O υπουργός Τουρισμού μιλά στο Reporter Magazine για τους φιλόδοξους στόχους του ώστε η τουριστική σεζόν να αποκτήσει μεγαλύτερη διάρκεια. Θέτει ως αφετηρία τον Μάρτιο με στόχο ένα ακόμη ρεκόρ. Στηρίζει δε την αισιοδοξία του σε ήδη κλεισμένες συμφωνίες, με την κρουαζιέρα μάλιστα να εξελίσσεται σε παίκτη-«κλειδί». Όσο για το οικολογικό πρόσημο του ελληνικού προϊόντος, ο κ. Κικίλιας θεωρεί πως η πολιτεία είναι έτοιμη να κάνει το χρέος της και οι επιχειρηματίες του κλάδου απόλυτα συνειδητοποιημένοι πως για να έχει μέλλον το προϊόν πρέπει να προστατεύσουμε το φυσικό περιβάλλον που αποτελεί και το μεγάλου ατού της χώρας μας.
Τέλος, ο Βασίλης Κικίλιας ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο για τον ελληνικό τουρισμό, που ουσιαστικά προέκυψε με αφορμή την πανδημία. Οι digital nomads έχουν μπει στο... στόχαστρο του υπουργείου, που σε συνεργασία με άλλα υπουργεία και φορείς επιχειρεί να τους προσεγγίσει. Τεχνολογικά, η χώρα μας δεν είναι ακόμα απόλυτα έτοιμη να τους εξυπηρετήσει, ωστόσο, δρομολογούνται ήδη συγκεκριμένα βήματα που μπορούν να γίνουν ώστε να μη χαθεί το... τρένο της νέας τάσης που διαμορφώνεται παγκοσμίως.
Ολόκληρη η συνέντευξη στους Γιώργο Αλεξάκη και Σπύρο Πολυχρονόπουλο:
Κατά γενική ομολογία ο Τουρισμός είναι η “ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας”. Ως διαχειριστής αυτού του κρίσιμου τομέα για τη χώρα, ποιο είναι το σχέδιο για τα επόμενα χρόνια;
Πράγματι, ζούμε σε μια χώρα όπου ο Τουρισμός αποτελεί την ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας. 1 στα 4 ευρώ του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος, προέρχεται άμεσα ή έμμεσα από τον Τουρισμό.
Γι’ αυτό και εργαζόμαστε σκληρά και μεθοδικά ώστε να πολλαπλασιάσουμε την υπεραξία του. Στο πλαίσιο αυτό, επεξεργαζόμαστε για πρώτη φορά, το “Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για την Τουριστική Ανάπτυξη 2030”. Μια εθνική στρατηγική, η οποία δρομολογείται σε μια εποχή νέων προκλήσεων και μεγάλου ανταγωνισμού. Μια εθνική στρατηγική η οποία βρίσκεται σε συντονισμό με τις προτεραιότητες του Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης, ώστε με βάση τις ανάγκες να διαμορφωθούν σύγχρονα και αποδοτικά χρηματοδοτικά εργαλεία.
Οι κύριοι άξονες του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου περιλαμβάνουν κωδικοποιημένα, την ανάπτυξη και προώθηση του τουριστικού προϊόντος, την προσβασιμότητα και τη συνδεσιμότητα, τις πράσινες υποδομές και τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη, τη διαχείριση προορισμού και εμπειρίας, την τουριστική εκπαίδευση και κατάρτιση, το κανονιστικό πλαίσιο και κάτι εντελώς καινοτόμο, το μοντέλο διαχείρισης κρίσεων. Αυτοί οι άξονες αποτελούν τη βάση για την ποιότητα και την βιωσιμότητα του εθνικού τουριστικού μας προϊόντος.
Ποια είναι η αφετηρία του 2022 με βάση τα απολογιστικά στοιχεία για τις επιδόσεις του ελληνικού τουρισμού το 2021;
Η χρονιά κλείνει πολύ ικανοποιητικά, πάνω από τις αρχικές προσδοκίες, τόσο για την θερινή περίοδο όσο και τον χειμώνα.
Το 2022 παίρνει τη σκυτάλη από το 2021 και στόχος είναι να πάμε πιο γρήγορα, πιο ψηλά, πιο δυνατά. Θέλουμε περισσότερο και ποιοτικότερο τουρισμό, που θα διαχέεται σε όλη την Ελλάδα, και όπου είναι εφικτό, καθόλη τη διάρκεια του έτους. Στην αφετηρία της στρατηγικής μας βρίσκεται η πολιτική μας για την ολική επανεκκίνηση του ελληνικού τουρισμού. Αυτό θα σηματοδοτήσει την αύξηση του εισοδήματος για τη μέση ελληνική οικογένεια και τη δημιουργία καλών θέσεων εργασίας, ειδικά για τη νέα γενιά.
Ο τουρισμός δεν είναι στον αυτόματο πιλότο. Δεν γίνεται κάτι από τύχη. “Γινόμαστε τυχεροί, όταν δουλεύουμε πολύ σκληρά”, έλεγε ο Αμερικάνος Πρόεδρος Τόμας Τζέφερσον. Οι συμφωνίες λοιπόν που έχουμε ήδη κλείσει με σημαντικούς παράγοντες της παγκόσμιας αγοράς, μας καθιστούν αισιόδοξους για το 2022. “Το αύριο το φτιάχνουμε σήμερα” και η δουλειά για το επόμενο καλοκαίρι ήδη είναι σε εξέλιξη.
Έχετε εκφράσει δημόσια την άποψη για μεγέθυνση της τουριστικής περιόδου και άνοιγμα από τον Μάρτιο του 2022. Θεωρείτε εφικτό αυτό το στόχο και κατά πόσο σας προβληματίζει η εξέλιξη της πανδημίας;
Το μήνυμα ασφάλειας και εμπιστοσύνης που εξέπεμψε η Ελλάδα το περασμένο καλοκαίρι, μέσα από την τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων, η στήριξη του τουριστικού κλάδου από την ελληνική Κυβέρνηση και η άψογη συνεργασία όλων των φορέων τουρισμού απέδωσαν τα μέγιστα στο τουριστικό προϊόν. Είδαμε αποτελέσματα γιατί είχαμε κανόνες για το πώς, πότε και με ποιον τρόπο θα ανοίξουμε τη χώρα.
Ως Υπουργός Υγείας είχα την ευθύνη για αυτήν ακριβώς τη διαδικασία πέρσι το καλοκαίρι και γνωρίζω καλά, ότι συνιστά προαπαιτούμενο για να πάμε καλά και του χρόνου.
Η μεγέθυνση της τουριστικής περιόδου είναι ένας σημαντικός στόχος για αυτό το λόγο και πρώτη φορά κάνουμε, μέσα από τον Εθνικό Οργανισμό Τουρισμού, καμπάνια για τους χειμερινούς προορισμούς.
Αναφορικά με το άνοιγμα για τον Μάρτιο του 2022, δεν είναι θέμα άποψης. Είναι προϊόν συμφωνιών που αποτυπώνονται σε απτά και μετρήσιμα αποτελέσματα.
Μετά από τις επισκέψεις μου και τις συμφωνίες στις διεθνείς τουριστικές εκθέσεις σε Παρίσι και Λονδίνο και Σμύρνη, οι αεροπορικές εταιρείες αυξάνουν για το 2022 τις διαθέσιμες θέσεις τους προς ελληνικούς προορισμούς από 30% έως 50% σε σχέση με το 2019. Επίσης, οι προκρατήσεις του Οκτωβρίου για το καλοκαίρι του 2022 ήταν 30% αυξημένες σε σχέση με τις κρατήσεις του Οκτωβρίου 2018 για το καλοκαίρι του 2019. Και βέβαια μην ξεχνάμε το ζήτημα της ανάπτυξης της κρουαζιέρας, που από την πρώτη στιγμή έχω θέσει, σε συνεννόηση με όλους τους αρμόδιους.
Η κρουαζιέρα παρουσιάζει σημαντική άνοδο στον Πειραιά αλλά και στη Θεσσαλονίκη, όπου ειδικά εκεί σημειώνεται πάνω από 200% αύξηση από τις μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας. Όλα αυτά μας γεμίζουν με ευθύνη και υποχρεώσεις, γιατί αισθανόμαστε ότι το καλοκαίρι φέτος θα είναι την άνοιξη.
Συνεπώς, από τον Μάρτιο πρέπει να είμαστε όλοι έτοιμοι, με οργανωμένες παραλίες, με παρεχόμενες υπηρεσίες υψηλού επιπέδου στα ξενοδοχεία και τα καταλύματά μας. Είμαι σίγουρος ότι οι εξαιρετικοί επαγγελματίες του τουρισμού δεν εφησυχάζουν, αλλά προετοιμάζονται βάσει σχεδίου.
Το δίπολο βιωσιμότητα - ποιότητα αποτελεί είναι ένα ζήτημα που θέτουν οι επαγγελματίες του κλάδου. Ποιες πρωτοβουλίες λαμβάνονται προς αυτή την κατεύθυνση;
Η βιωσιμότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος αποτελεί ανάγκη των καιρών. Η κυβέρνηση δια του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη έχει πάρει μια συνειδητή απόφαση: Nα καταστεί η Ελλάδα χώρα πρότυπο για το βιώσιμο τουρισμό.
Και είναι αλήθεια πως αυτός ο τόπος με τις απαράμιλλες ομορφιές, τη μοναδική φιλοξενία και την ξεχωριστή αυθεντικότητα της τουριστικής εμπειρίας -αυτά δηλαδή που τον έχουν αναδείξει διαχρονικά πρωταθλητή στον τουρισμό- έχει τις δυνατότητες να γίνει παράδειγμα βιώσιμου και υπεύθυνου τουρισμού.
Πριν από λίγο καιρό στη Μασσαλία ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατέθεσε το πλάνο της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής, ενώ ανακοίνωσε ότι η Ελλάδα θα αναλάβει το 2023 την Προεδρία για την εφαρμογή του σχεδίου δράσης για την πρωτοβουλία “Μεσόγειος, μία υποδειγματική θάλασσα έως το 2030”. Στο πλαίσιο αυτό η Ελλάδα θέτει ως στόχο τη μείωση των πλαστικών απορριμμάτων που μολύνουν τη θάλασσα κατά 50% έως το 2030.
Στον ίδιο χρονικό ορίζοντα θα επιδιωχθεί η μείωση των μικροπλαστικών, που βλάπτουν το περιβάλλον, κατά 30% ενώ δεν θα επιτρέπει την αλιεία στο 10% των θαλασσών της, με σκοπό την καλύτερη προστασία και τόνωση των οικοσυστημάτων της Μεσογείου, η οποία έχει πληγεί από την υπεραλίευση.
Εάν λοιπόν για την Ελλάδα ο τουρισμός που προσφέρει το 25% του Α.Ε.Π. είναι η ατμομηχανή της οικονομίας, ο βιώσιμος τουρισμός είναι οι αναγκαίες ράγες για να συνεχίσουμε να προχωράμε μπροστά.
Και χαίρομαι γιατί όλοι οι φορείς του τουριστικού και ξενοδοχειακού κλάδου, ο ΣΕΤΕ, το ΞΕΕ, ο ΠΟΞ κινούνται με σχέδιο προς αυτήν την κατεύθυνση.
Πείτε μας τέλος αν υπάρχει μία νέα τάση που διαμορφώνεται διεθνώς και θεωρείτε πως πρέπει να αξιοποιήσει ο ελληνικός τουρισμός.
Ο ευλογημένος τόπος που ζούμε, έχει μοναδικές ομορφιές και ανεξάντλητες δυνατότητες στο πεδίο του τουρισμού. Μια όμως παγκόσμια τάση πάνω στην οποία εργαζόμαστε και μπορεί να αγκαλιάσει τις σύγχρονες ανάγκες των πολιτών είναι οι ψηφιακοί νομάδες ή digital nomads. Για να το πω απλά. Με τη συνεργασία όλων η Ελλάδα μπορεί να γίνει “Nomads Land”. Στο πλαίσιο αυτό “τρέχουμε” ήδη δύο πρωτοβουλίες. Η πρώτη πρωτοβουλία Digital Nomads θα ξεκινήσει πιλοτικά σε πρώτη φάση σε Ερμούπολη, Ηράκλειο και Καλαμάτα, σε συνεργασία και με τον ιδιωτικό τομέα.
Οι εταιρείες θα δίνουν καλύτερα πακέτα σύνδεσης στο Internet. Εμείς αναλαμβάνουμε την υποχρέωση να συνεργαστούμε με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, ώστε να έχουμε πρόσβαση σε καταλύματα, καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, ώστε να μπορούν οι επισκέπτες να οργανώνουν τη ζωή τους εκεί που θα διαμένουν. Και αυτό ως συνεργασία, έρχεται να πιστωθεί στη στρατηγική μας για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Δεν είναι η μοναδική πρωτοβουλία που αναλαμβάνουμε. Αλλά είναι μία απόδειξη του τι σημαίνει βιώσιμο τουριστικό μοντέλο. Χρησιμοποιούμε τις νέες τεχνολογίες και δίνουμε τη δυνατότητα να ανοίξει η βεντάλια του τουριστικού προϊόντος και με έναν άλλο, διαφορετικό τρόπο.
Η πρωτοβουλία της Marketing Greece η οποία τελεί υπό την αιγίδα μας, βοηθά επίσης στην προσέλκυση του κοινού αυτού και είναι απολύτως θετικό ότι πολλαπλασιάζονται τα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση. Όλοι οι stakeholders έχουν αντιληφθεί την ευκαιρία για τη χώρα μας στον τομέα αυτό. Και θα έχουμε συνέχεια.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr