Με άλλα λόγια με κατάλληλες κινήσεις μπορεί να διπλασιαστούν οι προσφερόμενες θέσεις στη θάλασσα για Έλληνες ναυτικούς. Άλλωστε αυτό αποτελεί εδώ και μια δεκαετία κεντρική στόχευση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών. Δεν είναι τυχαίο ότι μεσούσης της κρίσης η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα έχει με επανειλημμένες παρεμβάσεις τονίσει τις ευκαιρίες που μπορεί να ανοίξουν, εφόσον υπάρξει μια συμφωνία μεταξύ των εμπλεκομένων μερών. που θα διασφαλίζει και τις θέσεις εργασίας αλλά και την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ναυτιλίας.
Πριν λίγες εβδομάδες μιλώντας σε ναυτιλιακό συνέδριο ο πρόεδρος της ΕΕΕ Θεόδωρος Βενιάμης σημείωσε ότι η ναυτοσύνη πρέπει να αναβιώσει στον τόπο μας και να αποτελέσει επαγγελματική διέξοδο για τους νέους που αντιμετωπίζουν την ανεργία και αναζητούν ευκαιρίες εργασίας και επαγγελματικής αποκατάστασης. Για να υλοποιηθεί το όραμα αυτό, διεμήνυσε, χρειάζεται «να ξεφύγουμε από τις συνδικαλιστικές αγκυλώσεις του παρελθόντος, που δυστυχώς κρατούν σε ομηρία έναν ολόκληρο επαγγελματικό κλάδο».
Μάλιστα, αναφέρθηκε σε «ένα όραμα προσωπικό, που πιστεύω ασπάζεται και η ελληνική πολιτεία» που δεν είναι άλλο από «αυτό της αναβίωσης της ναυτοσύνης του λαού μας. Είμαστε ένα ναυτικό έθνος, με ιστορική παράδοση στη ναυτιλία και με τη θάλασσα στο αίμα μας. Όμως, η ναυτοσύνη εξασθενεί και το ναυτικό επάγγελμα δεν αποτελεί επιλογή για τη μεγάλη πλειοψηφία των νέων, ακόμη και υπό τις δύσκολες συνθήκες ανεργίας που ταλαιπωρούν την κοινωνία μας», σχολίασε ο πρόεδρος της ΕΕΕ αναφερόμενος στο μέλλον του ναυτικού επαγγέλματος.
Ο ίδιος συμπλήρωσε ότι απαιτείται επειγόντως μία νέα τάξη πραγμάτων, με αυτοκριτική από όλους όσους έχουν συμβάλει σε αυτό λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «στην Ελλάδα του σήμερα, ο ναυτεργατικός συνδικαλισμός κοντεύει να μην έχει αντικείμενο ύπαρξης, δεδομένης της ανυπαρξίας των ελληνικών πληρωμάτων και της μείωσης των Ελλήνων αξιωματικών, γεγονότα που αποδεικνύουν την αναγκαιότητα αλλαγής πορείας».
Σύμφωνα με πληροφορίες ήδη εδώ και καιρό είναι υπόψη της ΠΝΟ μια πρόταση που θα διασφαλίζει τις θέσεις εργασίας σε Έλληνες σε θέσεις καπετάνιου, υποπλοιάρχου, και πρώτου μηχανικού ενώ θα δίνει ανταγωνιστικές σε σχέση με τα διεθνή δεδομένα μισθολογικές απολαβές στα κατώτερα πληρώματα. Με τη σχεδιαζόμενη ρύθμιση αυτή και με μια κυοφορούμενη για τη δυνατότητα αποφοίτων ΕΠΑΛ να εξελιχθούν στην ιεραρχία στο εμπορικό ναυτικό τι θα δοθεί η δυνατότητα να «χτιστούν» τα στελέχη του αύριο για τη ελληνική ναυτοσύνη.
Σημειώνεται ότι με βάση πρόχειρες εκτιμήσεις οι Έλληνες Ναυτικοί είναι περίπου 15.000. Ωστόσο, τη δεκαετία του ΄50 ενώ η Ελλάδα είχε λιγότερα από 1.000 πλοία διέθετε 140.000 Έλληνες ναυτικούς. Σήμερα με 4.500 πλοία η χώρα έχει λιγότερους από 15.000 και οι μισοί από αυτούς είναι στην ακτοπλοΐα. Παράλληλα 1.000 έλληνες ναυτικοί παίρνουν σύνταξη κάθε χρόνο. Επίσης 1.200 δόκιμοι μπαίνουν στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού. Αποφοιτούν οι μισοί και από τους μισούς τα 2/3 σταδιοδρομούν. Κι αυτό την ώρα που γίνεται λόγος για ανεργία και μισθούς στη στεριά των 700 ευρώ με τη θάλασσα να δίνει σε κατώτατο πλήρωμα με υπερωρίες κτλ σχεδόν 1800 – 2000 ευρώ.
Οι εξελίξεις στην ΠΝΟ
Στο φόντο αυτό ενδιαφέρον έχουν οι εξελίξεις στην ΠΝΟ. Ήδη ο επανεκλεγείς πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ) Μανώλης Τσικαλάκης, έχει τεθεί επικεφαλής μιας προσπάθειας εννέα σωματεία μελών της ΠΝΟ, για να οδηγήσει την ΠΝΟ σε μία νέα διαδικασία ανανέωσης.
Τα εννέα σωματεία (Πλοιάρχων, Μηχανικών Μηχανής Εσωτερικής Καύσης, Οικονομικών Αξιωματικών, Φροντιστών, Ηλεκτρολόγων, Αρχιθαλαμηπόλων-Θαλαμηπόλων, Τροφοδοσίας, Πρακτικών Πλοιάρχων & Κυβερνητών, Ναυτών M/S – Π/Κ – O/Γ), επιδιώκουν την σύγκλιση πανναυτικού συνεδρίου της ΠΝΟ και την εκλογή νέας διοίκησης. Μια πρόταση που αρνείται να θέσει σε συζήτηση στην εκτελεστική επιτροπή της ομοσπονδίας η οποία αποτελείται από 14 σωματεία, ο νυν γενικός Γραμματέας Γιάννης Χαλάς. Μάλιστα τα 9 σωματεία τον κατηγορούν ότι έχει γαντζωθεί στην «καρέκλα» γι’ αυτό προσέφυγαν μετά την άρνηση αυτή στη δικαιοσύνη ζητώντας διορισμό προσωρινής διοίκησης.
Μιλώντας πρόσφατα στην εκδήλωση κοπής της πίτας της ΠΕΠΕΝ ο κ. Τσικαλάκης τόνισε μεταξύ άλλων ότι «ξεκινήσαμε μια τίμια προσπάθεια, ανεξαρτήτως ειδικότητας, χωρίς προσωπικό συμφέρον και όφελος, χωρίς κομματική ταυτότητα, υποχρεώσεις και δεσμεύσεις, για τη σωτηρία και αναγέννηση του συνδικαλισμού αλλά και της Π.Ν.Ο.! Μοναδικό μας εφόδιο είναι το κοινό καλό, η πίστη μας στο υγιές και δημοκρατικό συνδικαλιστικό κίνημα και εσείς, όλοι οι σκεπτόμενοι με αγωνίες συνάδελφοι μας».
«Πρέπει κάποιοι να το καταλάβουν καλά… Κανείς δεν είναι μόνιμος… κανείς δεν είναι αναντικατάστατος! Κανείς δεν θα βάλει το προσωπικό του συμφέρον πάνω από τον κόπο του Έλληνα ναυτικού. Κανείς δεν θα τον απαξιώσει, δεν θα το επιτρέψουμε!!! Η επόμενη μέρα ήδη ξεκίνησε», συμπλήρωσε.
Ο ίδιος καταφέρθηκε χωρίς να κατονομάσει και κατά προσώπων πως «χωρίς ηθικούς ενδοιασμούς, καρεκλοκένταυροι – αριβίστες του συνδικαλιστικού κινήματος, πασίγνωστοι πλέον εκ του αποτελέσματος, για την εμμονή και την προσήλωσή τους στην καρέκλα της εξουσίας, διακρίνονται για τη συστηματική πολιτική ακινησίας και αδιαφορίας, με αποτέλεσμα την πλήρη τελμάτωση θεμάτων και προβλημάτων που αφορούν τους συναδέλφους ναυτικούς, εν ενεργεία και συνταξιούχου». Ο πρόεδρος της ΠΕΠΕΝ θεωρεί με ευθύνη των προσώπων αυτών, «κορυφαία ζητήματά μας όπως, η ανεργία, το φορολογικό, η εκπαίδευση, οι οργανικές συνθέσεις και η προσέγγιση των νέων στο ναυτικό επάγγελμα έχουν μπει στα αζήτητα».
Στη συνέχεια, ο κ. Τσικαλάκης καταφέρθηκε και κατά όλων αυτών που με «αντιδημοκρατικούς χειρισμούς, συμπράξεις με ξένα συμφέροντα προς το υγιές συνδικαλιστικό κίνημα και ευκαιριακούς αυτοαποκαλούμενους ταξικούς συμμάχους, ως χθες αντιπάλους τους», θέλουν να πλήξουν το υγιές συνδικαλιστικό κίνημα. «Δε θα μας εξολοθρεύσουν, δε θα μας αποδυναμώσουν, αντίθετα, μας βρίσκουν ενωμένους και δυνατούς απέναντί τους. Προχωράμε σταθερά, συνεχίζουμε με μεγαλύτερο ζήλο και μαχητικότητα, παρά τα εμπόδια και τις οπισθοδρομικές τακτικές που κάποιοι θέλουν να μας επιβάλουν» υπογράμμισε.
Τέλος, ο πρόεδρος της ΠΕΠΕΝ, ανέδειξε την συνδικαλιστική ατζέντα των Ελλήνων πλοιάρχων, η οποία μεταξύ άλλων περιλαμβάνει την αλλαγή στο φορολογικό καθεστώς για τους Έλληνες Ναυτικούς., την αναθεώρηση της απαρχαιωμένη νομοθεσία που βλέπει παντού μόνο ευθύνη Πλοιάρχου, τον εκσυγχρονισμός της Ναυτικής Εκπαίδευσης κ.α..
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr