Το αντικλείδι για να «ξεκλειδώσει» το αδιέξοδο, που έχει προκληθεί με την συνεχιζόμενη απεργία της ΠΝΟ κρατούν οι τράπεζες, σύμφωνα με παράγοντες της ακτοπλοϊκής αγοράς. Η συσσώρευση εδώ και έξι μήνες οφειλών προς τα πληρώματα, από ορισμένες εταιρίες, αποτελεί την «εύφλεκτη ύλη», η οποία τροφοδοτεί ακραίες αντιδράσεις από την πλευρά των ναυτικών.
«Όταν υπάρχουν οφειλές δεκάδων χιλιάδων ευρώ κατ΄ άτομο, όταν υπάρχουν ζητήματα επιβίωσης σε οικογένειες ναυτικών, κι όταν πάνω σε αυτό, έρχεται να “κάτσει” το νέο θεσμικό πλαίσιο που φοβίζει πολλούς, δεν μπορεί να επικρατήσει η ψυχραιμία στις συζητήσεις» τονίζει στο Reporter.gr παράγοντας της ακτοπλοϊκής αγοράς.
Ωστόσο όλοι γνωρίζουν ότι περιθώρια ρευστότητας δεν υπάρχουν. «Το ταμείον είναι μείον» σε αρκετές εταιρείες, οι οποίες, πέρα από τις οφειλές στα πληρώματα, χρωστούν λιμενικά τέλη, μεγάλα ποσά σε προμηθευτές κλπ. Ακόμα κι αν έχουν την πρόθεση να αποπληρώσουν τα ποσά αυτά δεν μπορούν, καθώς δεν «υπάρχει σάλιο» όπως σημειώνουν στον Πειραιά. «Ας έλθουν να πάρουν τα βαπόρια» τονίζει παράγων της ακτοπλοΐας, αναφερόμενος στο αδιέξοδο που έχει περιέλθει ο κλάδος λόγω καυσίμων, ΦΠΑ, πτώσης της κίνησης, αλλά και μπλοκαρίσματος χρηματοδοτήσεων από τις τράπεζες.
Εκεί άλλωστε κρύβεται και το μυστικό μιας ενδεχόμενης αποκλιμάκωσης. Εάν ανοίξουν οι στρόφιγγες και δοθούν λίγων εκατομμυρίων, τότε μπορεί να αποπληρωθούν κάποιες υποχρεώσεις και να αλλάξει το κλίμα. Στο πλαίσιο αυτό, όπως ανέφερε ο κ. Μουσουρούλης, μετά την τελευταία συνάντηση με την ΠΝΟ, που κατέληξε σε αδιέξοδο, γίνονται συζητήσεις με τράπεζες, ώστε να δανειοδοτήσουν την αποπληρωμή των οφειλομένων προς τους ναυτεργάτες, σε δύο δόσεις. Ο υπουργός Ναυτιλίας ωστόσο δεν έδωσε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα ή περισσότερες λεπτομέρειες επ' αυτού.
Απρόθυμες οι τράπεζες
Η οικονομική, πάντως, κατάσταση των ναυτιλιακών δεν «βοηθά» τις τράπεζες στο να δώσουν το πράσινο φως για ένα νέο κύμα χρηματοδότησης. Παρά τις πιέσεις μέχρι στιγμής εμφανίζονται απρόθυμες για νέα στήριξη του κλάδου. «Η εικόνα των περισσότερων ακτοπλοϊκών εταιριών είναι ιδιαίτερα βεβαρημένη. Δεν είναι εύκολο για καμία τράπεζα να δικαιολογήσει νέα ροή χρηματοδότησης, όταν χρωστούν ήδη πολλά, δεν υλοποιούν ακόμα και το πρόγραμμα αναδιάρθρωσης που έχουν κάνει» σημειώνει στο R τραπεζικό στέλεχος που γνωρίζει πρόσωπα και πράγματα στο χώρο.
Ο φόβος για ακόμα πιο μεγάλες επισφάλειες, που μπορεί στο τέλος του 2013, λόγω πτώσης στην κίνηση και στις τιμές των πλοίων, να ξεπεράσουν το 30%, έχει δημιουργήσει πονοκεφάλους στα τραπεζικά επιτελεία, έχοντας «παγώσει», βέβαια, και κάθε επιπλέον χρηματοδότηση.
Άλλωστε στην ακτοπλοΐα τα πράγματα είναι οριακά, καθώς η πτώσης την κίνηση είναι πάνω από 20%, οι δανειακές υποχρεώσεις ξεπερνούν το 1,1 δισεκατομμύριο, ενώ φως δε φαίνεται με τα καύσιμα να αποτελούν «θηλιά στο λαιμό», καθώς αντιπροσωπεύουν το 60% του καθημερινού κόστους λειτουργίας. Επίσης, η δυστοκία στις πωλήσεις πλοίων, καθώς οι τιμές έχουν κατακρημνιστεί, αποστερεί ευκαιρίες άντλησης ρευστότητας
Οι κόκκινες γραμμές της ΠΝΟ
Πάντως, η αποπληρωμή των δεδουλευμένων , θα μπορούσε να δώσει μια ανάσα ζωής στο διάλογο, εκτιμούν ναυτιλιακοί παράγοντες. Πέρα από αυτά τα ζητήματα που καίνε τους ναυτεργάτες είναι:
1. Οι ατομικές συμβάσεις των κατώτερων πληρωμάτων της ποντοπόρου ναυτιλίας.
2. Η μείωση των οργανικών συνθέσεων τους χειμερινούς μήνες στα πλοία της Αδριατικής και της ακτοπλοΐας.
3. Η κατάργηση της δεκάμηνης υποχρεωτικής δρομολόγησης των πλοίων.
Έτσι, μετά το νέο «ναυάγιο» στις διαπραγματεύσεις, η απεργία συνεχίζεται και η Εκτελεστική Επιτροπή της ΠΝΟ, στο φόντο κι όποιων εξελίξεων στν τομέα της καταβολής δεδουλευμένων θα καθορίσει την περαιτέρω στάση των ναυτεργατών.
Ακολουθήστε το reporter.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr