Οι επιλογές για τα πλοία ήταν συγκεκριμένες. Η πρώτη επιλογή θα ήταν να αρχίσουν να καίνε ακριβά καύσιμα VLSFO με χαμηλό ποσοστό θείου 0,5%. Η δεύτερη να προχωρήσουν στην εγκατάσταση συστήματος scrubbers, μέσω του οποίου θα μπορούσαν να καίνε τα φτηνότερα καύσιμα HSFO με 3,5% ποσοστό θείου και η τρίτη να καταφύγουν σε άλλα καύσιμα, όπως είναι το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο (Liquid Natural Gas - LNG), το οποίο απαιτεί ακριβότερες τροποποιήσεις στις μηχανές. Η εναλλακτική του slow steaming, της μείωσης, δηλαδή της ταχύτητας των πλοίων, προκειμένου να ελαττωθούν οι εκπομπές των ρύπων απορρίφθηκε, καθώς δεν μπορούσε να εφαρμοστεί καθολικά.
Από την 1η Μαρτίου του 2020 έληξε και επίσημα η περίοδος χάριτος για τη μεταφορά καυσίμων με περιεκτικότητα σε θείο μεγαλύτερη από 0,5%. «Με την έλευση του κανονισμού IMO 2020, δόθηκε στα πλοία μία περίοδος χάριτος, προκειμένου να καταστεί ομαλή η μετάβαση της βιομηχανίας στα καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο. Από την 1η Μαρτίου αυτό δεν ισχύει. Κάθε πλοίο που θα εντοπίζεται ότι δεν έχει συμμορφωθεί με τον κανονισμό, αντιμετωπίζει την προοπτική σοβαρών προστίμων ακόμη και κράτησης» τόνισε ο Guy Platten, Γενικός Γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου.
Η διαφορά στις τιμές των καυσίμων
Όπως επισημαίνει η εταιρεία Freight Investor Services, ορισμένοι πλοιοκτήτες αποφάσισαν να εγκαταστήσουν τα συστήματα scrubbers. Αυτό σήμαινε ότι θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν το καύσιμο υψηλής περιεκτικότητας σε θείο (HSFO), τηρώντας τον κανονισμό.
Από την αρχή του έτους, η επιλογή αυτή φάνηκε προσοδοφόρα με τους πλοιοκτήτες να κερδίζουν τουλάχιστον 300 δολάρια ανά τόνο συγκριτικά με τα πλοία που δεν είχαν συστήματα scrubbers. Ωστόσο, σύμφωνα με την Freight Investor Services, η κατάσταση αυτή έχει αλλάξει και πλέον η «εξάπλωση των scrubbers» έχει χάσει περίπου το 65% της αξίας της τους τελευταίους δύο μήνες. Με την εφαρμογή του κανονισμού της 1ης Μαρτίου, είναι πιθανό οι τιμές του HSFO να καταρρεύσουν ή τα διυλιστήρια να στενέψουν ακόμη περισσότερο την παραγωγή του, σημειώνει η εταιρεία. Τα σημερινά επίπεδα των τιμών στα καύσιμα δείχνουν μείωση του spread μεταξύ HSFO και VLSFO. Πιο συγκεκριμένα, σημειώνεται ότι στις αρχές Ιανουαρίου η διαφορά στις τιμές των δύο καυσίμων ήταν σχεδόν 300 δολάρια ανά τόνο, ενώ τώρα η διαφορά έχει πέσει περίπου στα 100 δολάρια ανά τόνο. Παρατηρείται, λοιπόν, μία τάση σταθεροποίησης στη διαφορά των τιμών.
Πηγή: petrolbunkering
Φυσικά σημαντικό ρόλο στη μείωση της τιμής των καυσίμων έπαιξε και η επιδημία του κορονοϊού. Αναλυτικότερα, η πτώση στις τιμές του VLSFO οφείλεται εν πολλοίς στα χαμηλά επίπεδα της αγοράς του αργού πετρελαίου, που προκλήθηκε λόγω των ανησυχιών για τον ιό.
Ένας ακόμη παράγοντας που πρέπει να ληφθεί υπόψιν είναι η διαθεσιμότητα του HSFO στα λιμάνια. Στα μεγάλα λιμάνια, όπου υπάρχουν μεγάλοι αποθηκευτικοί χώροι, δε θα υπάρξει κάποιο πρόβλημα. Ωστόσο, στους μικρότερους λιμένες οι πετρελαϊκές εταιρείες θα πρέπει να επιλέξουν ένα από τα δύο και το πιο πιθανό είναι να στραφούν στα νέα καύσιμα.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr