Στους παλαιούς αρνητικούς παράγοντες, δηλαδή τις αυξημένες εφέτος παραδόσεις νεότευκτων και την ταλάντευση των ανεπτυγμένων οικονομιών μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας, βλέπουμε να προσθέτονται στο παγκόσμιο σκηνικό η ανεπάρκεια τροφίμων με αύξηση τιμών, η αύξηση τιμών α΄ υλών και η γεωπολιτική-οικονομική αναταραχή στον Αραβικό κόσμο με το ακριβό πετρέλαιο, που όλα ωθούν τον πληθωρισμό, προαναγγέλλουν αυξήσεις επιτοκίων και απειλούν αναπτυξιακή επιβράδυνση ανεπτυγμένων αλλά τώρα πια και αναπτυσσόμενων με ανάλογες συνέπειες στον όγκο του εμπορίου.
Στους θετικούς παράγοντες για την διαμόρφωση της ναυλαγοράς, δηλαδή την ισχυρή ανάπτυξη των αναπτυσσόμενων με προεξάρχουσα την Κίνα με την οποία ασχοληθήκαμε στις προηγούμενες ανασκοπήσεις και θα επανέλθουμε επισταμένα, και την έστω βραχυχρόνια αυξημένη προνοιακή αποθεματοποίηση α΄ υλών, δημητριακών και πετρελαίου λόγω των γεωπολιτικών κινδύνων, παρατηρούμε να προστίθεται για δεύτερη εβδομάδα και μια έξαρση των διαλύσεων υπερήλικου τονάζ.
Είναι ασαφές εάν σε αυτή την τρέχουσα οριακή υπερίσχυση των θετικών παραγόντων στην διαμόρφωση της ναυλαγοράς συμβάλλει και κάποια ελαφρά μετατόπιση του βάρους των ανεπτυγμένων χωρών από τους αρνητικούς έως ουδέτερους παράγοντες, στους οριακά θετικούς. Η συμβολή είναι πιθανή γιατί είναι γεγονός το μπαράζ βελτιωμένων οικονομικών δεικτών που ανακοινώθηκαν την περασμένη εβδομάδα σε ΗΠΑ, ΕΕ και Ιαπωνία. Η βιωσιμότητα όμως ενός βελτιωμένου ρυθμού ανάπτυξης σ’ αυτές τις ζώνες, εξακολουθεί να
βρίσκεται υπό την αίρεση της μεταβολής επίσης μιας πλειάδας άλλων θεμελιωδών μεγεθών που παραμένουν επίμονα αρνητικά και φυσικά πάντα υπό την Δαμόκλειο σπάθη του δημοσίου χρέους και στις τρείς αυτές ζώνες.
Στις ΗΠΑ, οι προσλήψεις έφθασαν τον Φεβρουάριο στις 192,000, τα νέα εβδομαδιαία επιδόματα ανεργίας σημείωσαν χαμηλό 3 ετών 368,000, ο δείκτης PMI υπηρεσιών σημείωσε υψηλό 5 ετών και ο βιομηχανικός ISM υψηλό 7 ετών. Ο δείκτης ανεργίας όμως που μειώθηκε μόνο στο 8,9% από 9, όταν μάλιστα η πραγματική ανεργία με part timers και παραιτημένους από αναζήτηση εργασίας μακροχρόνιους ανέργους είναι 15,9%, δείχνει ότι η οικονομία δημιουργεί ακόμα λιγότερες θέσεις εργασίας από τις αναγκαίες .Γενικά όμως φαίνεται ότι η ειδοποιός διαφορά που αναφέραμε στις 16/2 ότι αποτελεί το συγκριτικό πλεονέκτημα των ΗΠΑ έναντι ΕΕ και Ιαπωνίας, και είναι ότι “η Αμερική τουλάχιστον κυβερνάται τώρα”, ισχύει και αποδίδει, σε σημείο να καλύπτει και Ευρωπαϊκές χασμωδίες, όπως φάνηκε από την παρέμβαση Geithner με το προχθεσινό ταξίδι αστραπή στην Γερμανία για εκλογίκευση στην επίλυση του Ελληνικού και Ιρλανδικού προβλήματος χρέους.
Στην Ευρωζώνη, το άλμα 11 ετών στην βιομηχανική δραστηριότητα, οι αυξημένες λιανικές πωλήσεις και η οριακή μείωση της ανεργίας, προέρχονται κυρίως από τις Γερμανικές επιδόσεις, ενώ η γενίκευση και βιωσιμότητα των βελτιώσεων αντιμετωπίζει τώρα και το πρόβλημα της αύξησης των τιμών παραγωγού κατά 6,1% τον Ιανουάριο επί ετησίας βάσεως, επί πλέον του προβλήματος του χρέους της περιφέρειας.
Στην Ιαπωνία, η αισιοδοξία των ημερών προέρχεται λιγότερο από την εταιρική κερδοφορία , τις επενδύσεις μηχανολογικού εξοπλισμού και τις εξαγωγές στην Ασία, και περισσότερο από τα παραπάνω θετικά στοιχεία για την Αμερικανική οικονομία που θερμαίνει τις προσδοκίες, αλλά που απομένει να αποδειχθούν βιώσιμα.
Εάν επιχειρήσουμε να κάνουμε μία αξιολόγηση, ποιός παράγοντας από το παραπάνω ομιχλώδες πλέγμα που περιβάλλει την ναυλαγορά μπορεί να αποβεί περισσότερο καθοριστικός των προσεχών τάσεων, θα λέγαμε ότι η πιο ρεαλιστική μεταβλητή που μπορεί προς το παρόν να αλλάξει τα δεδομένα επί τα βελτίω και να επαληθεύσει την πρόβλεψη ότι η μέση ναυλαγορά θα κινηθεί μεν χαμηλότερα εφέτος από τα μέσα επίπεδα της προηγούμενης
διετίας αλλά ψηλότερα από τα σημερινά , είναι η διατήρηση του ισχυρού ρεύματος διαλύσεων των τελευταίων δύο εβδομάδων, που αναμένεται να διευκολυνθεί από τις ενδείξεις ανοίγματος και της αγοράς του Bangladesh.
Φαίνεται ότι παρά τα αργά αλλά σχετικά σταθερά κέρδη του δείκτη της ναυλαγοράς από τα χαμηλά διετίας , οι επίδοξοι αγοραστές μοντέρνου τονάζ δεν....πείθονται εύκολα από ενδείξεις αλλά περιμένουν αποδείξεις για ψηλότερα και σταθερότερα επίπεδα που να δικαιολογούν τις τιμές που ζητούν οι πωλητές, ώστε να γίνουν συναλλαγές. Εκτός εάν τότε οι πωλητές ....ζητήσουν περισσότερα, όπερ και πιθανότερο. Να λοιπόν ένας βασικός λόγος διελκυστίνδα , που εξακολουθούν να είναι πιο ελκυστικές οι παραγγελίες ναυπηγήσεων.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr