Ως ένας από τους κορυφαίους προορισµούς κρουαζιέρας στην Αδριατική Θάλασσα, το Κροατικό Ντουµπρόβνικ έχει δει τον αριθµό των τουριστών του να αυξάνεται σταθερά τα τελευταία χρόνια.
Τον περασµένο Αύγουστο όµως, η πόλη συντάχθηκε µε κάποια άλλα πολύ δηµοφιλή θέρετρα για κρουαζιερόπλοια, όπως η Βενετία και η Βαρκελώνη, για να περιορίσουν τους επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων που κατεβαίνουν µαζικά στα κύρια αξιοθέατα των πόλεων κατά τις ώρες και ηµέρες αιχµής.
Τα συµβούλια των πόλεων υποστηρίζουν ότι τα κρουαζιερόπλοια, επιτρέποντας σε χιλιάδες επιβάτες να αποβιβαστούν ταυτόχρονα, αποφέρουν µεν οικονοµικά οφέλη στην πόλη, αλλά προκαλούν προβλήµατα σε ζωτικούς δηµόσιους χώρους και βλάπτουν τον υπόλοιπο τουρισµό που επισκέπτεται την πόλη για µεγαλύτερο διάστηµα.
Η µοναδική αρχιτεκτονική του Ντουµπρόβνικ προστατεύεται από την Unesco, η οποία έχει επιβάλει ένα όριο 8.000 ατόµων την ηµέρα µέσα στους µεσαιωνικούς της τοίχους. Πέρυσι, ο Οργανισµός εξέδωσε προειδοποίηση σχετικά µε την κατάσταση της πολιτιστικής κληρονοµιάς του Ντουµπρόβνικ λόγω µαζικού συνωστισµού.
Μεταξύ Ιανουαρίου και Σεπτεµβρίου του 2017, η Κροατία δέχτηκε συνολικά 540 κρουαζιερόπλοια, τα περισσότερα από τα οποία (65,7%) σταµάτησαν στο Ντουµπρόβνικ, σύµφωνα µε τη στατιστική υπηρεσία της Κροατίας.
Παρά την σηµαντική πτώση κατά 17,5% στον αριθµό των αφίξεων ξένων κρουαζιερόπλοιων σε σύγκριση µε το προηγούµενο έτος και της κατά 13,7% µείωσης του αριθµού των επιβατών, οι επιπτώσεις της επιβράδυνσης αυτής ήταν ελάχιστα αισθητές στην καρδιά της πόλης. Όπως ανέφεραν τα µέσα ενηµέρωσης, σε ώρες αιχµής, η διαδροµή στον πεζόδροµο της πόλης µήκους 300 µέτρων θα µπορούσε να διαρκέσει έως και 40 λεπτά.
Απαντώντας στο πρόβληµα, ο νεοεκλεγείς δήµαρχος Μάτο Φράνκοβιτς πρότεινε ότι το όριο θα µειωθεί σε µόλις 4.000 άτοµα την ηµέρα και σε ανοικτή επιστολή προς τη Διεθνή Ένωση Κρουαζιερόπλοιων (CLIA) προέτρεψε τις γραµµές κρουαζιέρας να βοηθήσουν στην προστασία του Ντουµπρόβνικ, λέγοντας ότι η πόλη βρισκόταν σε σηµείο καµπής.
Η αλλαγή της διάθεσης του Ντουµπρόβνικ έναντι των κρουαζιεροπλοίων είναι καλή είδηση για µερικές από τις άλλες πόλεις προορισµού της Κροατίας, που δείχνουν ευτυχείς να καλωσορίσουν όσους απορρίφτηκαν από τον ανταγωνιστή τους.
Η αυξανόμενη φιλοδοξία του Ζαντάρ
Περίπου 400 χιλιόµετρα βόρεια κατά µήκος της ακτής της Κροατίας, ένας άλλος δηµοφιλής προορισµός κρουαζιέρας είναι το Ζαντάρ, µια σύγχρονη πόλη που προσφέρει επίσης µια επιλογή από ερείπια και παλιές εκκλησίες.
Η ακτή της φιλοξενεί ένα µοναδικό µουσικό όργανο θαλάσσης, σχεδιασµένο από τον τοπικό αρχιτέκτονα Nikola Basic, το οποίο αποτελείται από ένα σύστηµα σωλήνων και σφυριχτρών τα οποία βρίσκονται σε πέτρινα σκαλοπάτια που κατεβαίνουν στη θάλασσα. Καθώς τα κύµατα της θάλασσας κυλούν στα βήµατα, παράγονται µουσικές νότες. Το Zadar είναι µία από τις πόλεις που έχουν καταγράψει αλµατώδη αύξηση της κυκλοφορίας κρουαζιερόπλοιων τα τελευταία τρία χρόνια. Σύµφωνα µε τα στοιχεία της Λιµενικής Αρχής, ο αριθµός των επιβατών σχεδόν τριπλασιάστηκε την περίοδο από το 2014 έως το 2016, από περίπου 53.800 σε λίγο κάτω από 136.500. Τον Οκτώβριο, ο πρώην δήµαρχος του Ντουµπρόβνικ, Αντρό Βλαούσιτς, σχολίασε την πρόταση του Φράνκοβιτς, λέγοντας ότι η απόφασή του θα ωφaελήσει κυρίως το Ζαντάρ. Το νέο του λιµάνι, της GaŽenica, βρίσκεται υπό κατασκευή και αναµένεται να ανοίξει πλήρως σύντοµα. Το λιµάνι αυτό θα µπορεί να φιλοξενήσει τα µεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια στον κόσµο. «Το Ζαντάρ δεν θα είναι πλέον µόνο στο µισό του δρόµου µεταξύ του Ντουµπρόβνικ και της Βενετίας, αλλά θα έχει ένα λιµάνι που θα έχει ολοένα και µεγαλύτερη σηµασία», δήλωσε πέρσι ο πρόεδρος της χώρας Grabar-Kitarović. Η πόλη ελπίζει να αυξήσει τον αριθµό των τουριστών που προσελκύει για να φτάσει τους 170.000 το 2018.
Προβλήματα και στο Σπλίτ
Λόγω της πλεονεκτικής θέσης του στη Μεσόγειο, µεταξύ της Βενετίας και των λιµανιών του Αιγαίου Πελάγους, το Σπλίτ είναι ένα από τα πιο δηµοφιλή λιµάνια της Αδριατικής.
Πέρυσι, το Σπλιτ ήταν ο δεύτερος πιο δηµοφιλής προορισµός της χώρας, καλωσορίζοντας 171 επισκέψεις πλοίων µεταξύ Ιανουαρίου και Σεπτεµβρίου. Ένας παλιός ελληνικός οικισµός, το Σπλιτ έγινε η καρδιά του εµπορίου για την Αδριατική στις αρχές του 20ου αιώνα και σήµερα είναι µία από τις σηµαντικότερες οικονοµικές περιοχές της χώρας.
Το Σπλίτ έχει επενδύσει πολλά χρόνια στη λιµενική του υποδοµή για να υποστηρίξει την αύξηση της επιβατικής κίνησης. Σύµφωνα µε τη διοίκηση του λιµένα, έχουν προγραµµατιστεί να φιλοξενηθούν 246 κρουαζιέρες στην πόλη το 2018, µε αύξηση των µεγεθών των πλοίων.
Ωστόσο, η αυξανόµενη δηµοτικότητα της πόλης δεν έγινε δεκτή χωρίς ανησυχία. Το περασµένο καλοκαίρι, εκδόθηκαν προειδοποιήσεις προς τους κατοίκους για να αποφευχθεί η περιοχή γύρω από το Παλάτι του Διοκλητιανού, που απέχει πέντε λεπτά µε τα πόδια από το λιµάνι, λόγω της συµφόρησης που προκαλείται από την αποβίβαση χιλιάδων τουριστών.
Ο πρόεδρος της ένωσης «Πράσινη Δαλµατία», Ζέλενι Νταλµάτσιε, σε µια επιστολή προς τον δήµαρχο Andri Krstulović είπε: «Δεν έχουµε τίποτα εναντίον των αφίξεων κρουαζιέρας, αλλά νοµίζουµε ότι πρέπει να δράσουµε όπως το Ντουµπρόβνικ. Προτιµούµε λιγότερες επισκέψεις, µέχρι δύο αφίξεις την ίδια µέρα. Σηµειώστε ότι υπάρχουν συχνές καταστάσεις «σύγκρουσης» µεταξύ επισκεπτών κρουαζιερόπλοιων και άλλων επισκεπτών που µένουν περισσότερο στην πόλη και πραγµατοποιούν δαπάνες σε εστιατόρια και εκδροµές».
Ριέκα: Μια νέα άφιξη στο χάρτη κρουαζιέρας
Η τρίτη µεγαλύτερη πόλη στην Κροατία, η Ριέκα είναι ένας από τους πιο ελκυστικούς προορισµούς για επίσκεψη στην Αδριατική Θάλασσα, γνωστή για τη µεσαιωνική αρχιτεκτονική και τις ιταλικές αναγεννησιακές επιρροές.
Η πόλη άρχισε να εµφανίζεται ως τουριστικός προορισµός για κρουαζιέρες το 2015 και έκτοτε ο αριθµός των επιβατών αυξήθηκε από 9.082 σε 13.874 µέσα σε ένα χρόνο. Στις αρχές του έτους, η Ριέκα προσχώρησε σε 20 οργανισµούς και θεσµούς από την Ιταλία, την Κροατία, την Ισπανία, την Πορτογαλία και την Αλβανία για να αναπτύξει αειφόρο τουρισµό µέσω βελτιωµένης διαχείρισης και σχεδιασµού των µεταφορών.
Ο κύριος στόχος του Προγράµµατος LOCATIONS, που συγχρηµατοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταµείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, ήταν να υποστηρίξει τις τοπικές αρχές στην ανάπτυξη σχεδίων µείωσης των εκποµπών διοξειδίου του άνθρακα από τα κρουαζιερόπλοια, καθώς και να βελτιστοποιήσει τους τρόπους αντιµετώπισης των επιβατών σε κρουαζιερόπλοια και τη βελτίωση της ροής αγαθών και υπηρεσιών.
Εν τω µεταξύ, η πόλη πραγµατοποιεί επίσης έργα στο πλαίσιο του έργου Gateway Rijeka, το οποίο περιλαµβάνει νέο τερµατικό σταθµό επιβατών, παράλληλα µε τη δηµιουργία πεζόδροµου και περιπάτου µήκους 260µέτρων, µε χώρους εστίασης και τελωνείο για την κάλυψη της εισερχόµενης διεθνούς θαλάσσιας κυκλοφορίας.
Τον Οκτώβριο, η Ριέκα καλωσόρισε το νεώτερο πλοίο Viking Ocean Cruises, το Viking Sun, ένα κρουαζιερόπλοιο 930 επιβατών στο πρώτο του ταξίδι και η συνέχεια αναµένεται µε ενδιαφέρον για φέτος.
Αναδημοσίευση από το περιοδικό «Ναυτιλιακά Νέα»
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr