Αφού κινήθηκε ο δείκτης κατά το 2009 και 2010 σχεδόν ισοδύναµα γύρω από βιώσιµο µέσο ετήσιο επίπεδο 2,700 µονάδων περίπου, δείχνει σαφώς ευάλωτος στις πιέσεις από το νεότευκτο τονάζ που είχε παραγγελθεί µε οδηγό την προοπτική της παγκόσµιας οικονοµίας και ναυλαγοράς της περιόδου 2003-2008, η οποία όµως ανακόπηκε όχι µόνο από την αποδειχθείσα φούσκα της ανάπτυξης ΗΠΑ-ΕΕ-Ιαπωνίας, αλλά και από την µετέπειτα αδυναµία τους να αντιµετωπίσουν τις συνέπειες και να ανακάµψουν µε ζωηρούς ρυθµούς.
Κατόπιν τούτου, οι αντίρροπες στην κρίση δυνάµεις στις οποίες θα στηρίξει η ναυτιλία τις ελπίδες για σταθεροποίηση των ναύλων σε βιώσιµα πάλι επίπεδα την προσεχή διετία, µπορούν να είναι :
(A) Προσφορά :Το 15% περίπου του παγκόσµιου τονάζ Dry Bulk που υπερβαίνει την ηλικία των 25 ετών και έχει όλα τα......προσόντα να οδεύσει µαζικά προς τα διαλυτήρια. Καθώς αυτό αντιπροσωπεύει 80- 90 εκ. DWT περίπου, εάν υποθέσουµε εύλογα ότι εξ’ ανάγκης θα διαλυθεί εσπευσµένα σε 2 χρόνια δηλαδή 45 εκ DWT τον χρόνο, θα αντισταθµίζει περίπου το 35-40% των ετήσιων παραδόσεων νεότευκτων κατά την προσεχή δύσκολη διετία, που ίσως φθάσουν το maximum παραδόσεων εφέτος 1,600 πλοίων ή 120 εκ.DWT. Στα δεξαµενόπλοια και στα containerships όµως, τα µικρά ποσοστά υπερήλικων 3% και 7% δεν µπορούν να επιφέρουν σηµαντική ελάφρυνση της προσφοράς τονάζ, εκτός εάν µειωθεί ακόµα περισσότερο η ηλικία απόσυρσης προς τα 20 χρόνια.
(B) Ζήτηση : Η αναγκαία αύξηση για να µετριασθούν οι συνέπειες στους ναύλους από το υπόλοιπο 60% του νέου τονάζ , ( δηλαδή 15% αύξηση του υπάρχοντος, όσο και το 2010), θα προέλθει αλλά σε άγνωστο βαθµό από:
(α) Το µπαράζ των ενδείξεων κατά το περασµένο επταήµερο από στοιχεία δ΄ τριµήνου 2010 ότι εκτός από την Κίνα, Ρωσία και Βραζιλία, και οι υπόλοιπες κύριες τουλάχιστον αναπτυσσόµενες θα επιταχύνουν εφέτος . Η Ινδία ανακοίνωσε ότι πορεύεται προς το κλείσιµο της χρήσεως 31/3/2011 µε τον ταχύτερο ρυθµό 3ετίας, η δε Ινδονησία ότι αναπτύχθηκε κατά το δ΄ τρίµηνο 2010 µε τον ταχύτερο ρυθµό 6ετίας.
(β) Την διάψευση και εφέτος της πρόβλεψης διεθνών οργανισµών ότι η κύρια πηγή νέων φορτίων, η Κίνα, θα επιβραδυνθεί σε ρυθµό ανάπτυξης 8,7% έναντι 10,3% το 2010. Εάν στο α΄ τρίµηνο συνεχισθεί το επίτευγµα της επιτάχυνσης δ΄τριµήνου 2010 µε µείωση του πληθωρισµού, ή ακόµα και σταθεροποίησή του στο 5%, θα σηµαίνει και για εφέτος µία δυναµική της Κινεζικής οικονοµίας χωρίς εκπτώσεις σε ανάπτυξη και φορτία.
(γ) Οι προσδοκίες ότι η απογειωµένη από εξαγωγές στην Ασία Γερµανική οικονοµία, αλλά και οι άλλες χώρες της ΕΕ που σηµείωσαν βελτιωµένους δείκτες PMI οικονοµικής δραστηριότητας Ιανουαρίου και οι προσδοκίες ότι θα συµφωνηθούν επί τέλους τον Μάρτιο οι κατάλληλες λύσεις διαχείρισης χρέους µαζί µε προώθηση της ανταγωνιστικότητας της περιφέρειας, θα θέσουν επί τέλους σε κίνηση στο β΄ εξάµηνο τον ενάρετο κύκλο της
ανάπτυξης , µε καλύτερα αποτελέσµατα από ότι αναµέναµε προ λίγων εβδοµάδων. Ίδωµεν
(δ) Την επαλήθευση των προσδοκιών ότι το τελευταίο πακέτο αναθέρµανσης και οι βελτιωµένοι Αµερικανικοί δείκτες που πύκνωσαν τον Ιανουάριο στα πεδία παραγωγικότητας, κερδοφορίας των επιχειρήσεων και πορείας των εξαγωγών, θα δώσουν συνέχεια στα αµυδρά δείγµατα δηµιουργίας θέσεων εργασίας που υπήρξαν τον Ιανουάριο στον ιδιωτικό τοµέα, ώστε να αρχίσει και εκεί η σπειροειδής κίνηση της ανάπτυξης. Η πρόσφατη βέβαια έκκληση Bernanke για την ανάγκη συµβιβασµού των.....ασυµβίβαστων, δηλαδή έγκριση του Κογκρέσου για µεγαλύτερο δηµόσιο χρέος από το παρόν $14,3 τρίς ώστε να µην υπάρξει.... στάση πληρωµών, αλλά συγχρόνως και έγκριση πρoγράµµατος περιορισµού των ελλειµµάτων του προϋπολογισµού, δείχνει ότι τα Αµερικανικά προβλήµατα είναι ίσως δυσκολότερα από το Ευρωπαϊκό περιφερειακό χρέος.
Για να είµαστε όµως πραγµατιστές, ακόµα και στην ιδανική περίπτωση που επαληθευθούν όλοι οι παραπάνω παράγοντες, πιθανότατα πάλι δεν θα αυξηθεί ο όγκος του παγκοσµίου εµπορίου κατά το αναγκαίο 15%. Εάν επιβεβαιωθούν οι ενδείξεις του τελευταίου τριηµέρου για σταθεροποίηση της ναυλαγοράς, δεν θα υπάρξει µεγαλύτερη κάµψη των τιµών τονάζ, όσο και εάν δεν ακολούθησαν τους τελευταίους µήνες την ταχύτητα και ένταση της πτώσης των ναύλων. Αντίθετα, πολύ πιθανό είναι να αυξηθούν οι τιµές, γιατί θα ξεθαρρέψουν οι αγοραστές που περίµεναν την καταστροφή για να αγοράσουν και θα κινηθούν αποφασιστικότερα. Έτσι, εάν οι συναλλαγές παρέµειναν σχετικά ζωηρές τους προηγούµενους µήνες της πτώσης της ναυλαγοράς, θα πρέπει να αναµένονται ακόµα ζωηρότερες στο προσεχές διάστηµα
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr