Ενώ μέχρι πρότινος τα Capes ήτανε αυτά που «κρατάγανε» τον δείκτη, η πορεία αυτή το τελευταίο διάστημα αντιστράφηκε με τον επιμέρους δείκτη των Capes, BCI, να παρουσιάζει και αυτός πτωτικές τάσεις το οποίο μάλιστα αντικατοπτρίζεται και στον μέσο όρο των ημερησίων εσόδων. Χαρακτηριστικά, ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων για τα Capes είναι στα $ 5,250 για τα Panamax στα $ 5,300 για τα Supramax στα $ 7,728 και για τα Handysize στα $ 6,619.
Όπως έχουμε επισημάνει στο παρελθόν, το 2012 ο τομέας των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου είχε να αντιμετωπίσει την επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας και κατά συνέπεια την μείωση του παγκόσμιου εμπορίου αλλά και τον μεγάλο αριθμό νέων πλοίων που προστέθηκαν στον υπάρχοντα στόλο το 2011 και 2012, από παραγγελίες προηγούμενων χρόνων.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία τα Capes και τα Panamax αντιμετωπίζουν το μεγαλύτερο πρόβλημα αύξησης χωρητικότητας τα 2 τελευταία χρόνια. Η αύξηση του τονάζ για τα Capes υπολογίζεται σε 57,4 εκ. τόνους για το 2011 και 47,3 εκ. τόνους για το 2012 ενώ για τα Panamax σε 15,4 εκ. τόνους και 19,5 εκ. τόνους αντίστοιχα. Τα Supramax, αυξήθηκαν κατά 18,9 εκ. τόνους το 2011 και 19,1 εκ. τόνους το 2012 και για τα Handysize 8,6 εκ. τόνους το 2011 και 9,2 εκ. τόνους το 2012.
Ο μοναδικός αντισταθμιστικός παράγοντας στην αύξηση του τονάζ για το 2012, ήτανε ο τομέας των διαλύσεων ο οποίος για τα πλοία ξηρού φορτίου έφτασε σε επίπεδα ρεκόρ και εκτιμάται ότι για το σύνολο του 2012 θα υπερβεί τους 35 εκ. τόνους.
Έχοντας μπει πια στο 2013, όλες οι προβλέψεις και οι αναλύσεις κάνουν λόγο για μία ακόμα δύσκολη χρονιά στην ναυτιλία με αρκετές διακυμάνσεις στην ναυλαγορά, όπου η πορεία της για άλλη μία φορά θα εξαρτηθεί κυρίως από την πορεία των αναπτυσσόμενων χωρών και ιδιαίτερα της Κίνας. Γεγονός είναι πως οι προβλέψεις των επίσημων οργανισμών για την παγκόσμια οικονομία και το παγκόσμιο εμπόριο είναι καλύτερες από αυτές του 2012, αλλά το τελευταίο διάστημα έχουμε επανειλημμένως βιώσει πτωτικές διορθώσεις όλων των μακροοικονομικών στοιχείων σχεδόν κάθε τρίμηνο το οποίο μας καθιστά επιφυλακτικούς για την επαλήθευση των προβλέψεων αυτών. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η έλλειψη ρευστότητας θα συνεχιστεί στον τραπεζικό κλάδο δημιουργώντας μεγαλύτερα προβλήματα χρηματοδότησης στην ναυτιλία τόσο για παραγγελίες νεότευκτων πλοίων, αγορές μεταχειρισμένων αλλά θα κάνει ακόμη πιο δύσκολη την διαδικασία επαναδιαπραγμάτευσης (refinance) υπαρχόντων δανείων κάνοντας ακόμη δυσμενέστερη την θέση αρκετών εταιριών δημιουργώντας όμως ευκαιρίες για εταιρίες που χαρακτηρίζονται από κεφαλαιακή επάρκεια.
Η αρχή του 2013 χαρακτηρίστηκε από ικανοποιητική δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών, τόσο στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου όσο και στα δεξαμενόπλοια.
Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Panamax, το ‘DIAMONDSTREAM’ 76.741 DWT (2006 – Sasebo H.I) πουλήθηκε στα $ 17,5 εκ και το ‘CEMTEXRENAISSANCE’ 71.663 DWT (1998 – Hitachi Mukaish) αγοράστηκε από Έλληνες στα $ 8 εκ. .
✏ Στα Supramax, το ‘CHRISTINESTAR’ 56.854 DWT (2011 – Cosco Dalian) αγοράστηκε στα $ 17 εκ. περίπου και το ‘HARMONYSTAR’ 56.811 DWT (2011 – Cosco Dalian) πουλήθηκε επίσης περίπου στα $ 17 εκ. Η Precious Shipping, αγόρασε το ‘GOOD PRECEDENT’ 53.840 DWT (2011 – Hindustan) και το ‘GOOD PRIDE’ 53.840 DWT (2010 – Hindustan) στα $ 14,25 εκ. και $ 13,25 εκ. αντίστοιχα.
Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Aframax, το ‘BRITISHHAWTHORN’ 106.500 DWT (2003 – Tsuneishi Zosen) και το ‘BRITISHLAUREL’ 106.500 DWT (2002 – Tsuneishi Zosen) αγοράστηκαν Enbloc από Έλληνες πάνω από τα $ 30 εκ.
✏ Στα MR, το ‘FREZADANIA’ 53.755 DWT (2007 – Shin Kurushima) πουλήθηκε σε επενδυτές πάνω από $ 20 εκ. και το ‘LOTUSEXPRESS’ 45.789 (2003 – Minami Nippon) αγοράστηκε από Έλληνες στα $ 15,5 εκ.
✏ Στα Chemicals, το ‘EASTERNHONESTY’ 8.719 DWT (2002 – Shin Kurushima) πουλήθηκε περίπου στα $ 8,4 εκ.
ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ
Αρκετά δυναμικά κινήθηκε η αγορά των διαλύσεων την τελευταία εβδομάδα του 2012 και την πρώτη εβδομάδα του 2013 τόσο σε αριθμό διαλύσεων όσο και στις προσφερόμενες τιμές δημιουργώντας θετικές προσδοκίες τουλάχιστον για το άμεσο μέλλον.
Οι CashBuyers, ύστερα από την αναμενόμενη μείωση του αριθμού των αγορών λόγω της εορταστικής περιόδου ήρθαν «αντιμέτωποι» με αύξηση των τιμών του σιδήρου ιδιαίτερα στην Κίνα και στην Ινδία «αναγκάζοντας» τους έτσι να επιστρέψουν δυναμικά στην αγορά και σε υψηλές τιμές αφού και οι ίδιοι πιστεύουν ότι η τάση αυτή θα συνεχιστεί και οι τιμές ενδεχομένως να ανέβουν και άλλο.
Γεγονός πάντως είναι πως πλανάτε μία αβεβαιότητα σχετικά με την αγορά της Ινδίας αφού τους τελευταίους μήνες του 2012 ήτανε ιδιαίτερα ασταθής λόγω και των νομισματικών διακυμάνσεων της ρουπίας με το δολάριο. Αντιθέτως το Μπαγκλαντές έχει αρχίσει να επαναδραστηριοποιείται, όπως επίσης και η Κίνα όπου το τελευταίο διάστημα μπήκε δυνατά στην αγορά καταφέρνοντας μάλιστα σε ορισμένες περιπτώσεις να ανταγωνιστεί και την Ινδία.
Σε συνέχεια του 2012, οι προβλέψεις για το 2013 αναφέρουν ότι θα είναι άλλη μία χρονιά που ενδεχομένως να δούμε και πάλι ρεκόρ διαλύσεων.
Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων για τις τελευταίες 2 εβδομάδες ήτανε 1,623,908 DWTεκ των οποίων περίπου το 58% (946,274 DWT) ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 12,5% (206,027 DWT) δεξαμενόπλοια και το 29,5% (144,060) Containers.
Οι τιμές για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια είχαν αυξητικές τάσεις την προηγούμενη εβδομάδα και διαμορφώθηκαν ως εξής:
✏ Ινδία: Από $ 405 - $ 430 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Πακιστάν: Από $ 400 - $ 425 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Μπαγκλαντές: Από $ 410 - $ 435 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα
✏ Κίνα: Από $ 390 - $ 400 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΩΝ
BULK CARRIERS | |||||||
| |||||||
Vessels Name | Dwt YoB Yard | Main Engine | Gear | S/S D/D | Buyer | Seller- Remarks | Price US$ mil. |
DIAMOND STREAM | 76,741 2006 Sasebo H.I. | MAN-B&W | - | - - | Undisclosed | - | 17,5 |
CEMTEX RENAISSANCE | 71,663 1998 Hitachi Mukaish | B&W | - | 03/2013 - | Greek | - | 8 |
CHRISTINE STAR | 56,854 2011 Cosco Dalian | MAN-B&W | 4x30 | 01/2016 01/2014 | Undisclosed | - | Region 17 |
HARMONY STAR | 56,811 2011 Cosco Dalian | MAN-B&W | 4x30 | 06/2016 06/2014 | Undisclosed | - | Region 17 |
GOOD PRECEDENT | 53,840 2011 Hindustan | Wartsila | 4x36 | 02/2016 - | Precious Shipping | Good Earth Maritime | 14,25 |
GOOD PRIDE | 53,840 2010 Hindustan | Wartsila | 04/2015 03/2015 | Precious Shipping | Good Earth Maritime | 13,25 |
TANKERS | |||||||
| |||||||
Vessels Name | Dwt YoB Yard | Main Engine | Tanks | S/S D/D | Buyer | Seller-Remarks | Price US$ mil. |
BRITISH HAWTHORN | 106,500 2003 Tsuneishi Zosen | B&W | 12 | SS/DD Recently Passed | Greek | Sold by the mortgagees. | Enbloc excess 30 |
BRITISH LAUREL | 106,500 2002 Tsuneishi Zosen | 12 | |||||
FREJA DANIA | 53,755 2007 Shin Kurushima | Mitsubishi | 12 | 02/2017 02/2015 | Investment Buyers | - | Excess 20 |
LOTUS EXPRESS | 45,789 2003 Minami Nippon | B&W | 12 | 03/2013 03/2013 | Greek | - | 15,5 |
EASTERN HONESTY | 8,719 2002 Shin Kurushima | B&W | 18 | 02/2017 08/2014 | Far East | - | Region 8,4 |
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr