Και το 2012 αποδεικνύεται δύσκολο για τα containers αφού οι μεγάλοι του κλάδου εξακολουθούν να σημειώνουν αλλεπάλληλες ζημιές. Μπορεί ο κλάδος να δείχνει εξαιρετικά αντανακλαστικά αντιδρώντας άμεσα ωστόσο τα αποτελέσματα δεν ικανοποιούν ενώ το οπλοστάσιο των εταιρειών δείχνει να εξαντλείται. Παράλληλα αυξάνεται η παροπλισμένη χωρητικότητα που έφθασε σύμφωνα με την Alphaliner το διόλου ευκαταφρόνητο νούμερο των 880.000 teu.
Πέρσι οι εταιρείες υιοθέτησαν στρατηγική χαμηλών ταχυτήτων ώστε να περιορίσουν τα λειτουργικά τους κόστη και στην συνέχεια ξεκίνησαν αλλεπάλληλες αυξήσεις, στρατηγική στην οποία θα επιμείνουν καθώς οι προκλήσεις παραμένουν στο ακέραιο. Παρά τα ενθαρρυντικά στοιχεία για αύξηση του όγκου μεταφορών στην Ασία, και την ανάκαμψη στις ΗΠΑ, η Ευρώπη εξακολουθεί να παραμένει αγκάθι καθώς η οικονομική δυσπραγία συμβάλει σε μεγάλο βαθμό στην αιμορραγία του κλάδου. Ο μεγάλος φόβος που διακατέχει τον κλάδο είναι αν η παγκόσμια οικονομία κυλήσει πάλι σε ύφεση. Στην παρούσα φάση πέρα από τις συνεχείς ανατιμήσεις οι εταιρείες αναδιαμορφώνουν τα δρομολόγια τους συγχωνεύοντας γραμμές, αντικαθιστώντας μικρότερα πλοία με άλλα μεγαλύτερης χωρητικότητας, ώστε να επιτύχουν οικονομίες κλίμακος, ενώ κάποιες προχώρησαν και σε συνεργασίες ώστε να διευκολύνουν την εξυπηρέτηση πελατών.
Επίσης τηρείται στάση αναμονής όσον αφορά νέες παραγγελίες. Οι μόνες που δίνονται αφορούν πλοία μεγάλης χωρητικότητας, και μάλιστα νέας τεχνολογίας ώστε να εξασφαλίζεται οικονομία στα καύσιμα, αλλά και συμμόρφωση με τους επικείμενους νέους κανονισμούς για την εκπομπή καυσαερίων. Οι νέες παραγγελίες πάντως έχουν υποστεί καθίζηση με μόνο 11 πλοία να έχουν παραγγελθεί και μάλιστα κάτω των 5000 teu. Πρόκειται για έξι πλοία των 2.200 teu, τέσσερα των 1.100 teu και ένα των 4.800 teu.
Σύμφωνα με την Bimco, από τις αρχές του έτους ο παγκόσμιος στόλος έχει ενισχυθεί κατά 1,9% ωστόσο η πρόβλεψη για όλο το έτος είναι 7,9%. Η μικρή καθαρή ενίσχυση οφείλεται στο ότι αυξήθηκαν οι διαλύσεις καθώς αποσύρθηκαν 31 πλοία με μέσο όρο ηλικίας τα 26 έτη. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο παγκόσμιος στόλος διαιρείται πλέον σε δύο κατηγορίες. Στα μεγάλα δηλαδή όσα πλοία είναι άνω των 5000 Teu και τα Μικρά. Η αναλογία είναι 52-48, αυτό όμως θα αλλάξει καθώς στην αγορά πέφτουν πλέον πλοία με χωρητικότητα πολύ πάνω από τα 5000 Teu, ενώ αυτά που αποσύρονται, λόγω ηλικίας είναι τα μικρά.
Το πρώτο πλοίο των 4000 teu ήταν το American New York, που παραδόθηκε το 1984 ενώ το πρώτο των 5000 Teu ήταν το the APL China που παραδόθηκε το 1995. Το πρώτο 10.000 Teu ήρθε 11 χρόνια αργότερα το 2006 και ήταν το “Emma Maersk” Μέχρι σήμερα μόνο δέκα πλοία μεταξύ 4.000-5000 teu έχουν αποσυρθεί.
Εν τω μεταξύ στο πρώτο τρίμηνο, σύμφωνα με ανάλυση της Alphaliner τα περιθώρια κέρδους έχουν επιδεινωθεί από το –10% στο –12% όπως προκύπτει από τα μέχρι τώρα ανακοινωθέντα αποτελέσματα, παρά το γεγονός πως έγιναν αυξήσεις. Κύρια αιτία η τιμή των καυσίμων που κατά μέσο όρο διαμορφώθηκε στα 710 δολ τον τόνο από 650 που ήταν τον τέταρτο τρίμηνο του 2011. Επίσης από τα στοιχεία που συνέλεξε η Alphaliner προκύπτει πως ο μέσος όρος πληρότητας κατά 5%. Πάντως προβλέπεται βελτίωση κυρίως από το γεγονός πως τα καύσιμα έχουν υποχωρήσει κάτω από τα 600 δολ. τον τόνο, όμως αυτή θα αφορά μόνο τους δείκτες περιθωρίων κέρδους και όχι επιστροφή στην κερδοφορία σύντομα.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr