Ανακεφαλαιώνοντας τις προηγούμενες ανασκοπήσεις και λαμβάνοντας υπ’ όψη τις τελευταίες εξελίξεις στα κύρια θεμελιώδη στοιχεία του περιβάλλοντος της ναυτιλίας, μπορούμε να πούμε ότι εάν υπό ομαλές συνθήκες η θερινή χαλάρωση αντανακλάται αρνητικά συνήθως στις μεταφορές και την ναυλαγορά, πόσο μάλλον αυτό ισχύει εφέτος που επί πλέον έχουμε :
(α) την Ιαπωνική ύφεση. (β) την Αμερικανική επιβράδυνση πιστοποιημένη τώρα
και από το ΔΝΤ. Η αύξηση των νέων κατασκευών κατοικιών Μαΐου που ενθουσίασε μερικούς είναι μάλλον εποχιακή και ουδόλως αντισταθμίζει την αύξηση της ανεργίας σε 9,1% και την πτώση μεταποίησης και καταναλωτικής εμπιστοσύνης Ιουνίου. (γ) τον υποτροπιασμό στην ΕΕ του προβλήματος των....“Greekman Brothers”. Απέναντι σε αυτό, και ενώ η ελπίδα για άμυνα της ΕΕ στην κρίση του Νότου είναι η διατήρηση της ισχύος της Γερμανικής οικονομίας, έχουμε και νέα στοιχεία Γερμανικής επιβράδυνσης μετά τις εξαγωγές Απριλίου : την επιβράδυνση της βιομηχανικής παραγωγής Απριλίου και του δείκτη προσδοκιών Ιουνίου.
(δ) Τέλος, έχουμε την αισθητή πλέον επιβράδυνση των αναπτυσσόμενων από τις πληθωριστικές πιέσεις.
Ένδειξη του αναμενόμενου αντίκτυπου των ανωτέρω στην ζήτηση α’ υλών και άρα της ναυλαγοράς, είναι οι πληροφορίες για μείωση θέσεων των επενδυτών σε Commodities κατά σχεδόν $1 τρίς το περασμένο επταήμερο, ακόμα και σε Δημητριακά. Εάν και από πλευράς προσφοράς τονάζ προσθέσουμε την επιβεβαίωση από την έκθεση Moody’s της ανασκόπησης της 25/5 ότι το βιβλίο παραγγελιών ανέρχεται στο 46-47% του υπάρχοντος τονάζ με τον μέγιστο όγκο να παραδίδεται σε 2 χρόνια, γίνεται κατανοητό ότι μια διατήρηση του επιπέδου της ναυλαγοράς στα τρέχοντα επίπεδα για εφέτος τουλάχιστον, είναι το καλύτερο σενάριο που μπορεί να συμβεί .
Το ότι τα επίπεδα αυτά κατά το α΄ εξάμηνο είναι περίπου 40-50% κάτω από τα μέσα επίπεδα της περυσινής ναυλαγοράς, εξηγείται ακριβώς από τις επιπτώσεις των ανωτέρω στον όγκο του παγκοσμίου εμπορίου και της ζήτησης τονάζ, έναντι της πορείας της προσφοράς. Με βάση τα στοιχεία του ΠΟΕ, ενώ πέρυσι η αύξηση του όγκου του παγκοσμίου εμπορίου ήταν 14,5% επαναφέροντας τον όγκο του εμπορίου στα πρό της κρίσης του 2008 επίπεδα, εφέτος μέχρι τουλάχιστον το Απρίλιο που υπάρχουν τελικά στοιχεία, η αύξηση του εμπορίου κινείται με ετήσιο ρυθμό 6,5%. Η αύξηση αυτή δεν αρκεί προφανώς να απορροφήσει την καθαρή αύξηση του τονάζ εφέτος που λίαν επιεικώς υπολογίσαμε στις 25/5 ότι θα είναι άνω του 10%. Με βάση την έκθεση της Moody’s ότι η μέγιστη πλειονότητα των παραγγελιών θα παραδοθεί σε 2 χρόνια, αντί ισομερώς σε 3 που υποθέσαμε εμείς, η αύξηση του τονάζ ίσως είναι υπερδιπλάσια της αύξησης του εμπορίου εφέτος.
Η υψηλή αξιολόγηση της περασμένης ανασκόπησης για τα τεκταινόμενα στον OPEC, ως κριτηρίου για την κατάσταση της παγκόσμιας οικονομίας αποδεικνύεται σωστή. Πράγματι, η Σ. Αραβία αποφάσισε μονομερώς να πουλήσει περισσότερο πετρέλαιο στην Ευρώπη τον Ιούλιο και να αυξήσει την παραγωγή στα 10 εκ. βαρέλια την ημέρα, μετά την άρνηση του OPEC στην τελευταία Σύνοδο. Η πτώση εν συνεχεία της τιμής στα $91/βαρέλι και η ταυτόχρονη δήλωση της International Energy Association ότι η τιμή των $100 αποτελεί απειλή για την εύθραυστη παγκόσμια οικονομία, συνηγορούν με την εκτίμηση ότι η οικονομική κατάσταση έχει φθάσει στο σημείο να χρειάζεται....επιδότηση με την μορφή φθηνού πετρελαίου για να υπάρξει μια αναπτυξιακή εκκίνηση.
Μπορεί κατά τα ανωτέρω να μην αλλάζουν τα αρνητικά στοιχεία της γενικότερης οικονομικής προοπτικής, φαίνεται όμως ευτυχώς ότι δεν αλλάζει και η δυναμική της Κίνας και συγκεκριμένα η συγκράτηση των τιμών των ακινήτων που είναι το μεγάλο στοίχημα για να μην ανακοπούν οι γρήγοροι ρυθμοί ανάπτυξης από ακραίες δυσαρμονίες. Η ομαλή προσγείωση των τιμών Απριλίου συνεχίσθηκε τον Μάϊο, με επιβράδυνση σε 23 από τις 70 πόλεις έναντι επιβράδυνσης Απριλίου σε 16 πόλεις. Η διαχείριση της κρίσης φαίνεται αποδοτική.
Η παραπάνω εικόνα της παγκόσμιας οικονομίας και των αγορών έχει βέβαια βραχυχρόνια έως μεσοπρόθεσμη σημασία, γι’ αυτό είναι σκόπιμο να ρίχνουμε που και που καμιά ματιά και στην μακροπρόθεσμη προοπτική, καθώς η μεγαλύτερη δραστηριότητα και ο σχεδιασμός αφορούν επενδύσεις σε μοντέρνο και νεότευκτο τονάζ.
Παίρνουμε λοιπόν αφορμή από πρόσφατη εκτίμηση της Standard Chartered Bank, για να θυμηθούμε παλαιές εκτιμήσεις αυτής της ανασκόπησης περί κύκλου 30 ετών για τις αναπτυσσόμενες και την σχετική κατακλείδα της 8ης Ιουνίου ότι σύντομα το ΑΕΠ και το εμπόριο των αναπτυσσόμενων θα ξεπεράσει το 50% του παγκόσμιου ώστε να έχουν ολοένα και μικρότερη σημασία οι χαμηλές επιδόσεις των ανεπτυγμένων.
Η εκτίμηση λοιπόν της Standard Chartered ότι το 68% της ανάπτυξης μέχρι το 2030 θα προέλθει από τις αναπτυσσόμενες ανεβάζοντας το παγκόσμιο ΑΕΠ σε $308 τρις από $62 τρίς σήμερα, σημαίνει μέση ετήσια παγκόσμια ανάπτυξη 8,5% περίπου, και αυτά με την σειρά τους σημαίνουν ότι δεν αποκλείονται καθόλου ναυλαγορές ακόμα και τύπου 2003-2008 κατά την επόμενη 20ετία
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr