Στο ίδιο μήκος κύματος και η Ένωση των ευρωπαϊκών λιμανιών (ESPO), με αφορμή το ότι πολλές χώρες έχουν κλείσει τα λιμάνια τους ως μέτρο πρόληψης κατά της επέκτασης της επιδημίας του κορονοϊού, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου.
Πιο συγκεκριμένα, η ECSA και η ETF στην κοινή δήλωσή τους επισημαίνουν μεταξύ άλλων ότι η επιδημία του κορονοϊού (Covid-19) έχει εξελιχθεί σε καταστροφικό γεγονός, που πλήττει πολλές χώρες και τους πολίτες σε όλο τον κόσμο.
Θεωρούν ότι είναι ζωτικής σημασίας η ναυτιλιακή βιομηχανία της Ε.Ε. να παραμείνει σε θέση να εκτελέσει τη βασική της λειτουργία για την ευρωπαϊκή οικονομία και τους πολίτες της.
Όπως αναφέρεται, το 76% του εξωτερικού εμπορίου της Ε.Ε. μεταφέρεται διά θαλάσσης, όπως επίσης και το 32% των ενδοκοινοτικών μεταφορών εμπορευμάτων. Πρέπει, τονίζεται στη δήλωση, να διασφαλιστεί ότι τα βασικά αγαθά, η ενέργεια, τα τρόφιμα, τα φάρμακα και πολλά άλλα προϊόντα εκτός της Ε.Ε. μπορούν να παραδοθούν στην εσωτερική αγορά της Ε.Ε., στους πολίτες και σε ζωτικής σημασίας βιομηχανίες σε όλα τα κράτη-μέλη και να μεταφερθούν όσο το δυνατόν πιο ομαλά μεταξύ των κρατών-μελών της ΕΕ. Χωρίς αυτό, πολλές αλυσίδες εφοδιασμού θα υποστούν σοβαρές επιπτώσεις, καθιστώντας τις οικονομικές επιπτώσεις της κρίσης ακόμη μεγαλύτερες από ό,τι ήδη συμβαίνει.
Ως εκ τούτου, η ECSA και η ETF καλούν τα θεσμικά όργανα της Ε.Ε. να υποστηρίξουν τη βιομηχανία και το εργατικό δυναμικό της με τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν. Τονίζουν ότι ειδικά μέτρα και δράσεις πρέπει να ληφθούν επειγόντως, ώστε να εξασφαλιστεί ότι ο ναυτιλιακός κλάδος μπορεί να διαδραματίσει τον ρόλο του στην υποστήριξη της οικονομίας της Ε.Ε. στον μέγιστο δυνατό βαθμό.
Οι δυο οργανισμοί αναγνωρίζουν ότι τα μέτρα που λαμβάνονται από τα κράτη-μέλη για τον περιορισμό της κυκλοφορίας των ανθρώπων, προκειμένου να ελαχιστοποιηθούν οι κίνδυνοι μόλυνσης, είναι κατανοητά, όμως έχουν σοβαρές συνέπειες για τη μετακίνηση των ναυτικών. Επίσης, το κλείσιμο των λιμένων είναι ένας σημαντικός παράγοντας. Κατά συνέπεια, οι εργαζόμενοι, τόσο στη θάλασσα όσο και στην ξηρά, αντιμετωπίζουν διάφορα ζητήματα που απαιτούν άμεση δράση.
Μετακίνηση πληρωμάτων
Μεταξύ άλλων, όπως αναφέρεται, θα πρέπει η μετακίνηση των πληρωμάτων να γίνεται όσο το δυνατόν πιο εύκολα και με λιγότερα εμπόδια. Οι ναυτικοί θα πρέπει να εξαιρεθούν από τις απαγορεύσεις ταξιδιών που έχουν επιβάλει τα κράτη της Ε.Ε. Επίσης να υπάρξει μια ευελιξία στο χρονικό διάστημα που θα παραμένουν οι ναυτικοί επί των πλοίων, ενώ ζητείται να δοθεί λύση και στο πρόβλημα της ανανέωσης των πιστοποιητικών τους, εφόσον προέρχονται από ινστιτούτα που έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους.
Επίσης, τα κράτη-μέλη θα πρέπει να εξετάσουν το ενδεχόμενο δημιουργίας ειδικών μέτρων βοήθειας, όπου είναι δυνατόν, για τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας των ναυτικών της Ε.Ε. Επιπλέον, οι δυο φορείς ζητούν μέτρα και ευελιξία στην αντιμετώπιση του προβλήματος με τα πιστοποιητικά των πλοίων που λήγουν, καθώς κάποια από τα πλοία λόγω των περιορισμών δεν θα δεξαμενισθούν εγκαίρως.
Επιβατηγός ναυτιλία
Τέλος, ECSA και ETF ζητούν από τα κράτη-μέλη να εξετάσουν την παροχή οικονομικής βοήθειας σε επιχειρήσεις της επιβατηγού ναυτιλίας, ενώ και οι τράπεζες θα πρέπει να είναι ευέλικτες στη χρηματοδότηση των ναυτιλιακών εταιρειών. Διεθνή διάσκεψη από ICS Εξάλλου, το Διεθνές Ναυτικό Επιμελητήριο (ICS) οργανώνει για σήμερα συνάντηση με τις εφοπλιστικές οργανώσεις-μέλη του, προκειμένου να εξετασθεί το θέμα των περιορισμών που έχουν τεθεί στη μετακίνηση των πληρωμάτων στα πλοία.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr