Η ένταση εξακολουθεί να χαρακτηρίζει τη ναυτιλιακή αγορά απο το 2008 έως το 2013, με τα κράτη του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (OECD) να προσπαθούν να ξεπεράσουν και να αναστρέψουν την οικονομική κόπωση των αγορών τους και τα κράτη που οδηγούσαν την παγκόσμια ανάπτυξη (China – India – F.East Region) να βλέπουν τους ρυθμούς τους να πέφτουν.
Οι αισιόδοξες προβλέψεις για ανάκαμψη της αγοράς στο δεύτερο μισό του 2012 και ανάπτυξη το 2013 ακόμη δεν επιβεβαιώνονται, παρά την αύξηση του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου κατά 4.2%, καθώς οι παραδόσεις των νεότευκτων συνεχίζουν να πιέζουν την αγορά για ακόμα μια φορά, ενώ αναμένουμε μεγαλύτερη πίεση όσο αυτές πλησιάζουν προς την ολοκλήρωση τους.
Παρά τη μικρή άνοδο των ναύλων, κατα μέσο όρο σε όλο το εύρος της ναυτιλιακής αγοράς, και την πτώση των τιμών των καυσίμων, οι πλοιοκτήτες συνεχίζουν να πιέζονται προσπαθώντας να ισοσκελίσουν τα έξοδα με τα έσοδα σε μια αγορά που πραγματικά δεν αφήνει κέρδη.
Η αγορά των δεξαμενοπλοίων συνεχίζει να βρίσκεται σε χειρότερα επίπεδα από την –ακόμα πολύ εύθραυστη- αγορά ξήρων φορτίων, αν και κατα το πρώτο τρίμηνο του έτους η αγορά των χύμα υγρών φορτίων έδειξε να ανακάμπτει παρουσιάζοντας έναν ανεβασμένο μέσο όρο.
Επιπλέον, παρά την υψηλή προσφορά μεγάλων πλοίων μεταφοράς εμπορευματικιβωτίων, το πρώτο τρίμηνο του 2013 δείχνει οτι θα έχουμε μια ελαφρώς ανοδική κινητικότητα στις τιμές των ναύλων.
Το μεγάλο στοίχημα είναι να καταφέρει η αγορά να διατηρήσει τις υπάρχουσες τιμές παρά τις αυξημένες παραδόσεις πλοίων.
Αφήνοντας τους δείκτες, μπορούμε να πούμε οτι το πρώτο τρίμηνο κινήθηκε αρκετά καλα στο τομέα των αγοραπωλησιών με τα ελληνικά συμφέροντα να συνεχίζουν να κυριαρχούν στην αγορά. Τα πλοία ξηρού φορτίου έρχονται πρώτα στις ζητήσεις των πλοιοκτητών, με τα δεξαμενόπλοια να περνούν παλι, μετά τους τελευταίους μήνες του 2012, σε δεύτερη θέση.
Η αγορά των νεότευκτων συνεχίζει να παρουσιάζει ύφεση με ελάχιστες παραγγελίες, αν και δε λείπουν οι επενδυτικές κινήσεις μεγάλων χρηματοπιστωτικών ιδυμάτων που προχωρούν σε αγορές νεότευκτων πλοίων ως μορφή επένδυσης προσπαθώντας να αποκτήσουν μια στρατηγική θέση σε μια ενδεχόμενη ανάκαμψη της ναυτιλιακής αγοράς. Ωστόσο, οι παραγγελίες αυτές δεν είναι ικανές να αναστρέψουν την ύφεση στην αγορά των ναυπηγείων.
Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δώσουμε στην αγορά της ανακύκλωσης πλοίων όπου τα διαλυτήρια σε Ινδίες, Πακιστάν, Μπαγκλαντές, Κίνα και Τουρκία επιταχύνουν συνεχώς τους ρυθμους διάλυσης, αυξάνοντας παράλληλα και το ανακυκλωμένο Tonnage. Η αυξανόμενη αυτή προσφορά αλλά και το μειωμένο ενδιαφέρον για το τελικό προιόν της ανακύκλωσης, εξαιτίας της ύφεσης, οδηγεί την αγορά να προσφέρει λιγότερα χρήματα ανά τόνο, με μέση σταθερή τιμή για το τρίμηνο περίπου 405 usd, για τα πλοία ξηρού φορτίου, και 420 usd για τα πλοία υγρού φορτίου (22/04/2013 τιμές Ινδίας DRY435 /WET455usd).
Όπως όλα δείχνουν, η αγορά θα συνεχίσει να παλεύει για αρκετό ακόμα χρονικό διάστημα την ύφεση, ελπίζοντας ότι η αύξηση της κίνησης του ναυτιλιακού εμπορίου θα απορροφήσει της ζημίες και θα προσφέρει διόδους ανάκαμψης.
Μάνος Τζιμπιμπάκης
Συνιδρυτής και Operational Manager της GO SHIPPING AND MANAGEMENT INC. - Καθηγητής στο BCA (BUSINESS COLLEGE OF ATHENS) στη Γλυφάδα.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr