Όµως, µπορεί να θεωρηθεί ότι ο µέσος όρος των εκτιµήσεων κινείται κοντά στην τελευταία πρόβλεψη του ΟΟΣΑ για αύξηση του εµπορίου κατά 8% και στην εκτίµησή µας της 24/11 για αύξηση του τονάζ κατά 12%. Η διαφορά πάντως είναι αρκετή για να διατηρήσει τις πιέσεις στην ναυλαγορά προς µέση διακύµανση αρκετά κάτω από τα επίπεδα ανάκαµψης της περιόδου 6/2009- 6/2010.
Παρ’ ότι η παραπάνω αύξηση του εµπορίου κατά 8% θα είναι κατά 4% µικρότερη της αύξησης του 2010, επειδή εκτός της επιβράδυνσης της ΕΕ και της Ιαπωνίας θα επιβραδυνθεί και η ανάπτυξη της Κίνας έστω µόνο κατά 1% κάτω από τα επίπεδα του 2010 λόγω των µέτρων αποθέρµανσης, πρέπει να ληφθεί υπ’όψη ότι υπάρχουν και νέοι τακτικοί ή έκτακτοι παράγοντες µε θετική επίπτωση στην παγκόσµια οικονοµία, εµπόριο και µεταφορές και ανασχετική δράση στην πτώση των ναύλων. Πράγµατι, εκτός από τις χώρες BRIC που έκαναν την τελευταία οκταετία την διαφορά είτε µε απογείωση των µεταφορών στις καλές εποχές είτε µε στήριξη στις κακές όπως τώρα, µιλάµε πλέον διεθνώς και για νέους όρους όπως ‘Future 7’( Αργεντινή, Μεξικό, Ινδονησία, Τουρκία, Αίγυπτος, Νότιος Αφρική και Βιετνάµ) και ‘Frontier Markets (Πακιστάν, Νιγηρία, Ιράν, Φιλιππίνες και Bangladesh ) που επιταχύνονται αναπτυξιακά σφυρίζοντας αδιάφορα για ότι συµβαίνει στις ώριµες ή λιγότερο ώριµες οικονοµίες, και µπορούν να µετριάσουν τις δυσµενείς συνέπειες της υπερπροσφοράς τονάζ στην ναυλαγορά.
Επί πλέον, οι πληµµύρες στην Αυστραλία που εξουδετέρωσαν δεκάδες ορυχεία επιβαρύνοντας άµεσα την ναυλαγορά και η µείωση των εξαγωγών σιδηροµεταλλεύµατος από την Karnataka της Ινδίας, θα εξωθήσουν τις Κινεζικές και Ινδικές εισαγωγές α΄ υλών σε περισσότερα τονο-µίλια. Ένδειξη είναι η αύξηση των εξαγωγών άνθρακα από Richards Bay προς Ασία για πρώτη φορά από πενταετίας. Η πρώτη εκτίµηση της Daiwa Capital µιλά για 10 εκ. τόνους long distance και άλλες πηγές για 14 εκ. τόνους µόνο για µεταλλουργικό άνθρακα.
Μαζί µε άλλα ορυκτά και την αύξηση εισαγωγών ∆ηµητριακών από Β. Αµερική λόγω κλιµατικού πλήγµατος διεθνώς στην παραγωγή, µπορούν να µετριάσουν την υπερ-προσφορά τονάζ.
Ως προς το κύριο ζητούµενο, την ανάκαµψη των ανεπτυγµένων, αυξηµένη αλλά ανεπαρκής ήταν η δηµιουργία 103,000 θέσεων εργασίας τον ∆εκέµβριο στις ΗΠΑ. Μειωµένα αλλά ανεπαρκώς ήταν και τα νέα εβδοµαδιαία επιδόµατα ανεργίας κατά την προ-τελευταία εβδοµάδα του 2010 κάτω από τις 400,000 για πρώτη µεν φορά µετά από 2,5 χρόνια, αλλά που αυξήθηκαν πάλι την τελευταία εβδοµάδα του έτους. Οι βελτιώσεις πλαισιώθηκαν µε θετική αναθεώρηση βιοµηχανικών παραγγελιών Νοεµβρίου, άνοδο µεταποίησης και άλµα τετραετίας του τοµέα Υπηρεσιών ∆εκεµβρίου, ενδείξεις σταθεροποίησης της αγοράς ακινήτων µε µικρή αύξηση επιτοκίων ενυπόθηκων δανείων και ενδείξεις αύξησης νέων οικοδοµών. Επειδή και η κατανάλωση πήγε ικανοποιητικά στο τελευταίο δίµηνο 2010, η ελπίδα ότι το 2011 µπήκε µε το....δεξί θα ήταν µεγαλύτερη, αλλά.....µας τα χάλασε η πτώση πάλι της καταναλωτικής εµπιστοσύνης, η µείωση της ανεργίας το τρίµηνο µόνο στο 9,4% από 9,8% , που ώθησε τον Μπερνάνκε να µιλήσει για ανάγκη 5ετίας για οµαλοποίηση της ανεργίας, και η νέα αύξηση των αποθεµάτων βενζίνης τον ∆εκέµβριο. Επιφυλάξεις άλλωστε προκύπτουν και από την τελευταία ανακοίνωση της Fed ότι “οι βελτιώσεις στην οικονοµία δεν δικαιολογούν αποκλιµάκωση των µέτρων αναθέρµανσης που θα συνεχισθούν αµετάβλητα, αφού χρειάζεται περισσότερος χρόνος συλλογής πληροφοριών για την οικονοµία.”
Για τα άλλα ανεπτυγµένα κέντρα ούτε λόγος. Ιδίως στην ΕΕ, η σπουδή των τραπεζών να δανειστούν πριν βγουν τα κράτη µε τα τεράστια spreads και....στεγνώσουν την αγορά σηκώνοντας πάνω από....$1 τρίσ. εφέτος για να πληρώσουν...συντάξεις και....φάρµακα, δίνει πάλι την εντύπωση ότι ισχύει το...“ο σώζων εαυτόν σωθήτω”.
Άλλωστε η µικρή βελτίωση βιοµηχανικών παραγγελιών και επιχειρηµατικής εµπιστοσύνης που προέρχονται κυρίως από την Γερµανία, έχουν µικρή αξία όταν ο τεράστιος τοµέας υπηρεσιών ακόµα πέφτει. Όσο για την Ιαπωνία, οι υποσχέσεις της κυβέρνησης για νέο πακέτο αναθέρµανσης, οφείλονται στην κάθετη πτώση όλων των µεγεθών δ΄ τριµήνου 2010, που συµβαδίζουν µε τις προβλέψεις πτώσης της ανάπτυξης το 2011 στο 1,5%. Κατά το δεκαπενθήµερο των εορτών, παρά τον σηµαντικό όγκο συναλλαγών για εορταστική περίοδο, δεν µπορούµε να πούµε ότι οι τιµές κινήθηκαν εµφανώς προς επίπεδα ανάλογα µε την συνεχιζόµενη πτώση της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου, παρ’ ότι έχουν συσσωρευθεί πλέον µεγάλες πιέσεις.
Έτσι, το ερώτηµα πόσο θα αντέξουν οι τιµές ακόµα , προβάλλει επιτακτικότερο από όσο πριν τις εορτές .
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr