Ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στα εγκαίνια της διεθνούς ναυτιλιακής έκθεσης «Ποσειδώνια 2018» τόνισε ότι η Ελλάδα διαθέτει τον μεγαλύτερο στόλο παγκοσμίως και το 50% της ευρωπαϊκής χωρητικότητας. «Είναι βαρύνον μέγεθος στο ΑΕΠ της χώρας και το ναυτιλιακό συνάλλαγμα έφθασε το 2017 τα 9 δισ. ευρώ, 20% περισσότερο από το 2016», σημείωσε.
Τα μεγέθη
Μέσα στην κρίση, κατά την τελευταία δεκαετία, οι Έλληνες πλοιοκτήτες προέβησαν σε ένα φρενήρη αγώνα επενδύσεων σε νέα πλοία με ένα ποσό που ανέρχεται στα 80 δισεκ δολάρια σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons. Βέβαια τη μερίδα του λέοντος αυτών των επενδύσεων τη «χαίρονται» σημαίες άλλων κρατών καθώς το ελληνικό νηολόγιο αριθμεί μόλις 753 πλοία (άνω των 1.000 gt) χωρητικότητας 41,70 εκατ. gt. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΕΕ, ο ελληνόκτητος στόλος ανέρχεται σε 4.746 πλοία (άνω των 1.000 gt) χωρητικότητας 365,45 εκατ. τόνων (dwt), που αντιπροσωπεύει το 19,89% σε όρους χωρητικότητας dwt του συνολικού παγκόσμιου στόλου και το 49,15% του συνόλου του στόλου της Ε.Ε. Αυτό κατατάσσει την Ελλάδα στην παγκόσμια κορυφή. Μάλιστα σύμφωνα με το Clarksons Research η τρέχουσα αξία του ελληνόκτητου στόλου ανέρχεται στα 105 δισ. δολ. Συμβάλλει δε με ποσοστό της τάξης του 7% στο ΑΕΠ, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΙΟΒΕ και της Boston Consulting Group. Αξίζει, δε να σημειωθεί ότι το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που εισέρευσε στη χώρα, εκτιμάται ότι έφτασε, για το 2017 τα 9,14 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 16,91% σε σύγκριση με το 2016, οπότε και οι εισροές ήταν 7,81 δισ.
Τι σχεδιάζει η κυβέρνηση;
Απευθυνόμενος σε ένα διεθνές ακροατήριο αποτελούμενο από ηγέτες κρατών, Ευρωπαίους αξιωματούχους, μέλη της ελληνικής κυβέρνησης, ξένους υπουργούς ναυτιλίας, μέλη της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, προέδρους διεθνών οργανισμών καθώς και 1.500 διακεκριμένους καλεσμένους, ο Πρωθυπουργός σημείωσε ότι η κυβέρνηση επενδύει και αναβαθμίζει «τις υποδομές που χρειάζεται η ελληνική ναυτιλία και προωθούμε δράσεις που διευκολύνουν τη δραστηριότητα της τόσο εντός όσο και εκτός Ελλάδος. Η λιμενική πολιτική, μέσω επιλεγμένων συμβάσεων παραχώρησης λιμένων στρατηγικής σημασίας και με αιχμή του δόρατος την ανάδειξη του Πειραιά σε διεθνές ναυτιλιακό κέντρο, με τις απαραίτητες δομές και υποδομές, μπορεί να συμβάλει ακόμη περισσότερο στην οικονομική ανάπτυξη και στην αναβάθμιση της διεθνούς θέσης της χώρας. Συναφής στρατηγικός στόχος, με καίρια σημασία για την προσέλκυση επενδύσεων και τη δημιουργία θέσεων εργασίας, είναι η αναβίωση της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας. Ενώ στον τομέα του θαλάσσιου και παράκτιου τουρισμού, η κατασκευή νέων υποδομών και ο εκσυγχρονισμός των ήδη υφισταμένων θα δώσουν ώθηση στην ανάπτυξη της κρουαζιέρας και του τουρισμού σκαφών αναψυχής (yachting)».
Και ο πρωθυπουργός κατέληξε: «Ειδικά σήμερα, όπου παρατηρείται επανεμφάνιση του προστατευτισμού και κίνδυνος οπισθοχώρησης του διεθνούς εμπορίου, εξαιτίας ευρύτερων ανακατατάξεων και εμπορικών διενέξεων, πολλές φορές ανάμεσα και σε παραδοσιακούς εταίρους, έχει μεγάλη σημασία να παραμένει η ναυτιλία στην κορυφή της ευρωπαϊκής αναπτυξιακής ατζέντας. Και η τεχνογνωσία των Ελλήνων αποτελεί εχέγγυο προς αυτή την κατεύθυνση».
Πολυδιάστατη η σημασία της Ναυτιλίας
«Για άλλη μια φορά τα Ποσειδώνια φέρνουν στο διεθνές προσκήνιο τον αναντικατάστατο ρόλο και την πολυδιάστατη σημασία της ναυτιλίας για την ευημερία των λαών του πλανήτη μας, καθώς και το αναμφισβήτητο γεγονός ότι αποτελεί το θεμέλιο για την ανάπτυξη της ευρύτερης ναυτιλιακής βιομηχανίας», δήλωσε ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης.
Ο ίδιος πρόσθεσε: «Νιώθω υποχρεωμένος, εκπροσωπώντας θεσμικά την πρώτη ναυτιλία στην παγκόσμια κατάταξη, να υπενθυμίσω ότι οι πλοιοκτήτες καλούμαστε απλώς να ανταποκριθούμε με άρτιο και υψηλού επιπέδου επαγγελματισμό στις θαλάσσιες μεταφορικές ανάγκες του παγκόσμιου εμπορίου, το οποίο συνεχώς αναπτύσσεται λόγω των απαιτήσεων της σύγχρονης κοινωνίας. Δεν έχουμε συμμετοχή στην κατασκευή των μηχανών των πλοίων μας, ούτε ευθυνόμαστε για την ποιότητα των καυσίμων που υποχρεούμεθα να χρησιμοποιούμε. Είναι πασιφανές ότι αν και οι κρίκοι στην αλυσίδα υπευθυνότητας είναι πολλοί, ο εύκολος στόχος, σε πολιτικό επίπεδο, είναι η πλοιοκτησία, επιλογή λανθασμένη και εντέλει μη αποτελεσματική στην πράξη. Η πρωτοκαθεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο ναυτιλιακό γίγνεσθαι όμως, δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένη. Χωρίς ανταγωνιστικές συνθήκες λειτουργίας, η ναυτιλία ως διεθνής δραστηριότητα, ούτε επιβιώνει, ούτε εξελίσσεται. Αυτό είναι μια θεμελιώδης αρχή που δεν πρέπει να παραγκωνίζεται από οριζόντιες πολιτικές. Όπως κάθε ναυτιλιακό κράτος, έτσι και η Ευρωπαϊκή Ένωση, καλείται να διατηρήσει τη ναυτιλία της ανταγωνιστική και άρα βιώσιμη, μέσω ενός στρατηγικού σχεδιασμού με μέτρα υποστήριξης της διεθνούς φυσιογνωμίας της, προκειμένου να καρπώνεται τα συνολικότερα οφέλη από τον επιχειρηματικό αυτό παραγωγικό πυλώνα».
Και ο κ. Βενιάμης κατέληξε: «Θα ήθελα, επίσης, παρουσία των ξένων προσκεκλημένων μας, να δηλώσω ότι θεωρώ απόδειξη πολιτικής ωριμότητας του έθνους μας αλλά και της ελληνικής Πολιτείας, το γεγονός ότι με σύμπνοια και υπευθυνότητα έχουν αναγνωρίσει τον υπερκομματικό χαρακτήρα της ναυτιλίας των Ελλήνων ως εθνικό κεφάλαιο μεγάλης εμβέλειας με οικονομικά και στρατηγικά οφέλη για τον τόπο καθώς και την ειλικρινή επιθυμία των Ελλήνων πλοιοκτητών να διατηρήσουν τους στενούς τους δεσμούς με την πατρίδα και να συνδράμουν στην αναζωπύρωση της ναυτοσύνης του λαού μας».
Η μεγαλύτερη διοργάνωση
Εκ μέρους των διοργανωτών, ο κ. Θεόδωρος Βώκος, Εκτελεστικός Διευθυντής της Εκθέσεις Ποσειδώνια Α.Ε., δήλωσε: «Πρόκειται για τη μεγαλύτερη διοργάνωση στα 50 χρόνια λειτουργίας της Έκθεσης Ποσειδώνια, καθώς καταγράφεται ρεκόρ συμμετοχών με περισσότερους από 1.920 εκθέτες από 92 χώρες. Η σταθερή αύξηση του μεγέθους της έκθεσης και των συμμετοχών αποτελεί ισχυρή απόδειξη της ηγετικής θέσης που κατέχει η ελληνική ναυτιλία και της προσήλωσής της στην αριστεία, μέσω της επένδυσης σε προσωπικό υψηλής κατάρτισης, σε νέες τεχνολογίες και σε υπερσύγχρονες λύσεις φιλικές προς το περιβάλλον. Η συνεχής ανανέωση του ελληνικού στόλου και η στρατηγική διαφοροποίησης που υιοθετούν οι Έλληνες εφοπλιστές δεν αφήνουν καμία αμφιβολία ότι η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα θα συνεχίσει να κατέχει και να διαχειρίζεται τον μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο για πολλά χρόνια ακόμα. Τα Ποσειδώνια έχουν πλέον καθιερωθεί ως το κορυφαίο forum συνάντησης και δικτύωσης των ηγετών της παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας, όπου καθορίζεται η ατζέντα της πιο ισχυρής και δυναμικής βιομηχανίας στον κόσμο».
Τα ρεκόρ
Η τελετή εγκαινίων σηματοδότησε την έναρξη του προγράμματος της παγκοσμίου εμβέλειας ναυτιλιακής διοργάνωσης, που πραγματοποιείται κάθε δύο χρόνια, η οποία σημειώνει φέτος νέο ρεκόρ με 2.010 εκθέτες από 92 χώρες και περίπου 22.000 ναυτιλιακά στελέχη από σχεδόν κάθε γωνιά της υφηλίου. Το «παρών» θα δώσουν χιλιάδες σύνεδροι που καταφτάνουν στην Αθήνα για να παρακολουθήσουν τα 40 και πλέον συνέδρια, σεμινάρια και εργαστήρια ιδιαίτερου ενδιαφέροντος, που έχουν προγραμματιστεί να λάβουν χώρα στο εκθεσιακό κέντρο Metropolitan Expo το προσεχές τετραήμερο.
Εκτιμάται, μάλιστα, ότι η διοργάνωση των Ποσειδωνίων, κάθε δύο χρόνια, αποφέρει συνολικά έσοδα 62 εκατ. ευρώ στις τοπικές επιχειρήσεις των κλάδων της φιλοξενίας, της εστίασης, της διοργάνωσης εταιρικών εκδηλώσεων και των μεταφορών.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr