Δεδομένου ότι τα συστήματα των πλοίων γίνονται όλο και πιο περίπλοκα, οι διαχειρίστριες εταιρίες βασίζονται περισσότερο στους αποκλειστικούς προμηθευτές των μεμονωμένων συστημάτων για τη λειτουργία και τη συντήρησή τους. Παράλληλα, η εύρεση μηχανολόγων μηχανικών, ικανών να διαχειριστούν αυτά τα εξεζητημένα συστήματα και προθύμων να εργαστούν εν πλω για εβδομάδες, ή ακόμα και μήνες, αποτελεί μεγάλη πρόκληση.
Ένας τρόπος να αντιμετωπιστεί το εν λόγω ζήτημα είναι με remote operations. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με τη μετακίνηση του χώρου ελέγχου μηχανοστασίου (ECR - engine control room) από το πλοίο, σε ένα κέντρο ελέγχου μηχανοστασίου στη στεριά (ECC – engine control room), όπου οι αρχιμηχανικοί μπορούν να χειριστούν τα συστήματα προώθησης και βοηθητικών μηχανών ενός πλοίου, ή ακόμη και ενός ολόκληρου στόλου πλοίων. Το ερευνητικό project ROMAS, διαμορφωμένο από τον DNV GL, μαζί με την Høglund, την Fjord 1 και την NMA, αποσκοπεί σε ανάπτυξη τεχνικών λύσεων, καθώς και την καθιέρωση ενός πλαισίου ρυθμίσεων, κανόνων και τρόπων εξακρίβωσης, προκειμένου να καταστεί εφικτή μια remote λειτουργία των μηχανών και των συστημάτων του πλοίου από τη στεριά.
“Ο εν γένει στόχος του ROMAS είναι να παράσχει βελτιωμένες λειτουργίες και αποδοτικές σε αναλογία με το κόστος τους, ενώ εκ παραλλήλου εξασφαλίζει ασφάλεια ενός επιπέδου αντίστοιχου ή και καλύτερου ακόμα, από αυτό των σημερινών συμβατικών λειτουργιών” δηλώνει ο Steinar Låg, κύριος ερευνητής του DNV GL για τα αυτόνομα πλοία, καθώς και Manager του ROMAS project. “Η μεταφορά των αρμοδιοτήτων, της παρακολούθησης και των μονάδων ελέγχου στη στεριά, θα μειώσει την ανάγκη μηχανολόγων μηχανικών στα πλοία, γεγονός που δύναται να καταστήσει το επάγγελμα των ναυπηγών μηχανικών περισσότερο ελκυστικό.”
Η δοκιμαστική καμπάνια έλαβε χώρα κατά το πρώτο τέταρτο του 2019, χρησιμοποιώντας το ferry Fannefjord της Fjord1, με το ECC εγκαταστημένο στα γραφεία της Fjord1 στη Molde. To Fannefjord είναι ένα ro-ro ferry που χρησιμοποιεί LNG, μπαταρία και diesel, υπό την κλάση του DNV GL, το οποίο δραστηριοποιείται στο 35-λεπτο πέρασμα στο Moldefjorden μεταξύ Molde και Vestnes.
Ο Kim Gunnar Jensen, μηχανικός project στη Fjord 1, σημειώνει πως οι ψηφιακές και διασυνδεδεμένες επιλογές on board καθιστούν δυνατές περισσότερες remote δραστηριότητες με αυξημένη υποστήριξη από τη στεριά για βελτιωμένη ασφάλεια και αποδοτικότητα. “Ο πιλότος του ROMAS project μας παρέχει ένα ευρύ πεδίο για να διερευνήσουμε αυτές τις δυνατότητες και να βρούμε λύσεις για μία νέας γενιάς μεταφορά με ferry που θα επωφελήσει όλα τα στελέχη”
Το ROMAS θα συνεχίσει ως το τέλος του 2019, χρηματοδοτούμενο από το Norwegian Research Council. Το μακροπρόθεσμο σχέδιο είναι να εκμεταλλευτούμε την εμπειρία από το project, προκειμένου να καθοδηγήσουμε μελλοντικές δραστηριότητες και επιπλέον, να αναπτυχθούν νέα προϊόντα και υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένου ενός έτοιμου να γίνει remote συστήματος αυτοματισμού – (IAS – integrated automation system) από το Høglund, σχετικούς κανόνες και Approval in Principal προγράμματα από τον DNV GL, καθώς επίσης και κανονισμούς από τη Norwegian Maritime Authority, έτσι ώστε να δοθεί η δυνατότητα για τη Fjord1 και άλλους πλοιοκτήτες να σκεφτούν για μία μαζική ανάπτυξη νέας γενιάς πλοίων.
“Μέσω του ROMAS project χτίζουμε γνώση που θα χρησιμοποιηθεί για τη διαμόρφωση νέων κανόνων και νέων μεθόδων εξακρίβωσης, διασφαλίζοντας πως οι remote operations μπορούν να εφαρμόζονται με ένα επίπεδο ασφαλείας ίδιο ή και καλύτερο από αυτό που χαρακτηρίζει τις συμβατικές λειτουργίες της εποχής μας” είπε ο Steinar Låg.
Επιμέλεια Κειμένου: Ελπίδα Χατζοπούλου, Business Development Trainee, Regional Office South East Europe, Middle East & Afrika – DNV GL Maritime
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr