Παρότι σε αρχική φάση και όσο ο ιός αφορούσε την Κίνα, θεωρείτο ότι θα δημιουργηθούν ευκαιρίες για την ελληνική κρουαζιέρα - καθώς τα κρουαζιερόπλοια απομακρύνονταν από την Ασία – η ευρεία εξάπλωσή του και δη η κατάσταση στην Ιταλία, «έσβησε» αυτό το σενάριο.
«Δεν μπορούμε ακόμη να εκτιμήσουμε το ακριβές μέγεθος των απωλειών, αλλά είναι βέβαιο πως θα υποστούμε μεγάλη ζημιά. Θα πέσουμε πολύ χαμηλά μέχρι το καλοκαίρι» τονίζει, μιλώντας στο Reporter, o πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, Θεόδωρος Κόντες και προσθέτει: «Μεγάλες εταιρείες, όπως η Celestyal, η Costa, η MSC, η Norwegian αναστέλλουν τα ταξίδια τους και κανείς δεν ξέρει πότε και εάν θα μπορέσουν να τα επαναφέρουν».
Ο κ. Κόντες αναφέρεται και στο πρόβλημα που προέκυψε τελευταία, μετά την απόφαση του Αμερικανού προέδρου, Ντόναλντ Τραμπ να αναστείλει για 30 ημέρες όλα τα ταξίδια από την Ευρώπη προς τις ΗΠΑ. «Καταστροφική εξέλιξη, καθώς χάνουμε πελάτες από μία αγορά που αντιπροσωπεύει σημαντικό μερίδιο των αφίξεων στη χώρα μας» επισημαίνει.
«Βροχή» ακυρώσεων
Όπως ειπώθηκε, ορισμένες από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου, συμπεριλαμβανομένων των Carnival Cruise Lines, Royal Caribbean, Costa Cruises, Norwegian Cruise Lines, MSC Cruises και Oceania Cruises ανακοίνωσαν ότι αναβάλουν όλα ή ορισμένα από τα δρομολόγιά τους, προκαλώντας «shutdown» στην αγορά. Άλλες εταιρείες που, μετά και την απόφαση Τραμπ, έλαβαν αντίστοιχες αποφάσεις ήταν οι Princess Cruises, Disney Cruise Line, Viking και Windstar Cruises.
Με χθεσινοβραδινή ανάρτησή του στο twitter, ο Αμερικανός πρόεδρος τόνισε ότι: «Κατόπιν αιτήματος μου, με εφαρμογή από τα μεσάνυχτα, οι Carnival, Royal Caribbean, Norwegian, και MSC συμφώνησαν να αναστείλουν τις κρουαζιέρες έξω από τη χώρα για τριάντα ημέρες. Είναι μία εξαιρετική και σημαντική βιομηχανία – θα συνεχίσει έτσι!».
«Τα μέλη της CLIA αναστέλλουν οικειοθελώς και προσωρινά τα δρομολόγια από τις ΗΠΑ, καθώς εργαζόμαστε για την αντιμετώπιση αυτής της κρίσης δημόσιας υγείας» τόνισε η πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), Kelly Craighead.
Πώς διαμορφώθηκε η κατάσταση το 2019
Η CLIA έχει αποτιμήσει το παγκόσμιο αποτύπωμα του κλάδου στα 150 δισ. δολάρια (2018), ενώ βάσει των προβλέψεών της, 32 εκατ. επιβάτες θα ταξίδευαν με κρουαζιέρα σε όλον τον κόσμο το 2020.
Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, με βάση τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Ένωση Λιμένων Ελλάδος, οι αφίξεις κρουαζιέρας για το 2019 σημείωσαν άνοδο μεγαλύτερη από τις προβλέψεις. Οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων ανήλθαν στις 3.899 (από 3.410 το 2018), ενισχυμένες κατά 14,34% και οι αφίξεις επιβατών κρουαζιέρας ανήλθαν στις 5.537.500 (από 4.788.642 το 2018), καταγράφοντας άνοδο της τάξης του 15,64%.
Η έρευνα της ΕΛΙΜΕ κατέδειξε ότι οι πρώτοι είκοσι προορισμοί κρουαζιέρας διατηρήθηκαν οι ίδιοι, με κάποιες μικρές ανακατατάξεις. Το λιμάνι του Πειραιά παρέμεινε στην πρώτη θέση στους προορισμούς για 10η συνεχή χρονιά, σημειώνοντας μάλιστα σημαντική αύξηση ως προς τις απο/επιβιβάσεις homeporting (από 354.398 το 2018 σε 410.512 το 2019, ήτοι ποσοστό αύξησης 15,83%). Παράλληλα, ανοδική τάση παρατηρήθηκε στα λιμάνια – προορισμούς της πρώτης εικοσάδας και κυρίως στα λιμάνια της Σαντορίνης, Σούδας (Χανίων), Ρόδου, Αγ. Νικολάου Κρήτης και Κεφαλονιάς-Ιθάκης.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr