Ακολουθήστε το reporter.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr
Ο παράγων ασφάλεια, η διαρκής οικονομική αβεβαιότητα αλλά και η δυνατότητα εύκολων και γρήγορων αποδράσεων λόγω της ανάπτυξης της αγοράς των αεροπορικών εταιριών χαμηλού κόστους έχει φέρει τα πάνω κάτω στην αγορά του τουρισμού. Κι έτσι από τα πολυήμερα ταξίδια που οργανώνονταν μήνες πριν πλέον έχουμε περάσει σε επιλογές τουρισμού αλά «greca». Δηλαδή για αποφάσεις για ταξίδια τελευταίας στιγμής κάτι που στο παρελθόν μόνο οι Έλληνες έκαναν κι όχι οι Ευρωπαίοι που συνεχίζουν να αποτελούν τη βασική δεξαμενή για τον Ελληνικό τουρισμό.
Τις επιλογές αυτές που αρχίζουν να αναπτύσσονται (παράλληλα με την ισχυρή ακόμη τάση για πρόωρο – early booking - κλείσιμο πακέτων διακοπών )στις μεγάλες αγορές, π.χ. Γερμανία, Γαλλία, Βρετανία και Ιταλία, έρχεται να ενισχύσουν και οι δυναμικές πολιτικές marketing που ακολουθούν ολοένα και περισσότερες Ελληνικές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις. Παίρνοντας μαθήματα από το πώς λειτουργούν οι αεροπορικές εταιρίες, που καθημερινά χαράσσουν βάσει σεναρίων εσόδων/ανά θέση, την τιμολογιακή τους πολιτική, πολλά τμήματα πωλήσεων ξενοδοχείων προχωρούν σε προσφορές της τελευταίας στιγμής για να στηρίξουν τα έσοδά τους. Αυτό λειτουργεί θελκτικά για τον δυνάμει επισκέπτη που σπεύδει να αξιοποιήσει τις προτάσεις των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων και να ταξιδέψει πιο συχνά από ότι στο παρελθόν.
Σύμφωνα με το μηνιαίο δελτίο Δεκεμβρίου του SETE Intelligence, η Έρευνα Συνόρων της ΤτΕ δείχνει για τον Οκτώβριο σημαντική διψήφια αύξηση των αφίξεων κατοίκων άλλων χωρών στην Ελλάδα (+17,3%) που, παρά την μειωμένη Μέση κατά Κεφαλήν Δαπάνη (ΜΚΔ), οδήγησε και σε αυξημένα έσοδα (+14,3%). Είναι χαρακτηριστικό ότι μετά την λήξη των επιπτώσεων από τα last minute offers του καλοκαιριού, η μείωση της ΜΚΔ επανήλθε στα επίπεδα του α΄εξαμήνου (βλ. Δελτίο Νο. 23 σελ. 20). Από τα στοιχεία της ίδιας Έρευνας προκύπτει άμβλυνση της εποχικότητας ως αποτέλεσμα της πολύ μεγάλης αύξησης των αφίξεων τους μήνες Σεπτέμβριο (+13,7%) και Οκτώβριο (+17,3%) καθώς και περιορισμός της απώλειας εσόδων την περίοδο Ιαν. – Δεκ. 2016 στο -4,2% ή -570 εκ. €.
Ειδικά, έτσι, το 2016 οι πολλές αφίξεις έσωσαν την παρτίδα και οδήγησαν σε μια καλή χρονιά. Σύμφωνα με το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος, βασικά αίτια για την μείωση των εισπράξεων της χώρας από τον τουρισμό φέτος, είναι οι προσφορές που έκαναν οι ξενοδόχοι με σκοπό να κάνουν ελκυστικότερο το προϊόν τους και να αυξήσουν τη μειωμένη ζήτηση που καταγράφηκε στην αρχή της χρονιάς, η τάση μείωσης της μέσης διάρκειας παραμονής των ξένων επισκεπτών στην Ελλάδα αλλά και η εκρηκτική αύξηση των μη αδειοδοτημένων καταλυμάτων.
«Η μείωση των τουριστικών εισπράξεων δεν αποτέλεσε «κεραυνό εν αιθρία». Ο λόγος είναι πως ακόμα και κατά την περίοδο των διαδοχικών ρεκόρ αφίξεων ξένων επισκεπτών της τελευταίας τριετίας, οι τουριστικές εισπράξεις αυξάνονταν με το μισό ποσοστό της αντίστοιχης αύξησης των ξένων τουριστών στην Ελλάδα, αιτιολογώντας την πρακτική των ξενοδόχων να προχωρούν σε προσφορές που ως φυσικό αποτέλεσμα οδηγούν σε μείωση των τουριστικών εισπράξεων και αποτελεί το έσχατο εργαλείο μάρκετινγκ που διαθέτουν για να αντιδράσουν στη μείωση της ζήτησης από το εξωτερικό, όπως συνέβη στο ξεκίνημα της φετινής χρονιάς» ανέφερε σε πρόσφατη δήλωσή της στο site Zantenewstime.gr η Χριστίνα Τετράδη, Οικονομική Επόπτης του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος και Πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων Λαγανά Ζακύνθου .
Πάντως θετικές βλέπει μέχρι στιγμής τις προοπτικές του εισερχόμενου τουρισμού στην Ελλάδα για το 2017, και το SETE Intelligence. Όμως προειδοποιεί ότι ο ελληνικός τουρισμός κινείται ήδη με δυο ταχύτητες. Από τη μία υπάρχουν οι περιοχές και οι επιχειρήσεις που προωθούν και διαχειρίζονται ένα επώνυμο προϊόν και αποτελούν το πιο ισχυρό και έντονα αναπτυσσόμενο κομμάτι του ελληνικού τουρισμού και από την άλλη υπάρχει η άγνωστη Ελλάδα με τη χαμηλή σεζόν και τις χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις που δεν προσφέρουν κάποιο επώνυμο προϊόν.
Σύμφωνα με το Ινστιτούτο, η εξαιρετικά υψηλή φορολόγηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, εκτός από το ότι πλήττει όλες τις επιχειρήσεις του κλάδου οξύνοντας την εποχικότητα, δυσχεραίνοντας ή και αποτρέποντας τις επενδύσεις, δημιουργεί ακόμη μεγαλύτερα προβλήματα στον αδύναμο κρίκο του τουρισμού μας, που αδυνατεί να μετακυλήσει έστω και μέρος των επιβαρύνσεων στους πελάτες.
Γιώργος Αλεξάκης