«Η σύγχρονη στρατηγική έχει να κάνει όχι με τον πόλεμο αλλά με τη ροή του εμπορίου και το ίδιο το εμπόριο. Ειδικά του θαλάσσιου, καθώς μέσα από τη θάλασσα διακινείται το 84% του παγκόσμιου εμπορίου. Η διακίνηση του αργού πετρελαίου, των εμπορευμάτων, των προϊόντων και των πρώτων υλών γίνεται μέσω θαλάσσης. Οι αξίες των εμπορευμάτων που διακινούνται είναι τεράστιες» τόνισε ο Αντώνης Παπαδημητρίου Πρόεδρος Ιδρύματος Ωνάση που έχει έχει ισχυρή παρουσία στη ναυτιλία με 31 πλοία και 7 εκ dwt.
«Είναι πάνω από 2 τρις δολάρια η αξία του αργού και των παραγώγων του που διακινείται. Στα 83, δις δολάρια είναι η διακίνηση του άνθρακα. Η ελληνική ναυτιλία έχει μεγάλο και σημαντικό ποσοστό από τη διακίνηση τόσο ξηρού φορτίου όσο και του πετρελαίου» είπε ο κ. Παπαδηνητρίου.
Ο Γιώργος Προκοπίου, επικεφαλής της Dynagas LNG Partners LP, Greece τόνισε ότι : «το shipping είναι η βάση της διαμόρφωσης του κόσμου.»
«Σήμερα η ενέργεια είναι το πιο καυτό θέμα της εποχής. Tankers and LNG carriers είναι οι βασικοί αγωγοί κυκλοφορίας της ενέργειας, που καλύπτουν τις ανάγκες ενέργειας. Η παγκοσμιοποίηση έχει να κάνει με τη δυνατότητα να παίρνεις προϊόντα από παντού με μόνο κριτήριο την τιμή και την ποιότητα. Η απόσταση δεν παίζει ρόλο. Αυτό γίνεται μόνο με τη διασφάλιση των μεταφορών και όταν το κόστος είναι αρνητικό. Κι αυτό γίνεται μόνο με τα πλοία. Άρα η ναυτιλία είναι στην καρδιά της παγκοσμιοποίησης».
Ισχυρή ελληνική παρουσία στην ενεργειακή αγορά
«Οι Έλληνες ελέγχουν το 25% των τάνκερ, το 20% των ξηρού φορτίου το 15% των LNG. Η παγκοσμιοποίηση είναι συνώνυμη με τη ναυτιλία. Η μεταφορά ενέργειας είναι μια μεγάλη ενδυνάμωση του ρόλου της Ελλάδας στην ΕΕ κατ΄ επέκταση. Μπορείτε να φανταστείτε σε περίοδο κρίσης την ΕΕ να μένει χωρίς δυνατότητα σε προμήθειες ενέργειας άραγε. Κι ο στόλος ο μόνος ελληνικός το κάνει αυτό.
Είναι συνεπώς κατανοητός ο ρόλος της Ελληνικής ναυτιλίας σε παγκόσμιο επίπεδο. Είναι πρέσβης της Ελλάδας η ναυτιλία» τόνισε και συμπλήρωσε:
«Οι εφοπλιστές παίζουν σημαντικό ρόλο στη σύγχρονη ελλάδα. Η κυβέρνηση ανακαλύπτει τις συνεργίες και προσπαθεί ν να βρει τρόπους να αξιοποιήσει τον Ελληνικό εφοπλισμό. Κάθε κοινωνία ψάχνει μοντέλα.Το χάσμα στενεύει μεταξύ κοινωνίας και εφοπλιστών» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Προκοπίου.
Από την πλευρά της η Camille Egloff, Senior Partner & Managing Director, The Boston Consulting Group τόνισε ότι: « το 17% του παγκόσμιου στόλου ανήκει σε Έλληνες. Είναι ένα πολύ εντυπωσιακό νούμερο. Η επίδραση στο ΑΕΠ είναι 13,4 δισεκ. Δηλαδή στο 6%, ή στο 7% στην ελληνική οικονομία.
Η Ελλάδα ενισχύεται γεωστρατηγικά με τη ναυτιλία λόγω του ρόλου που έχουν παγκόσμια κάποιοι παράγοντες όπως η Κίνα.
Οι Έλληνες επίσης μεταφέρουν μεγάλες ποσότητες ενεργειακών πόρων κι αυτό έχει μια σημασία. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι η επένδυση που γίνεται στα λιμάνια. Γινεται έτσι διαμετακομιστικό κέντρο και πύλη για την ΝΑ Ευρώπη.
Στην κορυφή των εφοπλιστών είναι πλέον Κινέζοι. Δείγμα τη σημασίας που δίνουν οι Κινέζοι.
Σημεία υπεροχής
Κόστος, στενές σχέσεις με πελάτες και η γεωγραφική θέση είναι τα σημεία ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος για την ελληνική ναυτιλία. Στα θέματα κόστους η Ελλάδα είναι σε πολύ καλό σημείο αλλά η διαφορά μειώνεται με τους άλλους. Η Κίνα επενδύει και θα πρέπει οι ελληνικές εταιρίες να το δουν αυτό. Η ψηφιακή ατζέντα μπορεί να δώσει μια νέα πνοή ανταγωνιστικότητας στην ελληνική ναυτιλία.
Στη BCG έχουμε το κέντρο συμβουλευτικής για την ναυτιλία στην Αθήνα. Μπορεί ο ελληνική ναυτιλία μέσα από την ψηφιακοποίηση (ΙΟΤ,analytics, blockchain κτλ) να γίνει πρωτοπόρος.
Τρία σημεία θα κρίνουν την πορεία της ναυτιλίας στην Ελλάδα, οι ψηφιακές δεξιότητες, οι ισχυρές συνέργιες και το νέο ρυθμιστικό πλαισιο» σημείωσε.
Ο εφοπλιστής Θανάσης Μαρτίνης της , Eastern Mediterranean Maritime Limited τόνισε ότι « ο ρόλος της Ελληνικής ναυτιλίας ήταν πάντα σημαντικός στις παγκόσμιες κρίσεις όπου τα ελληνικά πλοία συμμετείχαν αποκομίζοντας τους ανάλογους ναύλους.
Πάνω από το 50% των χύδην φορτίου ή των ενεργειακών πόρων μεταφέρεται με ελληνόκτητα, δηλαδή ευρωπαϊκά πλοία με σημαίες Ελλάδας, Κύπρου, Μάλτας. Είναι πάνω από 50% σε τονάζ του Ευρωπαϊκού στόλου. Είναι σημαντικό το όφελος στον ευρωπαίο καταναλωτή από την ασφάλεια μεταφοράς και το ανταγωνιστικό κόστος μεταφοράς.
Πάνω από το 50% των Ρωσικών εξαγωγών ενέργειας γίνεται με ελληνόκτητα πλοία.
Ο ευρωπαϊκός εμπορικός στόλος είναι το 40% του παγκόσμιου χάρη στη συμμετοχή του ελληνόκτητου με Ελληνική Μαλτέζικη και Κυπριακή σημαία.
Είναι εμφανές χάρη στην ελληνική ναυτιλία ο ρόλος της χώρας στην παγκόσμια σκηνή.
Να ακούσουν οι Βρυξέλλες
Να επισημάνω και μια αρνητική παράμετρο. Είναι προφανές το πλεονέκτημα της ΕΕ λόγω της ελληνικής ναυτιλίας. Όμως δεν έχει γίνει αντιληπτό από ηγέτες. Δυστυχώς αυτό στη γραφειοκρατία των Βρυξελλών δε γίνεται αντιληπτό. Τώρα με την ανάληψη της προεδρίας των Ευρωπαίων εφοπλιστών από τον κ. Λασκαρίδη θα είναι σημαντικό για την ανάδειξη του ρόλου της ναυτιλίας.
Η διατήρηση της ελευθερίας στον παγκόσμιο χάρτη είναι η επιδίωξη απαραίτητα, όπως και η αποφυγή μονοπωλιακών καταστάσεων και προνομιακή μεταχείριση εθνικών στόλων όπως της Κίνας, ΗΠΑ και Βραζιλίας.
Η ΕΕ μπορεί να αντιδράσει σε κάτι τέτοιο όπως η πρόσφατη αντίδραση στην επιβολή δασμών από Τραμπ.
Η ομπρέλα της ΕΕ είναι ωφέλιμη για την ελληνική ναυτιλία» τόνισε.
Ο κ. Χατζηγιάννης από την ένωση εφοπλιστών Κύπρου σημείωσε με έμφαση ότι: « η καρδιά της ανεξάρτητης ναυτιλίας είναι η ελληνική. Με την ανεξάρτητη ναυτιλία μειώνεται το κόστος μεταφοράς δραστικά. Η παγκοσμιοποίηση γίνεται βιώσιμο εγχείρημα και τα κράτη μπορεί να δώσουν έμφαση στην ανάπτυξη με την ελεύθερη ναυτιλία.
Όταν το καταλάβει η κοινωνία αυτό το μεγάλο επίτευγμα τότε θα δώσει έμφαση στην ανάπτυξη της ναυτιλίας.
Είναι ενδεικτικό το τι έγινε με την κρίση στην Ουκρανία όταν τα ελληνικά τάνκερ ήταν οι πιο ασφαλείς αγωγοί.Η Ελλάδα θα πρέπει να αναδείξει αυτό το ρόλο» υπογράμμισε.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr