«Με τις εταιρείες ξηρού φορτίου να μειώνουν τη χωρητικότητα τους προκειμένου να προσαρμοστούν στις συνθήκες μειωμένης ζήτησης, οι τεράστιες σε μέγεθος παραγγελίες που ήταν προγραμματισμένες για το 2009-2011 θα πρέπει να μετατοπιστούν χρονικά ή να ακυρωυούν. Η απόφαση της Cosco Singapore να καθυστερήσει την παραλαβή 26 bulker είναι μια πρώτη κίνηση προς αυτή την κατεύθυνση, ενώ έπονται και άλλοι», επισημαίνει η τράπεζα.
«Οι πιο ριψοκίνδυνες να ακυρωθούν παραγγελίες είναι αυτές που έγιναν μετά το πρώτο μισό του 2007, καθώς οι περισσότερες από αυτές είαι στην αρχική φάση ολοκληρωσής τους και οι αγοραστές θα ήθελαν είτε να ακυρώσουν εντελώς τις παραγγελίες αυτές ή να τις επαναδιαπραγματευθούν με τα ναυπηγεία σε χαμηλότερες τιμές. Επιπλέον όσες δόθηκαν το 2008 και ακόμη δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη εργασίες κατασκευής των εν λόγω πλοίων, θα πρέπει να αναμένεται να ακυρωθούν».
Οι αναλυτές προβλέπουν ότι οι ακυρώσεις και οι καθυστερήσεις θα καλύψουν το 30-40% των προγραμματισμένων παραδόσεων για το 2009, ενώ για το 2011 προβλέπουν το 50-60% των προγραμματισμένων παραδόσεων να μην φθάνει ποτέ.
«Κατά την άποψή μας είναι προς όφελος των ναυπηγείων να καθυστερήσουν χρονικά τις παραδόσεις. Κιαυτό διότι οι παραγγελίες έχουν ουσιαστικά σταματήσει μετά το δεύτερο μισό του 2008 κι έτσι αν τα ναυπηγεία συνείσουν να παραδίδουν πλοία με τους τρέχοντες ρυθμούς, στην ουσία δεν θα έχουν τίποτα να παραδόσουν μετά το 2011», επισημαίνουν. Και προσθέτουν: «Επομένως, τα ναυπηγεία πρέπει να μετατοπίσουν χρονικά ορισμένες από τις τρέσουσες παραγγελίες για να προσαρμοστούν στην υφιστάμενη ζήτηση και για να συνχίσουν να έχουν δουλείες και μετά το 2011».
Η HSBC προβλέπει ότι οι παραδόσεις νέων φορτηγών θα φτάσουν στο υψηλότερο σημείο τους το 2009, αγγίζοντας τα 40 εκατ. dwt, ενώ την ίδια εποχή πέρυσι η κορύφωση των παραγγελιών άγγιξε νούμερα της τάξης των 105 εκατ. dwt.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr