Ουσιαστικά η Μύκονος, πέρα από την διαρκή αναφορά σε φαινόμενα εγκληματικής δράσης, αντιμετωπίζει και τον σκεπτικισμό πολλών επενδυτών για το μοντέλο ανάπτυξης που έχει υιοθετηθεί, αλλά και τα ζητήματα υποδομών αλλά και τιμών που αντιμετωπίζει. Ωστόσο ακόμη και ο συνομιλητής του Reporter.gr παραδέχεται ότι το νησί έχει τη δυνατότητα σε βάθος χρόνου να επανασυστηθεί στις αγορές και φυσικά να αναπτύξει δυναμικές, που, βέβαια, και σήμερα υπάρχουν σε συγκεκριμένα σημεία.
Να σημειωθεί, βέβαια, ότι παρά την υπερανάπτυξη του κλάδου των πολυτελών κατοικιών, αλλά και την παρουσία πολλών μονάδων ακόμη και υψηλής στάθμης, υπάρχουν δρομολογημένες μεγάλες επενδύσεις, στρατηγικού χαρακτήρα, κυρίως από ξένα σχήματα. Εύλογη, βέβαια, είναι η απορία το πώς θα μοιραστεί η «πίτα» τα επόμενα χρόνια με δεδομένα και τα «ταβάνια» που βάζουν οι φέρουσες δυνατότητες των υποδομών.
Οι νέες επενδύσεις
Να σημειωθεί ότι, πέρα, από τις επενδύσεις σε κατοικίες αλλά και την ανάπτυξη από εγχώριες δυνάμεις νέων μονάδων (Domes Resorts, οικογένεια Δακτυλίδη) στα σκαριά είναι το project της Southrock Property Company Eleven Μονοπρόσωπη Α.Ε., ο επενδυτικός φάκελος του οποίου υποβλήθηκε στην Enterprise Greece, στο πλαίσιο της αίτησης χαρακτηρισμού της επένδυσης ως στρατηγικής.
Η επένδυση, προϋπολογισμού 154 εκατ. ευρώ, προβλέπει τη δημιουργία ενός ξενοδοχείου 5 αστέρων, δυναμικότητας 82 κλινών, και 12 τουριστικών επιπλωμένων κατοικιών στο Αγράρι της Μυκόνου. Η επένδυση έρχεται από ένα επενδυτικό fund που αποτελεί το joint venture ανάμεσα στον Γιάννη Δεληκανάκη, πρώην ιδρυτικό μέλος της Bluehouse, και στη γερμανική EOS, θυγατρική του Otto Group, ενός από τους μεγαλύτερους λιανεμπόρους e-commerce παγκοσμίως, με παρουσία σε περισσότερες από 20 χώρες.
Επίσης στον ορίζοντα είναι και η επένδυση της AGC Equity Partners από αραβικά κεφάλαια στον Καραπέτη, που είναι να κατασκευάσει η Τέρνα με προϋπολογισμό 78,6 εκατομμυρίων.
Επένδυση, επίσης, 60 εκατ. ευρώ υλοποιεί ο όμιλος Μήτση για ένα συγκρότημα, που θα περιλαμβάνει κύριο ξενοδοχειακό κατάλυμα 5 αστέρων (βίλες και κατοικίες) περί των 194 κλινών, υποστηρικτικές λειτουργίες κτλ.
Επίσης η Monterock International σχεδιάζει επένδυση προϋπολογισμού άνω των 80 εκατ. ευρώ στον Καλαφάτη σε συνέχεια της εξαγοράς του Kensho και του Nammos. Ποσοστό στη Monterock έχει αποκτήσει η Alpha Dhabi, εισηγμένη επενδυτική εταιρεία των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, ενώ επικεφαλής του fund είναι ο Έλληνας επιχειρηματίας, Πέτρος Στάθης.
Παράλληλα, σε διαδικασία είναι και το Project Blue της Grivalia στο Καλό Λιβάδι της Μυκόνου μετά και τις τροποποιήσεις που επέβαλε το ΣτΕ.
Η κίνηση
Σε επίπεδο αεροπορικών αφίξεων η Μύκονος, το 2023, είχε μια οριακή πτώση της τάξης του 1,7%, με 1,659,187 από 1,688,037 το 2022, με 28.850 λιγότερες αφίξεις. Βέβαια το αεροδρόμιο του Νησιού των Ανέμων λειτουργεί ως «κόμβος» για τις Κυκλάδες κι έτσι οι αφίξεις αφορούν και διαμονές σε άλλα νησιά.
Έτσι, η Μύκονος το 2023 εμφάνισε μείωση του κύκλου εργασιών στα καταλύματα της τάξης του -10,9%, ενώ στον κλάδο εστίασης η Μύκονος είχε επίσης μείωση του τζίρου κατά -2,9%. Πάντα με βάση βέβαια τα δηλωθέντα εισοδήματα κι όχι περιπτώσεις που περνούν «κάτω από τα ραντάρ» της Εφορίας.
Το 2024
Πάντως και φέτος συνεχίζει τις πτωτικές του τάσεις το αεροδρόμιο της Μυκόνου, το οποίο είναι το μοναδικό μεταξύ των 14 ελληνικών περιφερειακών αερολιμένων (Άκτιο, Χανιά, Κέρκυρα, Καβάλα, Κεφαλονιά, Θεσσαλονίκη, Ζάκυνθος, Κως, Μυτιλήνη, Μύκονος, Ρόδος, Σάμος, Σαντορίνη, Σκιάθος) που διαχειρίζεται η Fraport Greece το οποίο ολοκλήρωσε το εξάμηνο Ιανουαρίου-Ιουνίου καταγράφοντας μείον στην επιβατική του κίνηση.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, η επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο της Μυκόνου σημείωσε οριακή πτώση 0,4% το α’ εξάμηνο του έτους σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023, με τη διεθνή κίνηση να καταγράφει μείωση 4,8% και την εγχώρια να διατηρείται σε θετικό έδαφος, με άνοδο 5,7% σε ετήσια βάση.
Υστέρηση 0,8% σε σχέση με πέρυσι καταγράφηκε σε επίπεδο επιβατικής κίνησης και τον Ιούνιο. Η διεθνής κίνηση έκλεισε στο -3,7%, με την εγχώρια να καταγράφει άνοδο 5,5%, ισορροπώντας τις απώλειες από το εξωτερικό.
Με βάση πάντως αναφορές του κλάδου η κίνηση φέτος διαμορφώνεται πτωτικά σε ποσοστά που φτάνουν και διψήφια νούμερα με κάποιους παράγοντες να κάνουν λόγο ακόμη και για πτώση - 10% με -20% σε σχέση με το 2023.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr