Υψηλόβαθμο στέλεχος του ομίλου που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα μιλώντας στο Έθνος, τόνισε ότι ήδη έχουν ξεκινήσει εκτεταμένες επισκευαστικές εργασίες στη μεγάλη πλωτή δεξαμενή στο Πέραμα και τη μία εκ των δύο μόνιμων δεξαμενών Βασιλειάδη, ενώ το επενδυτικό σχέδιο της COSCO που μπαίνει σε εφαρμογή από τις αρχές του 2017 προβλέπει την ανάπτυξη νέας μεγάλης δεξαμενής στο Πέραμα και την εγκατάσταση νέας ναυπηγοεπισκευαστικής μονάδας που θα εξοπλίσει με πλωτή γέφυρα δεξαμενισμού μεγάλων ποντοπόρων πλοίων την Ψυττάλεια.
Τρεις είναι οι στόχοι που θέτει ο κινεζικός όμιλος με την ανάπτυξη της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης στον Πειραιά:
• Η Ελλάδα να καταστεί ποσοτικά κορυφαία ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία στη Μεσόγειο.
• Να δοθεί added value στις υπηρεσίες που θα παρέχει η ελληνική ζώνη με ποιοτικά χαρακτηριστικά που δεν συναντώνται στη Μεσόγειο.
• Να βελτιωθεί ακόμη περισσότερο το υψηλό επίπεδο τεχνογνωσίας που θα συνδυαστεί με δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και θα σηματοδοτήσει την επιστροφή σε ένα ξεχασμένο τις τελευταίες δεκαετίες επάγγελμα.
Παράλληλα με τις επενδύσεις, που θα φέρουν αύξηση της ετήσιας δυναμικότητας στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ από 3,7 σε 6,2 εκατομμύρια κοντέινερ, σημαντικό τμήμα των κεφαλαίων ύψους 300 εκατομμυρίων ευρώ, που αποτελούν συμφωνημένες υποχρεωτικές επενδύσεις σε βάθος πενταετίας για τη μεταβίβαση του υπόλοιπου 16% των μετοχών του ΟΛΠ, θα πέσει και στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη. Σύμφωνα με το επιχειρησιακό πλάνο, περισσότερα από 50 εκατομμύρια ευρώ θα κατευθυνθούν στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη.
Η επισκευή ενός πλοίου ζει 100 επαγγέλματα
Το ενδιαφέρον της COSCO για την ανάπτυξη της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης στον Πειραιά είχε εκφραστεί εδώ και χρόνια, αλλά η περίοπτη θέση που παίρνει στη λίστα με τις επενδύσεις το αποδεικνύει και εμπράκτως.
Αλλωστε, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει στην «Οικονομία» υψηλόβαθμο στέλεχος της κινεζικής εταιρείας, το επενδυτικό πρόγραμμα είναι συνάρτηση της πορείας της εταιρείας. Τα προς επένδυση κεφάλαια ύψους 300 εκατομμυρίων ευρώ μπορούν έως και να υπερδιπλασιαστούν.
Ο ναυπηγοεπισκευαστικός τομέας στην Ελλάδα μπορεί προ δεκαετιών να ήταν ισχυρός, ωστόσο χρόνια τώρα απειλείται με αφανισμό και συρρίκνωση. Μπορεί η Ελλάδα να πρωταγωνιστεί στη ναυπήγηση εμπορικών πλοίων, όντας η ισχυρότερη δύναμη στον παγκόσμιο ναυτιλιακό χάρτη με τον μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο, την ίδια ώρα όμως η ναυπηγοεπισκευή δεν μπορεί καν να επιβιώσει.
Είναι ίσως ένας από τους μεγαλύτερους παραλογισμούς που συμβαίνουν σε αυτήν τη χώρα οι Ελληνες πλοιοκτήτες να στηρίζουν τη ναυπηγική βιομηχανία της Κορέας, της Κίνας και της Ιαπωνίας με δισεκατομμύρια δολάρια κάθε χρόνο για την κατασκευή πλοίων την ίδια ώρα που η ελληνική βιομηχανία παραπαίει και δεν εκμεταλλεύεται ούτε κατ' ελάχιστον τον επενδυτικό αυτόν παροξυσμό.
Χιλιάδες θέσεις εργασίας
Η αναβίωση της ελληνικής ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας θα έπρεπε να θεωρείται αυτονόητη εδώ και χρόνια, και όπως πολλοί έχουν παραδεχθεί το παραγωγικό και αναπτυξιακό μοντέλο που αναζητείται στη χώρα θα μπορούσε να βρεθεί στα ελληνικά ναυπηγεία. Κάτι τέτοιο θα δημιουργούσε χιλιάδες θέσεις εργασίας και θα έφερνε πολύτιμο συνάλλαγμα στην εγχώρια οικονομία. Η Ελλάδα, παρότι αναγνωρίζεται ως ναυτιλιακή υπερδύναμη σε ολόκληρο τον κόσμο, αδυνατεί να εκμεταλλευθεί τα πλεονεκτήματα της ναυπηγοεπισκευαστικής και ναυπηγικής βιομηχανίας, όπως η υψηλή τεχνογνωσία, την ίδια στιγμή που χώρες ακόμα και στα Βαλκάνια, όπως η Ρουμανία, με συντονισμένη πολιτική επενδύσεων και στρατηγικό επενδυτή τους Νοτιοκορεάτες αποσπούν ολοένα και μεγαλύτερα μερίδια στην αγορά.
Ακόμη και η Τουρκία, που υπολείπεται σε παράδοση, εμπειρία και τεχνογνωσία έναντι της Ελλάδας, κατάφερε μέσα σε λίγα χρόνια να καταστεί υπολογίσιμη δύναμη στον παγκόσμιο χάρτη και να κερδίζει συμβόλαια ακόμη και Ελλήνων εφοπλιστών. Στα παράλιά της έχει κατασκευάσει την τελευταία δεκαετία περισσότερα από 100 ναυπηγεία που ειδικεύονται στις επισκευές πλοίων.
Το ίδιο διάστημα, η βιωσιμότητα της ελληνικής ναυπηγικής και ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας τέθηκε υπό αμφισβήτηση, καθώς το κόστος εργασίας στην Ελλάδα έναντι άλλων χωρών ήταν αυξημένο.
Η επισκευή πλοίων στον Πειραιά τα προηγούμενα χρόνια έγινε ασύμφορη, με αποτέλεσμα σχεδόν το σύνολο των εργασιών να φύγουν από τη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη.
Εκτιμάται ότι η επισκευή ενός πλοίου μπορεί σε διάστημα ενός μηνός να φέρει εισόδημα έως και 1 εκατ. ευρώ σε σχεδόν 100 επαγγέλματα που σχετίζονται με τη ναυπηγοεπισκευή.
Την ίδια ώρα, πάντως, που οι Κινέζοι σχεδιάζουν την αναβίωση της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας στη χώρα μας, βάζουν πολύ ψηλά τον πήχη τόσο στον τομέα της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων όσο και στην κρουαζιέρα.
Μάλιστα, στόχος του νέου διευθύνοντα συμβούλου του ΟΛΠ, Φου Τσενγκ Κιου, είνα να εντάξει τον Πειραιά στη λίστα με τα 30 μεγαλύτερα εμπορικά λιμάνια του κόσμου έως το 2018, κάτι που επιδιώκει να επιτύχει με ραγδαία αύξηση, της τάξης του 35% σε βάθος διετίας, του όγκου εμπορευματοκιβωτίων που διακινούνται.
Πέρυσι άλλωστε εκτινάχθηκε στην 44η θέση της παγκόσμιας κατάταξης εμπορευματικών λιμανιών από την 93η που ήταν 2010, ενώ η εμπορευματική δραστηριότητα αντιστοιχεί σε πάνω από το μισό του συνολικού τζίρου του Πειραιά, που ανήλθε σε περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ πέρυσι.
Το 2015 διακινήθηκαν συνολικά στον ΣΕΠ περίπου 3 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, ενώ για το 2016 εκτιμάται ότι θα ανέλθουν στα 3,3 εκατ. Ειδικότερα για τον προβλήτα ΙΙΙ, που είναι ακόμα υπό ανάπτυξη, ακολουθείται πιστά το χρονοδιάγραμμα μέχρι την ολοκλήρωσή του τον Δεκέμβριο του 2017, οπότε η συνολική δυνατότητα διακίνησης θα υπερβεί τα 6 εκατομμύρια κοντέινερ ετησίως.
Οι κρουαζιέρες
Το έτερο μεγάλο στοίχημα της COSCO αφορά στην κρουαζιέρα. Ο νέος προβλήτας κρουαζιερόπλοιων του ΟΛΠ είναι γεγονός και ο πρόεδρος του ΔΣ της China Cosco Shipping Corporation Limited, Σου Λιρόνγκ, που βρέθηκε στην Ελλάδα προ ημερών για τα εγκαίνιά του στην περιοχή του Αγίου Νικολάου, περιέγραψε τους στόχους τους να αυξήσουν τη διακίνηση επιβατών κρουαζιέρας στον Πειραιά από 1 εκατομμύριο επιβάτες σήμερα σε 1,5 εκατ. βραχυπρόθεσμα και στα 3 εκατομμύρια μακροπρόθεσμα. Παράλληλα, κατέστη σαφές πως η κινεζική εταιρεία θα αυξήσει τους ρυθμούς ανάπτυξης νέων επενδύσεων για την επέκταση του λιμανιού της κρουαζιέρας. Ηδη, ο κινεζικός όμιλος έχει ανοίξει κύκλο επαφών με τους παγκόσμιους κολοσσούς της κρουαζιέρας Carnival Cruises, Royal Caribbean και Celebrity Cruises, που κατέχουν μερίδιο 82% της παγκόσμιας αγοράς, για να ρίξουν «άγκυρα» στο Αιγαίο και να ξεκινήσουν να χρησιμοποιούν τον Πειραιά ως λιμένα άφιξης και αναχώρησης (home port).
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr