οποία είναι έτοιμη να εκραγεί, καθώς τα ταλαιπωρημένα πληρώματα φαίνονται εξαιρετικά απρόθυμα να αποδεχτούν νέες συμφωνίες επέκτασης των συμβολαίων τους, στη βάση ανωτέρας βίας και αναζητούν επίσημη υποστήριξη, προκειμένου να λήξουν οι συμβάσεις και να αποβιβαστούν από τα πλοία.
Κανένας συντονισμός - Ανεπάρκεια υποδομών
Στις περισσότερες χώρες έχουν «υψωθεί» γραφειοκρατικά εμπόδια, λόγω απουσίας συντονισμού ανάμεσα στις διάφορες αρμόδιες υπηρεσίες και των απαραίτητων υποδομών, εν μέσω περιορισμών και μέτρων lockdown. Τα βασικότερα προβλήματα αφορούν γενικά οικονομικά προβλήματα, ελλείψεις σε διαγνωστικά tests για τα πληρώματα, σε προσωπικό και εξοπλισμό προστασίας.
Την ώρα, λοιπόν, που οι πλοιοκτήτες καλούνται να πληρώσουν την τριπλάσια από την κανονική τιμή για να μεταφέρουν έναν ναυτικό και παρά τα συμφωνημένα πρωτόκολλα, η συνεργασία σε διοικητικό επίπεδο καθίσταται προβληματική.
Πολιτική αδράνεια - Κάλεσμα IMO
Παρότι η Σιγκαπούρη, το Χονγκ Κονγκ και ορισμένα άλλα λιμάνια έχουν επιτρέψει τις - χωρίς περιορισμούς - αλλαγές πληρωμάτων και ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) έχει εκδώσει οδηγό 12 βημάτων για την ελεύθερη μετακίνηση των πληρωμάτων, η πλειονότητα των λιμανιών παγκοσμίως κρατούν τις πύλες τους κλειστές γι’ αυτά.
Υπενθυμίζεται ότι ο οδηγός 12 βημάτων του IMO εκδόθηκε πριν από έναν μήνα περίπου και η αρχική αντίδραση των κυβερνήσεων ήταν θετική. Ωστόσο, σήμερα η εικόνα είναι διαφορετική. Η βραδεία εφαρμογή του συνολικού πλάνου και η έλλειψη πολιτικής βούλησης έχουν αφήσει τη μεγάλη πλειονότητα των ναυτικών εγκλωβισμένους είτε στη θάλασσα είτε στα σπίτια τους, λόγω των περιορισμών στα ταξίδια. Με βάση τις εκτιμήσεις του Lloyd’s List, μόνο το 25% των 400.000 εγκλωβισμένων ναυτικών έχουν επαναπατριστεί.
Αυτή η πολιτική αδράνεια οδήγησε εκ νέου τον Γενικό Γραμματέα του IMO, Kitack Lim να απευθύνει οδηγίες στις κυβερνήσεις, προκειμένου να εξαιρέσουν τους ναυτικούς από τις απαγορεύσεις στις μετακινήσεις, ορίζοντάς τους ως εργαζόμενους που παρέχουν βασικές υπηρεσίες («key workers»). Παράλληλα, σε μία κοινή δήλωση με τον ΟΗΕ, ο IMO καλεί τα κράτη να εξασφαλίσουν την κίνηση των πλοίων, το άνοιγμα των λιμανιών και την ομαλή ροή του εμπορίου.
Συζητήσεις στο παρασκήνιο για την εξεύρεση λύσης
Λύση στο πρόβλημα επιχείρησαν να δώσουν εκπρόσωποι νηολογίων, πλοιοκτητών, συνδικάτα και διάφορες υπηρεσίες της βιομηχανίας, σε μία συνάντηση μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Αξιωματούχοι «τρέχουν» να παρατείνουν εκτάκτως πολλές από τις συμβάσεις εργασίας ναυτικών, οι οποίες πρόκειται να λήξουν στις 16 Ιουνίου.
Ειδικότερα, όπως σημειώνει το Lloyd’s List, σε μία ιδιωτική συνάντηση αυτήν την εβδομάδα υψηλά ιστάμενα μέλη από τη Διεθνή Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές, το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο, το Διεθνές Συμβούλιο Εργοδοτών Ναυτιλίας και εκπρόσωποι νηολογίων από τη Λιβερία, τον Παναμά και τους Νήσους Μάρσαλ συζήτησαν τι πρόκειται να συμβεί, αφού λήξουν οι συμβάσεις των πληρωμάτων, την ερχόμενη εβδομάδα.
Μολονότι δεν ελήφθησαν επίσημες αποφάσεις, θεωρείται ότι όλα τα μεγάλα νηολόγια δε θα προβούν σε επεκτάσεις συμβολαίων σε όλους ανεξαιρέτως τους ναυτικούς, αλλά θα εξεταστεί κάθε περίπτωση ξεχωριστά. Οι επεκτάσεις θα δίνονται μόνο σε περιπτώσεις, στις οποίες υπάρχει ένα ξεκάθαρο πλάνο επαναπατρισμού την επόμενη δυνατή ευκαιρία και προς αυτήν την κατεύθυνση οι πλοιοκτήτες πρέπει να γνωστοποιήσουν τον σχεδιασμό τους. Το ευρύτερο συμπέρασμα της συνάντησης ήταν πως είναι επείγουσα η ανάληψη πολιτικών πρωτοβουλιών.
Έντονος προβληματισμός για τη συνέχεια
Υπό τις παρούσες συνθήκες, πολλοί ναυτικοί απαιτούν από τα συνδικάτα, που τους εκπροσωπούν, άμεση λήψη δράσης, ενώ αυτοί, των οποίων οι συμβάσεις πρόκειται να λήξουν, αναμένεται να αιτηθούν να τους επιτραπεί να εγκαταλείψουν το πλοίο. Καθώς, μάλιστα, αρκετά μέλη πληρωμάτων δουλεύουν πολλούς μήνες, σε χρόνους που υπερβαίνουν το μέγιστο όριο που έχει οριστεί, προκύπτουν θέματα ασφάλειας και ψυχικής υγείας.
Παράλληλα, εγείρεται το ζήτημα πιθανής ποινικής ευθύνης για πλοιάρχους, οι οποίοι έχουν ειδοποιηθεί από το πλήρωμά τους ότι λόγω κόπωσης και άγχους δεν μπορούν να εκτελέσουν τις εργασίες τους με ασφάλεια. Σε περίπτωση ατυχήματος, για το οποίο όλοι οι αξιωματούχοι συμφωνούν ότι πλέον είναι πολύ πιθανό λόγω της ταλαιπωρίας των εργαζομένων, το θέμα θα λάβει ποινικές προεκτάσεις, κλυδωνίζοντας συθέμελα τη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr