Ο υπουργός Εργασίας αναφέρεται στη μεγάλη πρόκληση του εκσυγχρονισμού του ΕΦΚΑ, τη μείωση του ποσοστού της ανεργίας, αλλά και το «αγκάθι» των εκκρεμών συντάξεων, την επίλυση του οποίου έχει θέσει ως προσωπικό στόχο.
Πιο αναλυτικά, η συνέντευξη του κ. Χατζηδάκη στο Reporter.gr και τη Νατάσα Παπαδημητροπούλου, έχει ως εξής:
Ποια θεωρείτε τη μεγαλύτερη επιτυχία του υπουργείου σας μέσα στο 2021;
Χωρίς αμφιβολία τη μείωση της ανεργίας κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες! Από το 17,2% που την παραλάβαμε από το ΣΥΡΙΖΑ το καλοκαίρι του 2019, στο 13,3% τον Οκτώβριο που πέρασε. Μία επιτυχία που δεν ήρθε τυχαία. Αλλά είναι αποτέλεσμα της συνολικής πολιτικής της κυβέρνησης, η οποία σε σχέση με το Υπουργείο Εργασίας αφορά:
Πρώτον, στα πάνω από 9 δισ. ευρώ μέτρα για τον κορονοϊό σε 3 εκατομμύρια εργαζόμενους και ανέργους. Μέτρα με τα οποία στηρίξαμε ανθρώπους που βρέθηκαν σε μεγάλη ανάγκη και διατηρήσαμε θέσεις εργασίας σε μια περίοδο κρίσης.
Δεύτερον, τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 3,9%, που μείωσε το μη μισθολογικό κόστος των επιχειρήσεων, αλλά και αύξησε το διαθέσιμο εισόδημα των εργαζομένων!
Τρίτον, την παρέμβαση του Νόμου για την Προστασία της Εργασίας, με τον οποία συνδυάσαμε το στόχο στήριξης της ανταγωνιστικότητας με το στόχο για την πραγματική προστασία των εργαζομένων. Με ρυθμίσεις, από τη μια πλευρά, όπως η ενίσχυση των υπερωριών στον ευρωπαϊκό μέσο όρο, η αύξηση των κλάδων που επιτρέπεται λειτουργούν τις Κυριακές- σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα- και η μείωση του διοικητικού βάρους για τις επιχειρήσεις με την απλοποίηση του ΕΡΓΑΝΗ.
Και, από την άλλη πλευρά, οι ρυθμίσεις για την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας, τη νέα Ανεξάρτητη Αρχή Επιθεώρησης Εργασίας, τα μέτρα συμφιλίωσης της προσωπικής και επαγγελματικής ζωής των εργαζομένων, το νέο ευρωπαϊκό πλαίσιο για την τηλεργασία, που δημιουργούν ένα σύγχρονο πλαίσιο προστασίας των εργαζομένων. Όλες αυτές οι πολιτικές, σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα φορολογικά, αδειοδοτικά, διαρθρωτικά και άλλα μέτρα της κυβέρνησης, είχαν ως αποτέλεσμα αυτή τη σαφή μείωση της ανεργίας!
Ποια ήταν η πιο δύσκολη στιγμή/η μεγαλύτερη πρόκληση που κληθήκατε να διαχειριστείτε μέσα στο 2021;
Ο ΕΦΚΑ είναι -χωρίς δεύτερη σκέψη- η μεγαλύτερη πρόκληση! Από τις μεγάλες καθυστερήσεις στις συντάξεις μέχρι τα “κατεβασμένα” τηλέφωνα στα υποκαταστήματα. Και από τα μπερδεμένα λογισμικά μέχρι τις ξεχασμένες σακούλες με εκκρεμή συνταξιοδοτικά αιτήματα στις αποθήκες, είναι ξεκάθαρο ότι είναι ο πιο προβληματικός οργανισμός της Δημόσιας Διοίκησης! Με πολύ αρνητικά αποτελέσματα τόσο στο μέτωπο των εκκρεμών συντάξεων όσο και στο μέτωπο της εξυπηρέτησης του πολίτη. Δεν αποτελεί βέβαια κάποια έκπληξη αυτό. Είναι το λογικό επόμενο της φύρδην-μίγδην, χωρίς κανόνες και αρχές, συγχώνευσης που έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ στον ΕΦΚΑ το 2016.
Ακριβώς βέβαια, λόγω αυτής της πολύ δύσκολης κατάστασης, ήταν και η δική μας απάντηση πολυεπίπεδη. Από τη μια πλευρά, με τις δράσεις για τις εκκρεμείς συντάξεις: Τις προκαταβολές στο ύψος των εθνικών συντάξεων μαζί με τα αναδρομικά σε 30.000 και πλέον δικαιούχους. Την απλοποίηση της απονομής συντάξεων με το ν. 4798. Τους 3.000 ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Την ειδική ομάδα για τις διαδοχικές συντάξεις. Τον ηλεκτρονικό “Πύργο Ελεγχου”. Τους πιστοποιημένους δικηγόρους και λογιστές.
Και από την άλλη πλευρά με τις δράσεις για τη βελτίωση της εξυπηρέτησης: Το νέο “επαγγελματικό” τηλεφωνικό κέντρο με τον ενιαίο αριθμό 1555 για όλους τους Φορείς του Υπουργείου Εργασίας, που σε λιγότερο από 5 μήνες λειτουργίας έχει δεχτεί πάνω από 800.000 κλήσεις- τα ¾ για τον ΕΦΚΑ- και με ποσοστό άμεσης απάντησης, που κλείνει το θέμα, στο 85%. Τη μονιμοποίηση και επέκταση των ηλεκτρονικών ραντεβού, που βάζουν τέλος στις ουρές. Την αύξηση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών. Την ενίσχυση της συνεργασίας του ΕΦΚΑ με τα ΚΕΠ. Είναι με όλες αυτές τις δράσεις που επιχειρούμε να βελτιώσουμε ουσιαστικά την κατάσταση στον ΕΦΚΑ. Ωστόσο, και αυτά δεν μας αρκούν. Διότι ο ΕΦΚΑ είναι ο “πολυτραυματίας” του Δημοσίου. Γι’ αυτό προωθούμε ένα νομοσχέδιο συνολικού εκσυγχρονισμού του. Με νέες μεθόδους μάνατζμεντ που θα κάνουν ευκολότερη την καθημερινότητα των ίδιων των υπαλλήλων. Αλλά και τη ζωή των 6,5 εκατομμυρίων ασφαλισμένων, που δεν χρωστούν τίποτα να ταλαιπωρούνται εδώ και δεκαετίες από τη δημόσια διοίκηση!
Ποιον στόχο θέτετε ως υπουργός στο συγκεκριμένο υπουργείο για το 2022;
Η ατζέντα του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για το 2022 περιλαμβάνει μία προσπάθεια σε πολλά και διαφορετικά μέτωπα. Μεταξύ αυτών είναι: Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας που είναι εγγύηση για τα ωράρια των εργαζομένων αλλά και η σύσταση της νέας Ανεξάρτητης Αρχής Επιθεώρησης Εργασίας. Η αξιοποίηση των πόρων ύψους 5 δις ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και το νέο ΕΣΠΑ μέσω πολιτικών για την κατάρτιση, νέες θέσεις εργασίας, για τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Η σύσταση του νέου Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης (ΤΕΚΑ) μέσω του οποίου οι νέοι ασφαλισμένοι με τους ατομικούς “κουμπαράδες” τους θα έχουν τη δυνατότητα να πάρουν επικουρικές που θα είναι- όπως δείχνει η ευρωπαϊκή εμπειρία- μεγαλύτερες από 43% έως 68%! Η εφαρμογή της Κάρτας Αναπηρίας για 180.000 ΑμεΑ και του θεσμού του Προσωπικού Βοηθού, αρχικά για 1.000 συνανθρώπους μας με βαριές αναπηρίες. Το πρόγραμμα «Νταντάδες της Γειτονιάς» για τη φύλαξη νηπίων ηλικίας από 2 μηνών έως 2,5 ετών σε περιοχές χωρίς μεγάλη πυκνότητα βρεφονηπιακών σταθμών, αλλά και το πρόγραμμα για 120 μονάδες παιδικής μέριμνας εντός μεγάλων επιχειρήσεων για 2.500 βρέφη και νήπια. Η περαιτέρω βελτίωση της εξυπηρέτησης του πολίτη. Η νέα αύξηση του κατώτατου μισθού- που θα είναι ένα κοινωνικό μέρισμα ανάπτυξης για τους εργαζόμενους. Το νομοσχέδιο εκσυγχρονισμού του ΕΦΚΑ.
Ωστόσο, ο σημαντικότερος ίσως στόχος μου για το 2022 είναι η οριστική αντιμετώπιση των εκκρεμών συντάξεων. Το 2021 ήταν χρονιά-ρεκόρ, καθώς ήδη στα τέλη Νοεμβρίου είχαμε ξεπεράσει τις 200.000 απονομές συντάξεων. Του χρόνου θα πάμε ακόμα καλύτερα και μέχρι το τέλος του 1ου εξαμήνου του 2022 θα λύσουμε το ζήτημα των εκκρεμών κύριων συντάξεων!
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr