Ενα δεύτερο εξ ίσου τραγικό παράδειγμα αφορά τα panamax.Για ένα φορτηγό αυτής της κατηγορίας, 65.000 dwt, για ένα ταξίδι μεταφοράς άνθρακα για το δρομολόγιο Newcastle-Japan, το δεύτερο τρίμηνο του 2008 ο νάυλος ήταν 62.579 δολάρια και στις 10 Οκτωβρίου 10.720.
Το πρόβλημα όπως μας λένε παράγοντες τις αγοράς δεν είναι τόσο τα λειτουργικά έξοδα, όσο τα χρηματοοικομικά, καθώςλόγω του μπουμ της αγοράς οι αξίες είχαν εκτοξευθεί παρασύροντας αναπόφευκτα και τον δανεισμό στα ύψη. Ένα δεύτερο σοβαρό πρόβλημα είναι πως ούτε refinance μπορεί να γίνει πλέον με καλύτερους όρους προκειμένου να διευκολυνθεί κάποιος πλοιοκτήτης που ενδεχομένως βρίσκεται σε δυσχερή θέση όσον αφορά την ρευστότητα. Υπό αυτές τις συνθήκες μόνο μεγάλες εταιρείες με ισχυρή ρευστότητα και κεφαλαιακή βάση θα μπορέσουν να ανταπεξέλθουν της κρίσης.
Για το που λοιπόν κινείται η αγοράσας παρουσιάζουμε τις προβλέψεις των Dahlam Rose, Morgan Stanley, Jefferies και Imarex.
Dahlam Rose
Capesize: Για το 2008, ο μέσος ημερήσιος ναύλος εκτιμάται στα 106.250 δολάρια από 116.150, ενώ για το 2009 στα 45.000 από 60.000 που ήταν η τελευταία εκτίμησή της. Για τα Panamax το 2008 ο μέσος ημερήσιος ναύλος αναθεωρείται στα 52.000 δολάρια από 56.000, αλλά για το 2009 στα 25.000 από 30.000. Στα Handymax, αναθεωρείται για το 2008 στα 40.750 από 43.250 και για το 2009 στα 20.000 από 24.000 που ήταν η αρχική πρόβλεψη. Στα Handysize το 2008 ο μέσος ημερήσιος ναύλος προβλέπεται να διαμορφωθεί στα 34.638 δολάρια από 36.763, ενώ ο μέσος ημερήσιος ναύλος για το 2009 θα υποχωρήσει στα 17.000 δολάρια από 20.400 της αρχικής εκτίμησης.
Morgan Stanley
Πολύ πιο απαισιόδοξη είναι ωστόσο η Morgan Stanley, που στην έκθεση της προβλέπει πραγματική κατρακύλα των ναύλων. Στα Capes βλέπει πως στο τέταρτο τρίμηνο ο μέσος ημερήσιος spot ναύλος θα διαμορφωθεί στα 29.963 δολάρια, ενώ η μέση χρονοναύλωση μεταξύ 32-42.000 δολαρίων. Στα Panamax , το τέταρτο τρίμηνo ο μέσος spot ναύλος προβλέπεται να διαμορφωθεί στα 13.887 δολάρια και η μέση χρονοναύλωση μεταξύ 24-29.000 δολαρίων. Στα Handymax ο μέσος ημερήσιος ναύλος παραμένει υψηλά στα 44.000 δολάρια, ωστόσο υποχωρεί σημαντικά η μέση ημερήσια χρονοναύλωση μεταξύ 21-13.000 δολαρίων. Κάτι ανάλογο εκτιμάται πως θα συμβεί και στα Handysize, για τα οποία προβλέπεται πως το τέταρτο τρίμηνο ο μέσος spot ναύλος θα διαμορφωθεί στα 34.661 δολάρια, με την μέση ημερήσια χρονοναύλωση μεταξύ 16-15.000 δολαρίων.
Για το 2009 η Morgan Stanley προβλέπει τον μέσο ημερήσιο ναύλο στα Capes στα 30.000 δολάρια και το 2010 στα 38.000 Για τα Panamax oι ναύλοι εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν στα 18.894 και 23.933 αντίστοιχα, ενώ για τα Handies to 2009 προβλέπεται μεγάλη υποχώρηση στα 10.616 και ανάκαμψη στα 13.446 το 2010.
Jefferies
Η Jefferies από την πλευρά της προβλέπει πως ο μέσος ημερήσιος ναύλος για τα Capes το τέταρτο τρίμηνο θα κυμναθεί κοντά στα 29.963 δολάρια, και για τα Panamax κοντά13.887
IMAREX
Τέλος η IMAREX για το τέταρτο τρίμηνο βλέπει τα Capes στα 27.593 δολάρια, τα Panamax στα 16.996 δολάρια και τα Handies στα 13.948. Για τα δύο επόμενα έτη δηλαδή το 2009 και το 2010, εκτιμά πως ο μέσος ημερήσιος ναύλος στα Capes θα διαμορφωθεί στα 28.316 και 25.875 δολάρια αντίστοιχα, στα Panamax στα 17.400 και 16.050 δολάρια και στα Handies στα 13,063 και 12.250, δηλαδή δεν θεωρεί πως οι ναύλοι θα ανακάμψουν έστω και ελαφρά το 2010.
Μακρινή ανάμνηση το 2007
Για να αντιληφθούμε το μέγεθος της υποχώρησης και των δυσοίωνων προοπτικών όσον αφορά την εισροή εσόδων προς τις ναυτιλιακές εταιρείες και κα
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr