Τα παραπάνω τόνισε σε συνέντευξη τύπου σήμερα ο Πρόεδρος της Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας Μιχάλης Σακέλλης, προσθέτοντας ότι εάν εξαιρεθούν οι πρόσφυγες, η ακτοπλοϊκή κίνηση τη φετινή σεζόν θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα με πέρυσι που ήταν στην πραγματικότητα ήταν 7% μειωμένη σε σχέση με το 2014, που ήταν η πρώτη χρόνια μετά το 2008 που παρατηρήθηκε άνοδος της επιβατικής κίνησης (+7%).
Γενικότερα μιλώντας για το 2016 σημείωσε ότι οι υπηρεσίες που θα προσφέρουν τα ακτοπλοϊκά πλοία θα βελτιωθούν καθώς έχουν προστεθεί τέσσερα νέα πλοία ενώ παρατηρείται και αύξηση των δρομολογίων λόγω επέκτασης της περιόδου λειτουργίας των ταχυπλόων. Το 2016 αναμένεται να εκτελεστούν 41.000 δρομολόγια με δυνατότητα αύξησής των, εάν παραστεί ανάγκη.
Το 2015 τα αποτελέσματα δεν ήταν τα αναμενόμενα. Τα γεγονότα του Ιουλίου, το δημοψήφισμα και τα capital controls είχαν ως αποτέλεσμα τη μείωση της κίνησης, η οποία δεν αναπληρώθηκε τους επόμενους μήνες, ενώ αρνητικός παράγοντας ήταν και οι εκλογές του Σεπτεμβρίου, είπε ο κ. Σακέλλης.
Παρ όλα αυτά το 2015 είναι μία κερδοφόρα χρονιά για τον κλάδο λόγω κυρίως της σημαντικής πτώσης του κόστους των καυσίμων.
Η πραγματική επιβατική κίνηση το 2015 μειώθηκε κατά 7% περίπου, ενώ το 2016 ήδη παρατηρείται μείωση του μεταφορικού έργου.
Η μείωση της κίνησης οφείλεται στην πτώση του εσωτερικού τουρισμού, ενώ δεν διαπιστώθηκε ανησυχητική μείωση ή ακυρώσεις των κρατήσεων των αλλοδαπών.
Επίσης παρατηρούμε μετακίνηση επιβατών προς τις αερομεταφορές, ιδιαίτερα στις μακρινές διαδρομές, με κύρια παραδείγματα την Κρήτη, τη Ρόδο και τη Σαντορίνη.
Ο κ. Σακέλλης ανέφερε ακόμη ότι οι γραμμές της Αδριατικής επηρεάστηκαν ακόμα περισσότερο από την κρίση την περίοδο 2009-2014. Τα μεγάλα πλοία και αποστάσεις και η άνοδος των τιμών των καυσίμων επιβάρυναν σημαντικά το κόστος των καυσίμων, ενώ παράλληλα έπρεπε να αντιμετωπιστούν και τα προβλήματα από τη μείωση της επιβατικής (30%) και εμπορευματικής (22%) κίνησης. Στην Αδριατική την περίοδο 2009-2014 χάθηκε μεταφορικό έργο 2,2 εκ. επιβατών και 40 χιλ. φορτηγών.
Η πτωτική πορεία των γραμμών της Αδριατικής δυστυχώς συνεχίστηκε και το 2015 με μείωση της επιβατικής κίνησης κατά 12% και μικρής αύξησης της εμπορευματικής.
Τα ζημιογόνα αποτελέσματα επηρέασαν και την ακτοπλοΐα, στην οποία επίσης δραστηριοποιούνται οι εταιρείες που εξυπηρετούν τις γραμμές της Αδριατικής.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ στην κατάσταση των λιμανιών σημειώνοντας ότι παρατηρείται ανυπαρξία έργων.
Το 90% των λιμανιών μας είναι προβληματικά και τα αναγκαία έργα χρονοβόρα και υψηλού κόστους. Για μία ακόμα φορά τονίζουμε την ανάγκη λήψης μέτρων. Τα λιμάνια μας θα είναι ο κυριότερος ανασχετικός παράγοντας των μελλοντικών εξελίξεων στην εξυπηρέτηση των νησιών μας.
Σε ότι αφορά τα δρομολόγια δημόσιας υπηρεσίας ο κ. Σακέλλης τάχθηκε υπέρ των πολυετών συμβάσεων και προειδοποίησε ότι εάν δεν υπάρξει βελτίωση των μισθωμάτων δεν θα υπάρχουν πλοία για τις άγονες γραμμές καθώς ορισμένα εξ αυτών είναι ήδη ηλικίας πάνω από 40 ετών και κάποια στιγμή θα αποσυρθούν.
Οι κρατικές επιχορηγήσεις για την εκτέλεση δρομολογίων δημόσιας υπηρεσίας για τις θαλάσσιες μεταφορές ανέρχονται σε 75 εκ. €, ενώ για τις χερσαίες σε 260 εκ. Η δικαιότερη κατανομή των κρατικών επιχορηγήσεων σε σχέση με τις χερσαίες μεταφορές, είναι απαραίτητη, υπογράμμισε.
Η αύξηση των κρατικών επιχορηγήσεων πρέπει να χρησιμοποιηθεί για την αύξηση της συχνότητας των δρομολογίων αλλά και τη βελτίωση των μισθωμάτων για τη δρομολόγηση σύγχρονων πλοίων, υπογράμμισε.
Αναφερόμενος στα υδροπλάνα τάχθηκε υπέρ καθώς η δρομολόγηση τους θα λειτουργήσει συμπληρωματικά με τις ακτοπλοϊκές υπηρεσίες και συμπλήρωσε ότι οι παρατηρήσεις και οι παρεμβάσεις αφορούν στη χάραξη των υδατοδρομίων ούτως ώστε να μην εμποδίζουν τις προσεγγίσεις των πλοίων στα λιμάνια, γεγονός το οποίο μπορεί να προκαλέσει καθυστερήσεις και άλλα προβλήματα.
Τέλος σε ότι αφορά τους πρόσφυγες σημείωσε ότι η συμβολή της ακτοπλοΐας στην επίλυση του πολύ σοβαρού προβλήματος της μεταφοράς μεγάλου αριθμού προσφύγων και μεταναστών, καταδεικνύει τις μεγάλες δυνατότητες της επιβατηγού ναυτιλίας.
Η συμβολή των πλοίων μας στη μείωση των συνεπειών των προβλημάτων που έχουν δημιουργηθεί από την είσοδο προσφύγων και μεταναστών, καταδεικνύει τη μεγάλη σημασία της ακτοπλοΐας μας για τα εθνικά μας ζητήματα, επεσήμανε.
Το προσφυγικό επιδρά αρνητικά στην τουριστική ανάπτυξη των νησιών κυρίως στη Μυτιλήνη. Τα οικονομικά οφέλη είναι πρόσκαιρα και οι κοινωνικές και οικονομικές ζημιές σοβαρές, μέρος των οποίων θα επωμισθεί και η ακτοπλοΐα, συμπλήρωσε.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr