- Θεωρείτε αναγκαία την υπογραφή ατομικών συμβάσεων εργασίας στην Ακτοπλοΐα;
Για τα επιβατικά πλοία έχουν υπογραφεί συλλογικές συμβάσεις και το 2013 και το 2014. Προσωπικά πιστεύω ότι οι Σ.Σ.Ε. βάζουν τάξη όχι μόνο στους εργαζόμενους αλλά και στους εργοδότες, πρέπει όμως και να τονίσω ότι με τις ατομικές συμβάσεις είναι δυνατόν όχι μόνο να μηδενιστεί η ανεργία των ναυτικών αλλά και να προσληφθούν επιπλέον άτομα, ειδικά στις ειδικότητες των γενικών υπηρεσιών. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να το λάβουμε πολύ σοβαρά υπόψη.
- Ποια μέτρα πρέπει να ληφθούν άμεσα, ώστε η Ακτοπλοΐα να διασφαλίσει την απρόσκοπτη σύνδεση των νησιών;
Οι λόγοι για τους οποίους έχουν παρουσιαστεί προβλήματα στην εξυπηρέτηση των μικρών νησιών είναι ότι δεν τηρήθηκαν οι συμβατικές υποχρεώσεις κάποιων εταιρειών. Στην Ελλάδα λέμε ότι υπάρχουν νόμοι αλλά δεν τους εφαρμόζουμε. Το 2004 θεσπίστηκαν ποιοτικά κριτήρια για τη δρομολόγηση νέων πλοίων στις γραμμές μας, αλλά αυτό που έγινε τελικά, είναι να κατοχυρωθούν πολλές γραμμές μονοπωλιακά σε υπερήλικα πλοία ενώ τα νέα πλοία υποαπασχολούνται. Τα θέματα είναι απλά, υπάρχουν λύσεις, πρέπει να μελετηθούν οι γραμμές Δημόσιας Υπηρεσίας και να προγραμματιστούν συνδέσεις με ανταποκρίσεις με την προοπτική της βελτίωσης των υπηρεσιών και όχι της Οικονομίας. Νομίζω ότι οικονομικότερη λύση από τη σημερινή δεν είναι δυνατόν να βρούμε, πλην όμως δεν είμαστε ευχαριστημένοι από τις υπηρεσίες. Για να κάνουμε περισσότερα δρομολόγια ή για να δρομολογήσουμε νεότευκτα ή μικρής ηλικίας πλοία, πρέπει να αυξήσουμε τον προϋπολογισμό.
- Πώς μπορεί να λυθεί το θέμα διασύνδεσης για το Βόρειο Αιγαίο και τις Δυτικές Κυκλάδες, που ειδικά τον Χειμώνα αντιμετωπίζουν δυσκολίες; Υπάρχει επιχειρηματικό ενδιαφέρον για τις περιοχές αυτές με τα σημερινά δεδομένα;
Στις δυτικές Κυκλάδες δεν υπήρξε κανένα πρόβλημα. Στο Βόρειο Αιγαίο αντιμετωπίστηκαν προβλήματα με τη διακοπή των δρομολογίων από το Λαύριο για 3 εβδομάδες. Τα δρομολόγια σήμερα εκτελούνται κανονικά, επίσης πρέπει να τονίσουμε την αναβάθμιση της γραμμής με την δρομολόγηση του Νήσος Μύκονος από Πειραιά.
- Με την διαπραγμάτευση σε εξέλιξη, οι θεσμοί φαίνεται να ζητούν και μέτρα δημοσιονομικού χαρακτήρα, ίσως και αλλαγές στο καθεστώς Φ.Π.Α. Εσείς είχατε στο παρελθόν ζητήσει μείωση Φ.Π.Α. στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, στο επίπεδο του αντίστοιχου των ξενοδοχείων. Με δεδομένη τη συγκυρία εκτιμάτε ότι αυτό μπορεί να γίνει;
Το 65% των επιβατών ταξιδεύει για τουρισμό. Επίσης, το σύνολο των εμπορευμάτων, υλικών και ειδών διατροφής μεταφέρονται διά θαλάσσης. Η Ακτοπλοΐα είναι ένας μεγάλος τουριστικός παράγοντας κι έτσι πρέπει να αντιμετωπίζεται. Το γεγονός ότι η Ακτοπλοΐα δεν έχει συμπεριληφθεί στους χαμηλούς συντελεστές Φ.Π.Α. είναι μεγάλο λάθος. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΙΟΒΕ, σε περίπτωση που εφαρμοστούν οι χαμηλοί συντελεστές Φ.Π.Α., τα φορολογικά έσοδα θα αυξηθούν κατά 150.000.000 ευρώ, λαμβανομένων υπόψη των άμεσων και έμμεσων επιδράσεων από την αύξηση του μεταφορικού έργου.
- Σε σχέση με τον επανασχεδιασμό των άγονων γραμμών υπήρξε –με αιχμή το Β. Αιγαίο– νομοθετική παρέμβαση από την προηγούμενη ηγεσία. Θεωρείτε ότι κινήθηκε στη σωστή κατεύθυνση ή πρέπει να υπάρξει συνέχεια και σε ποια βάση;
Είναι σίγουρα προς τη θετική κατεύθυνση και αυτό φαίνεται και από την ικανοποίηση των νησιωτών και των τοπικών Αρχών. Παράλληλα λύθηκε και το μεγάλο πρόβλημα της εξυπηρέτησης της Ικαρίας και της Σάμου. Εάν δεν είχαν γίνει αυτές οι ρυθμίσεις, δεν θα υπήρχε κανένα πλοίο δρομολογημένο στα νησιά αυτά. Γενικά, σε ό,τι αφορά τα δρομολόγια Δημόσιας Υπηρεσίας η σωστή κατεύθυνση είναι να εισάγονται ποιοτικά κριτήρια στους δημόσιους διαγωνισμούς και να δίνονται κίνητρα για τη συμμετοχή σύγχρονων πλοίων και μικρής ηλικίας πλοίων.
- Η υπερχρέωση πολλών επιχειρήσεων του κλάδου είναι δεδομένη. Το όλο θέμα, που άπτεται συνολικά του ζητήματος της διαχείρισης των μη εξυπηρετούμενων δανείων επιχειρήσεων, αποτελεί από τα βασικά σημεία διαπραγμάτευσης με τους Θεσμούς. Τι θα προτείνατε ώστε να περάσει η Ακτοπλοΐα στην «επόμενη μέρα»: συγχωνεύσεις, μετοχοποίηση χρεών, αναζήτηση χρηματοδοτών;
Οι εταιρείες δεν είναι υπερχρεωμένες. Μετά το 2009 η κρίση και η αύξηση της τιμής των καυσίμων επιβάρυναν υπερβολικά τις εταιρείες, με αποτέλεσμα κάποιες να μην μπορούν να εξυπηρετήσουν τα δάνειά τους. Πιστεύω ότι η κατάσταση θα είναι καλύτερη μετά τη λήξη της θερινής περιόδου. Σε ό,τι αφορά την επόμενη ημέρα, πιστεύω ότι δεν θα δημιουργηθούν νέα σχήματα, ενδέχεται, όμως, να υπάρξει ενδιαφέρον συμμετοχής νέων επενδυτών.
- Η είσοδος των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους έχει επηρεάσει τη ζήτηση; Είναι δυνάμει ανταγωνιστές μιας και καλύπτουν ήδη τρεις «δυνατούς» προορισμούς (Χανιά, Ρόδο, Σαντρίνη, Μύκονο);
Είναι ανταγωνιστές μας κυρίως στις μακρινές διαδρομές. Δημιουργούν πάντως και νέα κίνηση, η οποία πολλές φορές μας ωφελεί και μάλιστα σημαντικά.
- Οι επιβάτες που φθάνουν αεροπορικώς στα νησιά, όχι μόνο χρησιμοποιούν τα πλοία μας αλλά αυξάνουν και την εμπορευματική κίνηση. Τελικά η χώρα είναι «το κακό παιδί της Ευρώπης»; Με άλλα λόγια «είναι στραβός ο γιαλός ή στραβά αρμενίζουμε»;
Την τύχη μας την έχουμε εμείς στα χέρια μας. Πρέπει να δημιουργήσουμε συνθήκες ανάπτυξης και αυτό να γίνει συνείδηση για τον καθένα στην καθημερινότητά μας. Έτοιμες λύσεις από άλλους δεν υπάρχουν: εμείς πρέπει να τις βρούμε. Ο τουρισμός και η Ναυτιλία, συμπεριλαμβανομένης και της επιβατηγού, είναι παράγοντες που συμμετέχουν και δημιουργούν ανάπτυξη. Σε ό,τι αφορά τα «κακά παιδιά», πιστεύω ότι αυτοί που δημιουργούν τέτοιες εντυπώσεις δεν έχουν καμία σχέση μ’ αυτούς που αγαπούν την πατρίδα μας και πλημμυρίζουν τις παραλίες μας.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr