Πλήθος πωλήσεων και αγορών
Μέχρι τις αρχές Νοεμβρίου του 2017, 1.400 πλοία συνολικής χωρητικότητας 79,4 εκατομμυρίων DWT πωλήθηκαν στην δευτερογενή αγορά φέτος, ο μεγαλύτερος ετήσιος αριθμός από το 2007 και ο δεύτερος σε μέγεθος DWT. Σε ετήσια βάση, ο συνολικός όγκος χωρητικότητας καταγράφει το υψηλότερο επίπεδο ετήσιων πωλήσεων. Ωστόσο, από πλευράς αξίας, οι συνολικές πωλήσεις παραμένουν κάτω από τα ιστορικά υψηλά επίπεδα, με τις ετήσιες πωλήσεις μέχρι στιγμής να ανέρχονται σε 19,4 δισ. δολάρια, σημαντικά χαμηλότερες από εκείνες του 2007 και επίσης κάτω από τα επίπεδα των ετών 2014-2015. Αυτό οφείλεται εν μέρει στη μεγάλη πτώση τιμών σε πολλές κατηγορίες μεταχειρισμένων πλοίων φέτος, ενώ ο δείκτης τιμών δευτερογενούς αγοράς της Clarkson ξεκίνησε το έτος στις 75 μονάδες, το χαμηλότερο επίπεδο από το 1988, αν και άρχισε να αυξάνεται τον Νοέμβριο φτάνοντας στις 91 μονάδες.
Ποιες αγορές ζωντανεύουν
Ο όγκος πωλήσεων μέχρι στιγμής φέτος είναι ιδιαίτερα μεγάλος τόσο στον τομέα του χύδην φορτίου όσο και σε αυτόν των εμπορευματοκιβωτίων. Όπως αναφέρεται έχουν πωληθεί μέχρι σήμερα 573 bulkers συνολικής χωρητικότητας 40,4 εκατομμυρίων DWT, το δεύτερο υψηλότερο επίπεδο μετά το 2007 σε ετήσια βάση. Σε αριθμητικούς όρους, το 62% των πωλήσεων φορτηγών πλοίων αφορούσαν μικρότερα Handymax και Handysize, ενώ τα πλοία Capesize και Panamax αντιπροσωπεύουν συνολικά το 38% αυτής της κατηγορίας. Παράλληλα, στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων πωλήθηκαν 250 πλοία συνολικής δυναμικότητας 0,95 m TEU (twenty-foot equivalent unit), έχοντας ήδη καταγράψει ετήσιο ρεκόρ στην κατηγορία τους. Στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, έχουν πωληθεί 284 πλοία συνολικής χωρητικότητας 23.9 εκατομμυρίων DWT, μέγεθος ίσο με το μέσο ιστορικά επίπεδο.
Έλληνες ιδιοκτήτες: Οι πιο δραστήριοι
Όπως συνήθως, οι Έλληνες ιδιοκτήτες ήταν οι πιο δραστήριοι αγοραστές και πωλητές μεταχειρισμένων πλοίων κατά το έτος αυτό μέχρι στιγμής, πωλώντας 194 πλοία χωρητικότητας 13,4 εκατομμυρίων DWT, που αντιπροσωπεύουν το 17% των συνολικών πωλήσεων του είδους. Οι Έλληνες εφοπλιστές αντιπροσωπεύουν το ένα από τα δύο κορυφαία έθνη από πλευράς ιδιοκτησίας (ως προς τη χωρητικότητα των πλοίων που πωλήθηκαν μέχρι σήμερα το 2017) και στις τρεις μεγάλες κατηγορίες πλοίων. Στον τομέα των δεξαμενόπλοιων στην κορυφή μαζί με τους Έλληνες βρίσκονται οι Αμερικανοί εφοπλιστές, στον τομέα των πλοίων χύδην φορτίου οι Κινέζοι και στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων οι Γερμανοί. Οι Έλληνες ήταν επίσης οι πιο δραστήριοι αγοραστές από πλευράς χωρητικότητας φέτος, αφού απέκτησαν 214 πλοία 17,2 εκατομμυρίων DWT. Στην πραγματικότητα, όπως αναφέρεται, στο 33% των πωλήσεων του έτους μέχρι σήμερα σε DWT, εμπλέκεται Έλληνας πωλητής ή αγοραστής.
Συμπερασματικά, καταγράφεται ιδιαίτερα δραστήρια δευτερογενής αγορά πλοίων κατά το 2017 μέχρι σήμερα και οι συνολικοί όγκοι πωλήσεων DWT φαίνεται να φτάνουν σε επίπεδα ρεκόρ μέχρι το τέλος του έτους. Αυτό οφείλεται κυρίως σε μεγαλύτερους όγκους πωλήσεων πλοίων χύδην φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων, ενώ οι Έλληνες εφοπλιστές συνέχισαν να κυριαρχούν τόσο στις πωλήσεις όσο και στις αγορές. Στο πλαίσιο αυτό, περιμένουμε με ενδιαφέρον να δούμε αν η δυναμική αυτή στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων μπορεί να συνεχιστεί τόσο κατά το 2018 όσο και στη συνέχεια.
Πάνος Τσαγκαράκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr