Σε ανακοίνωσή της η Ένωση υπογραμμίζει τη σημασία του κλάδου της κρουαζιέρας για την εθνική οικονομία, αλλά και την αναγκαιότητα λήψης μέτρων στήριξης. Πιο συγκεκριμένα η Ένωση επιχειρώντας ανασκόπηση των γεγονότων με τα σημερινά δεδομένα, παραθέτει στοιχεία από τους τομείς που απαρτίζουν το αντικείμενο και υπαγορεύουν πολιτική που θα έχει στόχο τη στήριξη και ανάπτυξη του κλάδου. Όπως φαίνεται το 2015 στις 4.177 θα ανέλθουν οι προσεγγίσεις κρουαζιεροπλοίων και οριακά λιγότερες το 2016 με τους επισκέπτες να ανέρχονται τα 5,423,340 φέτος. Το 2016 η εκτίμηση είναι για 4,067 προσεγγίσεις και 5,243,875 επιβάτες. Πρωταθλητής είναι το λιμάνι του Πειραιά με 1,083,000, με το 2016 να έχει συρρίκνωση στους 888,000 επιβάτες, με 510 προσεγγίσεις, 112 λιγότερες σε σχέση με το 2015. Σημειώνεται ότι το 2012 οι επισκέπτες ανήλθαν τους 1,208,050, πάντα σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης.
Αυξημένη, οριακά, αναμένεται το 2016 η κίνηση σε κάποια περιφερειακά λιμάνια και κυρίως στη Μύκονο και τη Σαντορίνη, Κέρκυρα, Πάτμος, Κατάκολο. Σε άλλα ωστόσο αναμένεται να κινηθείς τα ίδια επίπεδα όπως σε αυτά της Κρήτης, Στη Σαντορίνη αναμένονται 595 προσεγγίσεις (592 φέτος) με 863,000 επιβάτες από 859.000 φέτος. Ουσιαστικά του χρόνου η Σαντορίνη θα φτάσει το επίπεδο του λιμανιού του Πειραιά κι όλα αυτά χωρίς υποδομές. Στη Μύκονο κι εκεί αναμένεται αύξηση, δηλαδή οι προσεγγίσει θα φτάσουν τις 550 κατά 10 περισσότερες σε σχέση με φέτος με τους επιβάτες να φτάνουν τις 760.000 από 747.000 φέτος.
Στο φόντο αυτό η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας κα ο πρόεδρός της Θ. Κόντες σημειώνει:
Τομέας 1 - Οφέλη που αποφέρει η κρουαζιέρα
• Οικονομικά οφέλη στις τοπικές κοινωνίες και στην οικονομία της Ελλάδος.
• Η καλύτερη διαφήμιση της Χώρας μας γενικά, αλλά και προορισμών με αποτέλεσμα να αυξάνεται το τουριστικό ρεύμα γενικότερα (25%).
• Διαφήμιση – προώθηση Ελληνικών και τοπικών προϊόντων.
• Ανάπτυξη τοπικών κοινωνιών και επενδύσεις γενικότερα.
• Απασχόληση ανθρώπινου δυναμικού σε διάφορους προορισμούς που ασχολούνται με την λειτουργία, εξυπηρέτηση, προμήθειες του πλοίου και εξυπηρέτηση τουριστών.
• Οφέλη από προμήθειες υλικών, τροφίμων, καυσίμων κλπ. ως επίσης και επισκευές, ναυπηγεία, υπηρεσίες διαφόρων ειδών.
• Αυξημένα οφέλη θα επιφέρει η ανάπτυξη του homeporting (υπηρεσίες, αεροδρόμια, ξενοδοχεία).
• Αύξηση των συναλλαγματικών αποθεμάτων στη Χώρα μας.
• Προσπάθεια να αναπτυχθεί η Ελλάδα ως ιδανικός προορισμός κρουαζιέρας.
Τομέας 2 - Πολιτική ανάπτυξης – σωστή διαχείριση
• Να γίνουμε ανταγωνιστικοί ως προς τα αεροδρόμια και λιμάνια γείτονος Τουρκίας.
• Να βελτιώσουμε υποδομές λιμένων / αεροδρομίων / οδικών δικτύων.
• Να βελτιώσουμε υπηρεσίες γενικότερα και να δημιουργήσουμε ένα φιλικό περιβάλλον προς τους τουρίστες.
• Να είμαστε ανταγωνιστικοί σε όλες τις υπηρεσίες και προμήθειες.
• Να απλοποιηθούν οι διαδικασίες και ει δυνατόν να μειωθούν στο ελάχιστον οι υπηρεσίες που απαιτούνται σήμερα για τη διαχείριση άφιξης – απόπλου του πλοίου.
• Αερογέφυρα με Κίνα και ΗΠΑ για να διακινήσουμε τους επισκέπτες.
• Η Ελλάδα πρέπει να γίνει το hub της Ανατολικής Μεσογείου με κύριο λιμάνι τον Πειραιά και κατ’ επέκταση άλλα λιμάνια (Ηράκλειο / Ρόδο / Κέρκυρα κλπ) για πληρέστερους προορισμούς και shortcruising.
Τομέας 3 - Προτάσεις που θα βοηθήσουν την ανάπτυξη
• Συγκρότηση Εθνικής Επιτροπής Κρουαζιέρας από τα συναρμόδια Υπουργεία / Φορείς για την απλοποίηση / Επίλυση θεμάτων και προώθηση κλάδου.
• Έργα Υποδομών στα λιμάνια κρουαζιέρας με βάση τα σημερινά δεδομένα και νέες κατασκευές / μεγέθη που απαιτούνται.
• Διεύρυνση τουριστικής περιόδου με στόχο full yearoperation.
• Απλούστευση διαδικασιών και χορήγηση visa για NonSchengen τουρίστες.
• Υπερατλαντικές πτήσεις συνδέσεις με Ελλάδα για επιβίβαση τουριστών.
• Διεύρυνση λίστας Μουσείων / Αρχαιολογικών χώρων με διευρυμένο ωράριο κατά τη διάρκεια τουριστικής περιόδου.
• Λιμενική πολιτική για αξιοποίηση περαιτέρω λιμένων κρουαζιέρας.
• Τιμολογιακή πολιτική λιμένων και υπηρεσιών για να υπάρξει ανταγωνιστικότητα.
• Μείωση γραφειοκρατίας και διευκόλυνση ελέγχου εγγράφων πλοίων κ΄ επιβαινόντων.
• Αύξηση μετά από αξιολόγηση των πυλών εισόδου σε διάφορους λιμένες.
• Δημιουργία φιλικού προς τα κρουαζιερόπλοια περιβάλλοντος στα Ελληνικά λιμάνια.
• Ένταξη πλοηγών σε Οργανισμούς Λιμένων και Λιμενικά Ταμεία της Περιφέρειας.
• Απλοποίηση / Αναδιοργάνωση μεθόδου παράδοσης πετρελαιοειδών καταλοίπων και απορριμμάτων.
• Δημιουργία ειδικών δικαστηρίων στον Πειραιά για ναυτικές υποθέσεις.
• Επαρκής στελέχωση των Υπηρεσιών των λιμένων που εξυπηρετούν μεγάλο αριθμό κρουαζιεροπλοίων (security, τελωνείου, πιλότους, Λιμενικό, Αστυνομία κλπ).
• Βελτίωση οδικών δικτύων και ρύθμιση κυκλοφοριακού για εξυπηρέτηση τουριστών από αρχαιολογικούς χώρους – αεροδρόμια κλπ.
• Εφαρμογή του berth allocation στους λιμένες προορισμού globaly για την εξασφάλιση θέσης στον λιμένα και καλύτερη εξυπηρέτηση πλοίου και τουριστών.
➢ Προκειμένου για την ευέλικτη και χωρίς χρονοτριβή εξέταση εκάστοτε θεμάτων – προβλημάτων που παρουσιάζονται, κρίνεται αναγκαίος ένας μηχανισμός,που θα λειτουργεί με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα στη μελέτη των θεμάτων και τη μεθόδευση λήψεως των αναγκαίων μέτρων. Ο μηχανισμός αυτός που έχει προταθεί από την Ένωσή μας εδώ και αρκετό καιρό στην Κεντρική Διοίκηση είναι: «η συγκρότηση Εθνικής Συντονιστικής Επιτροπής Κρουαζιέρας» στην οποία θα πρέπει να συμμετέχουν πρόσωπα και φορείς του κλάδου της τουριστικής ναυτιλίας με εμπειρία και γνώση του αντικειμένου, σε όλο του το φάσμα και με εκπροσώπους της Κεντρικής Διοίκησης από τα Υπουργεία που τυγχάνουν να έχουν αρμοδιότητα ή συναρμοδιότητα στα θέματα – προβλήματα που αναφύονται.
Είναι γνωστό ότι τα εκάστοτε παρουσιαζόμενα προβλήματα οφείλονται σε εσωγενείς και εξωγενείς παράγοντες και όλοι, που ενδιαφερόμαστε στον Εθνικό χώρο, έχουμε υποχρέωση να συνεργαζόμεθα,προκειμένου για την επίλυση εκείνων τουλάχιστον των θεμάτων – προβλημάτων που εξαρτώνται από τις δικές μας δυνάμεις και αρμοδιότητα. Οι εξωγενείς παράγοντες είναι δυστυχώς γεγονός ότι ολοένα και αυξάνονται και τα πρόσθετα προβλήματα και καταστάσεις που συμβαίνουν στην Ανατολική κυρίως Μεσόγειο και σε ότι αφορά την Χώρα μας πιο συγκεκριμένα στο Αιγαίο, με το θέμα των προσφύγων, χρήζει προσπάθειας και ενδιαφέροντος της Πολιτείας με τη συνεργασία φυσικά των Οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Τα 42 λιμάνια κρουαζιέρας, ο συνοδευτικός πίνακας, δίνει την εικόνα κίνησης των τελευταίων 5 ετών (2012 – 2016),με μεγάλη προσέγγιση των στοιχείων του 2015 και σχετικές προβλέψεις για το 2016 και αυτό λόγω της αστάθειας στην γειτονική και ευρύτερη περιοχή της Ευρώπης, κατάσταση που επιβάλλει επιφυλακτικότητα στις εξελίξεις και τον βαθμό που μπορεί να επηρεάσουν οι καταστάσεις στην ομαλή κίνηση της κρουαζιέρας σε ολόκληρη την λεκάνη της Μεσογείου, στην οποία φυσικά ανήκουν και οι λιμένες της Χώρας μας.
Από πλευράς Ενώσεώς μας καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια, προκειμένου για τη στήριξη του κλάδου σε όλους τους τομείς όπου υπάρχουν προβλήματα, μεταξύ των οποίων οι λιμένες, που έχουν ανάγκη ανάπτυξης των υποδομών και του εξοπλισμού, για να μπορούν να είναι πόλοι έλξεως των κρουαζιεροπλοίων.
Όπως εμφανίζεται η ανάλυση από πλευράς προσεγγίσεων κρουαζιεροπλοίων και αριθμού επισκεπτών,στα 42 λιμάνια της Χώρας, μπορούν να εξαχθούν τα ακόλουθα συμπεράσματα και δοθούν οι δυνατές εξηγήσεις.
- Οι αυξομειώσεις ανά έτος δείχνουν την αστάθεια που υπάρχει στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, η οποία ασφαλώς επηρεάζει την κίνηση στους λιμένας της Χώρας μας.
- Παρατηρούμε τη σταθερή αύξηση επισκέψεων στους κύριους προορισμούς.
- Το 2015, η αρχική πρόβλεψη της κίνησηςήταν χαμηλότερη από το 2014, λόγω απροβλέπτων καταστάσεων τόσο στην Τουρκία όσο και σε άλλες χώρες της Ανατολικής Μεσογείου, με αποτέλεσμα να υπάρξουν αρκετές extraπροσεγγίσεις προς το τέλος της περιόδου,από τις οποίες επήλθε αύξηση των επισκεπτών και τελικά άνοδος της κίνησης σε σύγκριση με το 2014.
- Παρατηρούμε μείωση των επισκεπτών στα νησιά που συμβαίνει να έχουν γίνει πύλη εισόδου των προσφύγων.
- Το Λαύριο δείχνει αύξηση σε μεγάλο βαθμό, κυρίως λόγω της δραστηριότητος της εταιρίας CelestyalCruises,που έχει στόχο να μεταφέρει αρκετή κίνηση στο Λαύριο, από τον Πειραιά,που συμπεριλαμβάνει κυρίως το Homeporting.
- Αναμένουμε τα τελικά αποτελέσματα του 2015,λόγω του γεγονότος ότι συνεχίζονται οι προσεγγίσεις,βασικά στους κύριους προορισμούς. Η τελική εικόνα θα μπορέσει να παρουσιαστεί αργότερα.
- Σχετικά με την πρόβλεψη του 2016, είναι πολύ νωρίς για ασφαλή αξιολόγηση των αφίξεων, λόγω καθυστερήσεως κρατήσεων από λόγους που οφείλονται κυρίως:
· Στις απρόβλεπτες εξελίξεις στην Ανατολική Μεσόγειο.
· Στα προβλήματα από το κύμα των προσφύγων.
· Στις τελευταίες εξελίξεις από πλευράς τρομοκρατικών πράξεων.
· Από την τάση που υπάρχει για αλλαγή προορισμών προς Ασία – Αυστραλία – Σιγκαπούρη κλπ.
Γ.Α.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr