Σύμφωνα με κύκλους της Attica, κι εφόσον δοθεί το πράσινο φως από την Επιτροπή Ανταγωνισμού για την απόκτηση της HSW, θα γίνει ολικός ανασχεδιασμός δρομολογίων, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των νησιωτών και τη βέλτιστη διασύνδεσή τους με την ηπειρωτική Ελλάδα. Παράλληλα, όπως τονίζουν, οι τιμές θα κρατηθούν στα ίδια επίπεδα καθώς γνωρίζουν ότι δεν υπάρχουν περιθώρια λόγω της οικονομικής συγκυρίας.
«Χτίζουμε “Εγνατίες” στη θάλασσα. Άλλωστε η ακτοπλοΐα είναι ο βασικός ο κρίκος μεταξύ ηπειρωτικής Ελλάδας και νησιωτικής χώρας» αναφέρουν στελέχη της εταιρίας τονίζοντας ότι κεντρικός στόχος της εταιρίας είναι η διαρκής διασφάλιση των μεταφορών για φορτηγά, που είναι κομβικά για την νησιωτική οικονομία, κατοίκων και τουριστών».
Στο φόντο αυτό σχεδιάζεται μια ορθολογικοποίηση των χρονικών θυρίδων των δρομολογίων για να αποφευχθούν τα γνωστά φαινόμενα «συνωστισμού» πλοίων σε συγκεκριμένες ώρες αλλά και καλύτερη αξιοποίηση του διαθέσιμου στόλου. «Θα έχεις μία βεντάλια πλοίων και άρα το καλύτερο πλοίο θα δρομολογείται στην κατάλληλη γραμμή. Με λίγα λόγια θα μπορείς να σχεδιάσεις πιο έξυπνα και πιο λογικά δρομολόγια. Δεν είναι δυνατόν να έχεις 2 δρομολόγια, Παρασκευή βράδυ για Μυτιλήνη και να μην έχεις πρωινό την ίδια ημέρα. Αν πηγαίνουν δυο βαπόρια την ίδια ώρα σε εάν νησί είναι σαν να πηγαίνει... ένα βαπόρι» αναφέρουν σχετικά στελέχη της εταιρίας.
Μάλιστα δηλώνουν την αισιοδοξία τους για την απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, την οποία αναμένουν από τα μέσα Δεκεμβρίου μέχρι τα μέσα Ιανουαρίου του 2018. Διασαφηνίζουν μάλιστα, εν όψει της σχετικής απόφαση της Επιτροπής, ότι δεν τίθεται θέμα παράβασης των κανόνων ελεύθερου ανταγωνισμού, αφού οι δυο εταιρείες μαζί, Attica και HSW, δεν συγκεντρώνουν πάνω από το 51% της αγοράς. «Υπάρχει πολύς χώρος για όλους» αναφέρουν κι εκτιμούν ότι δε θα υπάρξει προσφυγή στην ευρωπαϊκή επιτροπή ανταγωνισμού.
Το νέο προφίλ
Συμπεριλαμβανομένων των μεγεθών της HSW η Attica αντιπροσωπεύει ένα ενοποιημένο κύκλο εργασιών στα επίπεδα των 400 εκατ. ευρώ με βάση τα δεδομένα του 2016 (268,6 ο όμιλος Attica και 131,5 εκατ. ευρώ η HSW) συνολικά EBITDA 88,7 εκατ. ευρώ (70,3 εκατ. ευρώ ο Όμιλος Attica και 18,4 εκατ. ευρώ η HSW), και 1.551 απασχολούμενους , συμπεριλαμβανόμενων των πληρωμάτων (με 1058 απασχολούμενους στον όμιλο Attica και 493 άτομα στη HSW). Επίσης ο όμιλος Attica-HSW θα ελέγχει ένα στόλο από 33 πλοία εκ των οποίων 23 είναι επιβατηγά οχηματαγωγά (15 η Attica οκτώ η HSW) τρία highspeed, τέσσερα flying cat και τρία flying dolphins!
Σημειώνεται ότι ο «νέος» όμιλος Attica με τις δυο εταιρείες (Blue Star Ferriers και Superfast Ferriers) έχει πλέον ισχυρή παρουσία σε όλες σχεδόν τις γραμμές του Αιγαίου αλλά και σε διεθνείς γραμμές στη Δυτική μεσόγειο (Μαρόκο-Ισπανία) και στην Αδριατική! Επιπλέον θεωρείται από τους πιο αξιόπιστους ακτοπλοϊκούς ομίλους στην Ευρώπη.
Μήνυμα στον Γκριμάλντι
Ειδικά για τον έτερο των μετόχων της HSW, τον Εμ. Γκριμάλντι, που διεκδίκησε κι αυτός την εξαγορά πακέτου μετοχών της HSW, και πλέον είναι συμμέτοχος της Attica, αλλά με μειοψηφικό πακέτο, παραπέμπουν στις αρχές της ορθής εταιρικής διακυβέρνησης. «Όπως θέλουμε και έχουμε ευχαριστημένους τους μετόχους της Attica το ίδιο θα κάνουμε και με την HSW» και προσθέτουν: «Ο Γκριμάλντι έχει πει ότι ο Όμιλος Attica κάνει «υπεύθυνο ανταγωνισμό». Και αυτό είναι παράσημο για τον όμιλο μας. Ας δοκιμάσει και το μάνατζεμεντ το δικό μας ο κος Γκριμάλντι» σημειώνουν.
Στρατηγικό σχέδιο
Μετά, πάντως, την ολοκλήρωση των αποφάσεων – διαδικασιών των αρχών για την HSW, η Attica Groupαναμένεται να βάλει μπρος ένα στρατηγικό σχέδιο για τις θαλάσσιες μεταφορές, που βασικό πυλώνα έχει τη βελτίωση των λιμενικών υποδομών και την ανανέωση του στόλου. Ήδη μάλιστα έχει βάλει τις πρώτες «πινελιές».
«Μας ενδιαφέρει να επενδύσουμε στα νησιά που οι καταστάσεις είναι τριτοκοσμικές. Ο επιβάτης μέσα στο κατακαλόκαιρο περιμένει το πλοίο κάτω από τον ήλιο. Πρέπει να προσφέρουμε το κατάλληλο προϊόν με τέτοιο τρόπο που ο επιβάτης να μη σκέφτεται μόνο την χρόνο του ταξιδιού όταν έχει να επιλέξει μεταξύ πλοίου και αεροπλάνου. Έτσι θα γίνουμε ανταγωνιστικοί του αεροπλάνου» τονίζουν τα στελέχη της εταιρίας. Αναφορικά με τον ανταγωνισμό με τις αεροπορικές εταιρείες, υπενθυμίζουν ότι η ακτοπλοΐα είναι εκείνη που τους καλοκαιρινούς μήνες με τις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων σε άνοδο, όπως και το χειμώνα με την αραίωση των αεροπορικών δρομολογίων, προσφέρει συνεχή σύνδεση σε σταθερή τιμή με συχνές μάλιστα προσφορές, που ειδικά φέτος έφεραν το μέσο καθαρό ναύλο χαμηλότερα.
‘Ετσι η Attica είναι έτοιμη να συνεισφέρει στη βελτίωση των τερματικών σταθμών (terminals) στα λιμάνια. Ήδη, σύμφωνα με πληροφορίες έχει κάνει επαφές με την Cosco για το λιμάνι του Πειραιά ενώ επίκειται και νέα συνάντηση στα μέσα Οκτωβρίου με την κινέζικη πλευρά για να διερευνηθούν ο προοπτικές για την αξιοποίηση των υποδομών (αίθουσες αναμονής) αλλά και η πιθανότητα το λιμάνι να είναι προσβάσιμο μόνο για τους επιβάτες. Παράλληλα έχει γίνει μια σχετική επικοινωνία με το ΤΑΙΠΕΔ για τα λιμάνια όπου έχει λόγο, ενώ αντίστοιχα υπάρχει πρόθεση για συνεισφορά σε Λιμενικά Ταμεία σε μια προσπάθεια βελτιώσεων σε άλλα νησιά του Αιγαίου που προσεγγίζουν τα πλοία της Attica (Blue Star και Superfast Ferries).
«Χρηματοδότηση υπάρχει. Τα σχέδια αυτά βασίζονται στο τρίπτυχο, επενδυτής, διαχειριστής και τοπικός παράγοντας. Υπάρχουν και τα τρία. Θα έχουμε συμπαίκτες που ξέρουν τη δουλειά. Θέλουμε να επενδύσουμε εμείς με μακροχρόνια μίσθωση των χωρών για να φτιάξουμε επιβατηγούς σταθμούς. Θα είναι αυτόνομα οικονομικά terminals που θα παρέχουν υπηρεσίες» αναφέρουν. Αυτό, πάντως, είναι ένα project που θα προχωρήσει αφού ολοκληρωθεί η ενσωμάτωση της HSW. «Μετά το consolidation στόχος μας είναι να επενδύσουμε χρήματα στην Ελλαδα», σημειώνεται χαρακτηριστικά.
Ναυπηγικό σχέδιο
Αντίστοιχα η εταιρία έχει στα σκαριά ένα επενδυτικό πλάνο ναυπηγήσεων που ωστόσο προσωρινά έχει παγώσει λόγω των εξελίξεων στο μέτωπο με την HSW.
Το σχέδιο που έχει συνταχθεί από την εταιρία προβλέπει τα εξής σχέδια ναυπηγήσεων:
1) Επιβατηγό-οχηματαγωγό με διπλό μηχανοστάσιο για να αξιοποιεί τα εναλλακτικά καύσιμα (φυσικό αέριο) κι έχει κόστος 150 εκ.. Είναι μήκους 215 μέτρων, θα μπορεί να μεταφέρει 1.500 επιβάτες και 230 φορτηγά αφού θα έχει 3.500 γραμμικά μέτρα φορτίου. Προορίζεται για την Αδριατική, την Μεσόγειο και τη Βόρεια Ευρώπη.
2) Μεσαίο μεγέθους πλοίου όπως το «Blue Star Patmos», το οποίο έχει σχεδιασθεί από Έλληνες ναυπηγούς. Προορίζεται για την κάλυψη δρομολογίων στις άγονες γραμμές των Δωδεκανήσων. Το κόστος κατασκευής του είναι 80 με 100 εκατομμύρια ευρώ.
3) Το «Έξυπνο Πλοίο» μήκους 130 μέτρων με 850 μέτρα γκαράζ για 80 φορτηγά και 1.200 επιβάτες.
Οι προσφορές που έχουν προκριθεί για τα πλοία είναι από ναυπηγεία της Κίνας και της Κροατίας ενώ ρόλο στις αποφάσεις μπορεί να παίξει και ένας πιθανός ανασχεδιασμός των άγονων γραμμών. Ειδικά γα το δεύτερο τύπου πλοίου που είναι ιδανικός για τις άγονες των Δωδεκανήσων μια μακροχρόνια σύμβαση θα έλυνε τα χέρα της εταιρίας να προχωρήσει σε ναυπηγήσεις. Όπως αναφέρεται σχετικά, το μοντέλο των Μικρών Κυκλάδων όπου η γραμμή δημόσιας υπηρεσίας έχει μακρά διάρκεια, άλλαξε τα δεδομένα της περιοχής με τη σταθερή δρομολόγηση των ποιοτικών πλοίων της Blue Star Ferries (Naxos, Delos, Patmos).
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr