Ακολουθήστε το reporter.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr
Η Minoan ετοιμάζεται να καταθέσει αίτηση στις αρμόδιες υπηρεσίες εντός των επόμενων ημερών για ετήσια δρομολόγηση πλοίου ή πλοίων στη γραμμή Πειραιάς-Χανιά που είναι το άντρο της χανιώτικης εταιρίας. Έτσι η πρώτη εταιρία λαϊκής βάσης που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα μετά το ναυάγιο του «Ηρακλείου» «ξύπνησε» από τις μπαλωθιές του ναπολιτάνου μεγιστάνα κι αναμένεται να υποδεχθεί τον Εμ. Γκριμάλντι δρομολογώντας στα Χανιά δύο από τα πλέον σύγχρονα πλοία του στόλου της, τα επιβατηγά - οχηματαγωγά «Ελυρος» και «Olympic Champion». Το δεύτερο πλοίο θα αντικαταστήσει το «Λατώ», ένα πλοίο μεγάλης ηλικίας, το οποίο αποσύρεται για την ετήσια ακινησία του.
«Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί σε όλη την Ευρώπη μπορείς να δρομολογήσεις πλοίο σε όποια γραμμή θέλεις και στα Χανιά θα πρέπει να πάρεις την έγκριση του εκάστοτε υπουργού Ναυτιλίας», δήλωσε σύμφωνα με το Πρώτο Θέμα μιλώντας σε δημοσιογράφους στο πλαίσιο ετήσιου συνεδρίου που διοργάνωσε ο Όμιλος στη Νάπολι ο κ. Γκριμάλντι και συμπλήρωσε: «Είναι περίεργο το γεγονός ότι πρέπει να πάρεις άδεια από τον υπουργό Ναυτιλίας. Λες και κάποιοι του λένε τι να κάνει. Δεν ξέρω για ποιον λόγο δεν εγκρίνουν το αίτημά μας. Έχουμε προσφύγει, μάλιστα, στην Ε.Ε.».
Προηγούμενο αίτημα των Ιταλών της Minoan έγινε μόλις μία φορά δεκτό και μάλιστα επτά μήνες μετά την κατάθεσή του. Ωστόσο ο όμιλος Γκριμάλντι είχε ήδη ναυλώσει το πλοίο στο εξωτερικό και έτσι το δρομολόγιο δεν έγινε ποτέ. Το αίτημα που κατατέθηκε την περασμένη άνοιξη ήταν για την ετήσια δρομολόγηση του επιβατηγού - οχηματαγωγού πλοίου «Ικαρος Παλάς» στη γραμμή Πειραιάς - Χανιά από 1η Ιουλίου 2013 ωστόσο δεν έγινε δεκτό.
Πάντως πίσω από την κόντρα μεταξύ των δύο εταιρειών κρύβεται η αντιπαλότητα για τον έλεγχο της γραμμής Πάτρα - Ανκόνα, όπου δραστηριοποιούνται η κοινοπραξία της ΑΝΕΚ με τον όμιλο Attica από τη μία πλευρά και ο όμιλος Γκριμάλντι μέσω της Minoan Lines από την άλλη.
Η μάχη της Αδριατικής
Στη γραμμή αυτή η κοινοπραξία, ΑΝΕΚ και Superfast, έχει συνολικά τέσσερα πλοία (δύο ΑΝΕΚ και δύο Supefast) με χωρητικότητα 110 φορτηγά το κάθε πλοίο. Παρά μάλιστα τ μεγάλη διαφορά χωρητικότητας της Minoan η κοινοπραξία αντέχει έχοντας κλειδώσει σημαντικά μερίδια αγοράς στη γραμμή της Ανκόνας. Αυτό εξοργίζει τον μεγιστάναν Ναπιλιτάνο που ετοιμάζει αντεπίθεση.
Σημειώνεται ότι για να αντιμετωπίσουν τα αυξημένα κόστη (καύσιμα κτλ) και τη μείωση της ζήτησης στη γραμμή, οι δύο εταιρείες (ΑΝΕΚ και Superfast) προχώρησαν στη σύσταση κοινοπραξίας, ενώ μείωσαν τα πλοία τους στα τρία, με συνολική χωρητικότητα 330 φορτηγά (από 440 φορτηγά) κατατώντας όμως την πρωτιά. Έτσι, σύμφωνα με τα στοιχεία του προηγούμενου επταμήνου (Ιανουάριος-Ιούλιος), στη γραμμή της Ανκόνα διακινήθηκαν συνολικά 336.169 επιβάτες έναντι 342.385 πέρυσι, σημειώθηκε δηλαδή μία μικρή μείωση, με την κοινοπραξία ΑΝΕΚ-Superfast να διακινεί 185.900 επιβάτες περίπου και τη Minoan περί τις 150.250 επιβάτες. Επίσης, στην ίδια γραμμή μεταφέρθηκαν το επτάμηνο 78.300 Ι.Χ. αυτοκίνητα, περίπου 500 λιγότερα σε σύγκριση με το ίδιο διάστημα πέρυσι. Η κοινοπραξία μετέφερε 44.000 Ι.Χ. και τα υπόλοιπα η Minoan Lines. Στα φορτηγά, όμως, η εικόνα είναι αντίθετη, καθώς η θυγατρική του ιταλικού ομίλου, η Minoan Lines, μετέφερε την πλειονότητα των φορτηγών: 38.900 σε σύνολο 71.100, κατακτώντας μερίδιο αγοράς 54,71%. Στη συνολική μεταφορά φορτηγών στη γραμμή της Ανκόνα σημειώθηκε μία μικρή μείωση κατά 4.500 φορτηγά σε σύγκριση με το αντίστοιχο επτάμηνο του 2012.
Η αντεπίθεση της Minoan
Σημειώνεται ότι την ίδια περίοδο, όμως, η Minoan Lines αύξησε τη χωρητικότητα καθώς δρομολόγησε στη γραμμή τρία πλοία μεγαλύτερης χωρητικότητας, τα οποία τα ναύλωσε από άλλη θυγατρική του ομίλου. Τα δύο πλοία της Minoan (Cruise Europa και Cruise Olympia) έχουν χωρητικότητα τουλάχιστον 170 φορτηγών το κάθε ένα, σημειώνουν τα ίδια στελέχη, ενώ το τρίτο πλοίο το Europa Link φθάνει τα 270 φορτηγά. Συνεπώς με τα τρία πλοία μαζί η χωρητικότητα φθάνει τα 610 φορτηγά, δηλαδή τριπλάσια από την αρχική χωρητικότητα της Minoan Lines. Ειδικότερα, τα Cruise Europa και Olympia με μήκος 225 μέτρα μπορούν το κάθε ένα να μεταφέρουν 2.850 επιβάτες και έχουν χωρητικότητα στο γκαράζ 3.050 γραμμικά μέτρα. Αντιθέτως τα Olympia Palace και Europa Palace μπορούν το κάθε ένα να μεταφέρει 1.922 επιβάτες και έχει χωρητικότητα στο γκαράζ 1.932 γραμμικά μέτρα.
Επίσης στην Αδριατική ο όμιλος Grimaldi ανοίγει νέα γραμμή από τη Ραβένα για Ηγουμενίτσα και Πάτρα, με ένα πλοίο αρχικά, όπως αναφέρουν στελέχη του. Η γραμμή θα αρχίσει τη λειτουργία της τις προσεχείς εβδομάδες, προσθέτοντας χωρητικότητα στις γραμμές της Αδριατικής. Πάντως λίγες ημέρες πριν ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Grimaldi Emanuele Grimaldi δήλωνε ότι η Αδριατική δεν αντέχει πάνω από δέκα πλοία….