Αυτό επισήμανε, μεταξύ άλλων, ο Κωνσταντίνος Ασβέστης, Γενικός Γραμματέας της Ένωσης Μαρινών Ελλάδος, κατά τη διάρκεια της ημερίδας με θέμα «Η Ανάπτυξη των Τουριστικών Λιμένων στην Ελλάδα».
Παρουσιάζοντας μελέτη της Ένωσης για την κατάσταση των μαρινών - τουριστικών λιμένων στην Ελλάδα, ο κ. Ασβέστης παρέθεσε τα εξής στοιχεία:
- Υπάρχουν 23.327 θέσεις ελλιμενισμού σε 149 χωροθετημένες εγκαταστάσεις: 12.769 είναι εν λειτουργία, 10.801 αφορούν χωροθετημένους τουριστικούς λιμένες
- Η Ελλάδα βρίσκεται στην τελευταία θέση στη Μεσόγειο στην κατάταξη για τις εν λειτουργία θέσεις ελλιμενισμού ως προς το μήκος ακτογραμμής
- Σε διάρκεια 24 ετών (από το 1995) ιδιωτικοποιήθηκε λιγότερο από μια μαρίνα ανά έτος.
- Το 2018 τα έσοδα στον κλάδο μαρινών σημείωσαν άνοδο 5,5%, την ώρα που το μέσο ετήσιο έσοδο ανά οργανωμένη θέση ελλιμενισμού ανήλθε στα 4.583€.
Αναφορικά με τη συμβολή μαρινών και yachting στον τουρισμό το 2018:
- Ελλιμενίστηκαν 23.537 σκάφη: 17.428 ιδιωτικά και 6.109 επαγγελματικά
- Σημειώθηκαν 793.465 αφίξεις αλλοδαπών ή 2,64% του συνόλου των τουριστών που αφίχθησαν στη χώρα
- Η μέση τουριστική δαπάνη στις μαρίνες - yachting είναι 2-5 φορές μεγαλύτερη σε σύγκριση με τα ξενοδοχεία
- Οι τουριστικές εισπράξεις από τον κλάδο των μαρινών - yachting ανήλθαν στο 1 δισ. ευρώ
- 43.626 θέσεις απασχόλησης ή 4,41% της απασχόλησης του τουρισμού της χώρας.
Η συνεισφορά του κλάδου στην οικονομία:
- Συμβολή στο ΑΕΠ με 2,7 δισ. ευρώ ή 1,41% του συνολικού ΑΕΠ της χώρας
- Τα δημόσια έσοδα (ΦΠΑ, εισφορές) ανέρχονται στα 218 εκατ. ευρώ
- Επενδύσεις από ιδιωτική διαχείριση μαρινών και αγορά σκαφών που ανέρχονται στα 3,66 δισ. ευρώ
- Συμβολή στην περιφερειακή ανάπτυξη κατά 1,94 δισ. ευρώ.
Προκλήσεις και προοπτικές
Αναφερόμενος στις προκλήσεις του κλάδου, ο Γενικός Γραμματέας της Ένωσης Μαρινών Ελλάδος τόνισε ότι πρέπει να βρεθούν «κίνητρα για περαιτέρω ιδιωτικοποιήσεις και αύξηση του αριθμού των σκαφών», σε συνδυασμό και με την «τροποποίηση του μοντέλου της διαγωνιστικής διαδικασίας».
Ταυτόχρονα, εστίασε στην ανάγκη άμβλυνσης του αθέμιτου ανταγωνισμού και στη δυνατότητα τροποποίησης της χωροθέτησης.
«Αγκάθι» για τον κλάδο και το ζήτημα σύνδεσης ενοικίου παραχώρησης ως % επί των εσόδων με βάση πάντα τα διεθνή πρότυπα.
Ο κ. Ασβέστης αναγνώρισε ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης της Ένωσης «η δυναμική του κλάδου στην Ελλάδα ξεπερνάει τα επίπεδα του παγκόσμιου δείκτη (η αγορά των μαρινών στην Ελλάδα παρουσίασε ανάπτυξη 5,5%, όταν ο μέσος όρος παγκόσμια ήταν στο 3%)». Μέσω της περαιτέρω ανάπτυξης του yatching και των ιδιωτικοποιήσεων, η συνεισφορά του κλάδου μπορεί να μεγαλώσει ακόμα περισσότερο, προσφέροντας πολλαπλά οφέλη σε οικονομία και τουρισμό.
Άλλωστε, όπως είπε, «η μαρίνα δεν είναι μόνο ο χώρος που “παρκάρουν” κάποιοι τα σκάφη τους, είναι πολύ περισσότερα και έτσι πρέπει να αντιμετωπίζεται».
Χαρά Κάνδηλα
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr