Ήδη, βέβαια η κίνηση και τον Απρίλιο στο πρώτο αεροδρόμιο της χώρας κινήθηκε σε ανοδικούς ρυθμούς σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο της χρονιάς ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό, το 2019, λόγω και των διακοπών του Καθολικού αλλά και του ορθόδοξου Πάσχα.
Τις μέρες αυτές, μάλιστα, οι πληρότητες ανήλθαν στο 90% -100%, για το 30% περίπου του συνόλου των καταλυμάτων που προχώρησαν σε έγκαιρη έναρξη της σεζόν. Στο μεταξύ, ήδη από το Σαββατοκύριακο που πέρασε τα περισσότερα εποχιακά ξενοδοχεία, σε ‘’ώριμους” προορισμούς, ξεκίνησαν ευελπιστώντας σε μια δυναμική εαρινή συνέχεια ώστε και στην αρχή της σεζόν να καταγραφούν “αυξημένες” πληρότητες” που πάντα δίνουν ένα “καύσιμο” αισιοδοξίας.
«Οι κρατήσεις για την Αθήνα είναι κατά 50% πιο αυξημένες σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά και κατά 3,5% πιο πάνω από το 2019, χρονιά ορόσημο», τόνισε, χαρακτηριστικά, ο CEO του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών Ελευθέριος Βενιζέλος, Γιάννης Παράσχης, μιλώντας σε συζήτηση για τον τουρισμό στο 8ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών.
Χαρακτήρισε μάλιστα τα μηνύματα ιδιαίτερα ενθαρρυντικά καθώς, όπως εξήγησε, υπάρχει αύξηση του μέσου όρου παραμονής επισκεπτών από 2 σε 3,5 μέρες, ενώ πλέον υπάρχει αναγνωρισιμότητα του παραλιακού μετώπου και των νησιών του Αργοσαρωνικού που βρίσκονται σε απόσταση αναπνοής από την πρωτεύουσα.
«Από το 2019 η Αθήνα παρουσιάζει άνοδο όσον αφορά τη φήμη και τη δημοτικότητά της τόσο στις πιο παραδοσιακές της αγορές όπως οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, όσο και νέες αγορές όπως αυτές του Ισραήλ ή των αραβικών χωρών», ανέφερε αντίστοιχα από το βήμα του Φόρουμ των Δελφών, η πρόεδρος του ομίλου ΛΑΜΨΑ (Mεγάλη Βρεταννία, King George, Athens Capital MGallery) κ. Χλόη Λασκαρίδη. «Το 2022 είδαμε αύξηση σημαντική στους Αμερικάνους, είδαμε επίσης κινητικότητα έως και τα τέλη Νοεμβρίου -κάτι που δε συνέβαινε στο παρελθόν και ενδέχεται να υποδεικνύει μία τάση προς την κατεύθυνση της επιμήκυνσης της σεζόν. Η Αθήνα έχει αρχίσει να καθιερώνεται ως τουριστικός προορισμός, έχοντας ανέβει σημαντικά στην κατάταξη έναντι των ευρωπαϊκών πόλεων και σε αυτό έχει συμβάλει η αρτιότερη αεροπορική σύνδεση, η ανάπτυξη σημαντικών χώρων π.χ. στον τομέα του πολιτισμού (όπως η Εθνική Πινακοθήκη, το ΕΜΣΤ κ.α.), η βελτίωση της εμπειρίας αγορών, η ανάπτυξη στα εστιατόρια υψηλής γαστρονομίας, ενώ έχει ανανεωθεί και το ξενοδοχειακό δυναμικό στην πόλη», σύμφωνα με την ίδια.
“Οι αυξήσεις των τζίρων σε καταλύματα και εστίαση αλλά και της επιβατικής κίνησης στα αεροδρόμια της χώρας προμηνύουν ότι το 2023 ο τουρισμός θα καταγράψει νέα ρεκόρ” υπογραμμίζει σε άρθρο του ο Υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας στην εφημερίδα “Το Παρόν”.
Όπως επισημαίνει, οι κρατήσεις και η ακόμα μεγαλύτερη άνοδος της Ελλάδας στις προτιμήσεις των ταξιδιωτών από όλο τον κόσμο για διακοπές από την άνοιξη έως τις αρχές του χειμώνα, αποδεικνύουν ότι η στρατηγική για αναβάθμιση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, προώθηση του city break, προβολή εναλλακτικών προορισμών και επέκταση της τουριστικής περιόδου έχει αποδώσει και θα φέρει και φέτος ισχυρά ταξιδιωτικά έσοδα που θα ενισχύσουν καθοριστικά την εθνική οικονομία και θα στηρίξουν τη μέση ελληνική οικογένεια.
“Το δίμηνο Ιανουαρίου- Φεβρουαρίου οι τζίροι σε καταλύματα και εστίαση ήταν αυξημένοι κατά +27,03% και +20,39% αντίστοιχα σε σύγκριση με το πρώτο δίμηνο του 2022. Σύμφωνα με τους μεγάλους tour operators, η χώρα μας είναι στις πρώτες θέσεις προτίμησης των ταξιδιωτών από Γαλλία, Ισραήλ, Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία και Σκανδιναβία, ενώ οι αεροπορικές αεροπορίες έχουν αυξήσει τιον αριθμό πτήσεων, θέσεων και προορισμών προς Ελλάδα. Βεβαίως, καθοριστικός για τα τουριστικά έσοδα θα είναι και φέτος ο ρόλος των λεγόμενων big spenders ταξιδιωτών από ΗΠΑ και Καναδά, οι οποίοι έχουν ξεκινήσει από τον Μάρτιο να έρχονται με απευθείας πτήσεις στο “Ελ. Βενιζέλος”, ενώ επιπλέον έχουν προστεθεί οι μεγάλες αγορές της Κίνας και της Αυστραλίας που τις προηγούμενες χρονιές ήταν κλειστές λόγω των περιοριστικών μέτρων που είχαν σε ισχύ λόγω της πανδημίας” τονίζει στο άρθρο του ο κ. Κικίλιας.
Ιδιαίτερη αναφορά κάνει επίσης στις σημαντικές επενδύσεις που γίνονται σε ξενοδοχειακές μονάδες και έργα υποδομής ως αποτέλεσμα της τουριστικής ανάπτυξης της χώρας και τονίζει ότι η προσπάθεια πρέπει να συνεχιστεί με την αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων χρηματοδοτικών εργαλείων (RRF, ΕΣΠΑ, ΠΔΕ) με στόχο την αναβάθμιση και την κατασκευή νέων υποδομών με έμφαση στη βιωσιμότητα και στην πράσινη και μπλε οικονομία. “Είναι χρέος μας να διαφυλάξουμε τις φυσικές ομορφιές και τη μοναδική ταυτότητα της χώρας μας που προσφέρουν στον κάθε επισκέπτη μια ξεχωριστή ταξιδιωτική εμπειρία την οποία δεν μπορεί να βιώσει σε κανένα άλλο μέρος του κόσμου” σημειώνει ο Υπουργός Τουρισμού.
Σύμφωνα, δε, με το στατιστικό δελτίο, από το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων ΙΝSETE. οι διεθνείς αφίξεις έφτασαν τα 2,5 εκατομμύρια το πρώτο τρίμηνο του έτους, με τις αεροπορικές να καταγράφουν διψήφια αύξηση σε σχέση με το 2019 και τις οδικές κλείνουν για πρώτη φορά στην μετά covid εποχή, την ψαλίδα σε σχέση με την χρυσή χρονιά του 2019.
Αναλυτικότερα, σε σύγκριση με πέρυσι, όπου και ίσχυαν ακόμη ταξιδιωτικοί περιορισμοί λόγω της μετάλλαξης «Όμικρον», την περίοδο Ιανουαρίου- Μαρτίου 2023, καταγράφηκαν 1,4 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις, ξεπερνώντας κατά το εντυπωσιακό 87,5% τα επίπεδα του αντίστοιχου διαστήματος του 2022. Παράλληλα βέβαια παρατηρήθηκε άνοδος της τάξης του 12,8% και σε σύγκριση με την περίοδο Ιανουαρίου-Μαρτίου 2019 με την αύξηση να διασπείρεται σε όλες οι γεωγραφικές ενότητες.
Αντίστοιχα οι διεθνείς οδικές αφίξεις το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους έφτασαν τα 1,1 εκατ., έναντι 583 χιλ. της περιόδου Ιανουαρίου-Μαρτίου 2022, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 89,7%. Σε σχέση με το 2019 μάλιστα, η διαφορά περιορίστηκε στο -19,2%, όταν στην αντίστοιχη περσινή σύγκριση το ποσοστό έφτανε κοντά στο 50%. Παρά το αρνητικό του πρόσημο, καθώς ο οδικός τουρισμός αφορά κυρίως τις γειτονικές αγορές (Βαλκάνια, ανατολική Ευρώπη και Τουρκία) οι οποίες πιέζονται έντονα από την πληθωριστική κρίση, η τάση δείχνει ανάκαμψη, έστω κι αργή. Σε κάθε περίπτωση βέβαια απέχουμε ακόμα μακράν από το να αντιστοιχεί ο οδικός τουρισμός σχεδόν στο 1/3 επί του συνόλου των αφίξεων, κάτι που ίσχυε πριν την υγειονομική κρίση.
Τουρισμός πολυτελείας
Παράλληλα, ένεκα και των επενδύσεων, που έχουν γίνει υπάρχει σημαντική κινητικότητα στο μέτωπο του τουρισμού πολυτελείας. «Ο τουρισμός πολυτελείας είναι από τις αγορές που παραμένει ανθεκτικές και σε συνθήκες υψηλού πληθωρισμού» επεσήμανε στους Δελφούς, η κα Λαζαρίδη τονίζοντας μάλιστα ότι και σε αυτό το πεδίο υπάρχουν πολλά περιθώρια βελτίωσης, «ακόμη και πάνω από την κατηγορία των 4- 5 αστέρων». «Σίγουρα υπάρχει χώρος για ανάπτυξη και αυτό φαίνεται και στη Μέση Τιμή των ξενοδοχείων της πόλης που είναι χαμηλότερα σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις. Περιμένουμε με μεγάλη ανυπομονησία να ανοίξει το πρώην Hilton, το One & Only στα Αστέρια Γλυφάδας, τα ξενοδοχεία στο Ελληνικό. Από την άλλη πλευρά, χρειάζεται ακόμη πολλή δουλειά, ο επισκέπτης μετά την πανδημία θέλει το κάτι παραπάνω, με ακόμη καλύτερες υπηρεσίες, πιο εξεζητημένες και ωραίες εμπειρίες. Είναι σίγουρο ότι η Αθήνα τα επόμενα 5 χρόνια θα αλλάξει σημαντικά και σε αυτό το κομμάτι της αγοράς και θα υπάρξουν και νέες κατηγορίες προϊόντων» επεσήμανε χαρακτηριστικά.
Τάσεις
Στόχος βέβαια της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας είναι η διασφάλιση των μεγαλύτερων δυνατών υπεραξιών αλλά και η ενίσχυση των υποδομών, που αναμένεται και φέτος να δοκιμαστούν.
«Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται παράταση της παραμονής των αφίξεων και αύξηση του διατιθέμενου προϋπολογισμού, δηλαδή, καταγράφεται μεγαλύτερη δαπάνη ανά άφιξη» ανέφερε ο κ. Άγγελος Αλαμάνος, CEO, ΣΟΛ Crowe Advisory, μιλώντας στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών. Σύμφωνα με τον ίδιο το 2023 αναμένεται να σημειωθεί νέο ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό, εκτιμούμε ότι θα φτάσουμε στο ίδιο επίπεδο με το 2019 όσον αφορά στην πληρότητα και θα διατηρήσουμε την παρατεταμένη διαμονή και αυξημένα έσοδα του 2022».
Ωστόσο, o CEO της ΣΟΛ Crowe Advisory δήλωσε πως αν στόχος είναι η φιλοξενία πελατών που διαθέτουν υψηλά ποσά, τότε πρέπει και η εμπειρία που προσφέρεται να είναι αντίστοιχα υψηλού επιπέδου και αυτό είναι το πεδίο που πρέπει να εστιάσουμε και να αναπτύξουμε για το μέλλον. «Η εμπειρία που αποκτά ένας πελάτης πρέπει να είναι αντίστοιχης ποιότητας με τα χρήματα που διαθέτει για αυτήν».
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr