Σημειώνεται ότι το Νοέμβριο του 2013 οι 40 κορυφαίες τράπεζες είχαν ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο ύψους 400,8 δις, έναντι 422,13 το 2012, 461,19 δισ. το 2011 και 466,7 δισ. το 2010. .
Η Petrofin Research, στο πλαίσιο της τακτικής ετήσιας έρευνάς της υπέβαλε τον Οκτώβριο-Νοέμβριο 15 ερωτήσεις για τη ναυτιλιακή βιομηχανία και το μέλλον της. Από τα πορίσματα προκύπτει ότι το 55% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι η ναυλαγορά του ξηρού φορτίου θα ανέβει το 2014, το 45% ότι θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα. Άρα, για πρώτη φορά μετά από χρόνια, κανένας από τους ερωτηθέντες δεν αναμένει επιδείνωση της αγοράς για τα φορτηγά πλοία.
Μάλιστα, η Petrofin παρατηρεί αύξηση της εμπιστοσύνης στην αγορά παρά την συρρίκνωση των δανείων.
Ειδικότερα, η έρευνα καταγράφει σαφή αλλαγή της νοοτροπίας από εκείνη που επικρατούσε τα τελευταία δυο χρόνια, όταν σχεδόν όλες οι τράπεζες ήταν απαισιόδοξες για το μέλλον. Επίσης το 75% αναμένει ότι οι αξίες των πλοίων από δεύτερο χέρι θα αυξηθούν το 2014, το 20%, ότι θα παραμείνει ίδια και το 5% ότι θα μειωθούν.
Κανείς από τους ερωτηθέντες δεν προβλέπει επιδείνωση των συνθηκών στον κλάδο, ενώ το 35% εκφράζει τη βεβαιότητα ότι η αγορά θα ανακάμψει τον επόμενο χρόνο. Θετική είναι η εικόνα και για τα εμπορευματοκιβώτια.
Για τον τομέα των δεξαμενόπλοιων το 65% απάντησε ότι τα ναύλα θα παραμείνουν το 2014 στα ίδια επίπεδα με το 2013 και το 35% ότι θα είναι υψηλότερα. Κανείς, πάλι, δεν περιμένει πτώση της αγοράς.
Μικτή εικόνα υπάρχει για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Το 45% πιστεύει ότι η αγορά θα βελτιωθεί, το 45% ότι θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα και 10% ότι θα είναι χαμηλότερη το 2014 σε σχέση με το 2013.
Στην ερώτηση για το πότε η προσφορά θα είναι ευθέως ανάλογη με τη ζήτηση στο ξηρό φορτίο το 5% είπε το 2014, το 55% το 2015, το 20% το 2016 και το 2017 και πέρα το 20% των ερωτηθέντων.
Ανάμικτες ήταν οι απαντήσεις για τον ρυθμό ανάπτυξης της Κίνας. Το 60% πιστεύει ότι θα παραμείνει στο 7,5%, το 10% των ερωτηθέντων ότι θα αυξηθεί στο 8%, και το 30% των ερωτηθέντων ότι θα μειωθεί στο 6%.
Όσο αφορά για τον ρυθμό ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας, το 80% των τραπεζιτών πιστεύει ότι θα κυμανθεί μεταξύ 3-4% και το 20% ότι θα κυμανθεί κάτω από το 2%.
Χρηματοδότηση
Η χρηματοδότηση της ναυτιλίας από το ευρωπαϊκό τραπεζικό σύστημα αυξάνει χρόνο με τον χρόνο και θα αυξηθεί ακόμη περισσότερο μεταξύ 2014-2017. Το 35% πιστεύει ότι η μεγαλύτερη ανάπτυξη θα γίνει το 2016, το 30% των ερωτηθέντων το 2015, το 20% των ερωτηθέντων το 2017 και το 15% το 2014.
Όσο αφορά για τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση γα το 2014, για πρώτη χρονιά το 50% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι θα δείξει σταθερότητα.
Αναλυτικά ότι θα υπάρξει αύξηση μεγαλύτερη του 10% πιστεύει το 15% των τραπεζιτών, αύξηση έως 10% το 5% των ερωτηθέντων, στα ίδια επίπεδα το 50%, και μείωση έως 10% το 30% των ερωτηθέντων .
Όσο αφορά τις τράπεζες που εκπροσωπούν το 50% προβλέπει μείωση της χρηματοδότησης προς τη ναυτιλίας έως 10%, το 20% αύξηση έως 10%, το 15% των ερωτηθέντων αύξηση πάνω από 10%.
Αναφορικά με τα δανειακά spreads, το 55% των τραπεζιτών πιστεύουν ότι τα μείνουν ίδια, το 35% ότι θα μειωθούν και το 10% ότι θα αυξηθούν.
Ο αριθμός των μη εξυπηρετούμενων δανείων θα κυμανθεί στα ίδια επίπεδα σύμφωνα με το 55%, θα αυξηθεί σύμφωνα με το 35%, θα μειωθεί σύμφωνα με το 5% και θα αυξηθεί χαρακτηριστικά σύμφωνα με το 5%.
Οι τραπεζίτες εκτιμούν σε ποσοστό 60% ότι στα επόμενα 3-5 χρόνια οι τράπεζες της Άπω Ανατολής θα έχουν μία μέση ανάπτυξη και το 40% των ερωτηθέντων ότι η ανάπτυξή τους θα είναι μικρή.
Η χρηματοδότηση της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας από μη τραπεζικούς πόρους όπως χρηματιστήριο, ιδιωτικές τοποθετήσεις κλπ, θα διαδραματίσει τα επόμενα 2-3 χρόνια υψηλότερης σημασίας ρόλο σύμφωνα με το 75% των ερωτηθέντων ενώ το 25% απάντησε ότι θα έχουν την ίδια συμβολή.
Όσο αφορά για το πόσο θα διαρκέσει η κρίση στην ναυτιλία το 40% απάντησε για έναν χρόνο, το 35% για δύο χρόνια, το 20% για τρία χρόνια και το 5% για τέσσερα χρόνια.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr