Η έρευνα υπήρξε προϊόν μιας ευρείας συνεργασίας του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της ΕΣΕΕ με την Ομοσπονδία Εμπορικών Συλλόγων Κρήτης και τους Εμπορικούς Συλλόγους Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου και Λασιθίου. Οι πέντε πολυπληθέστερες εθνικότητες των τουριστών που συμμετείχαν στην έρευνα είναι Γερμανοί, Άγγλοι, Ρώσοι, Γάλλοι και Σκανδιναβοί. Το φύλο των τουριστών είναι ισοκατανεμημένο μεταξύ αντρών και γυναικών
Σύμφωνα με την έρευνα, η Κρήτη προσελκύει τουρίστες όλων των ηλικιών με μία τάση προς τα νεαρότερα άτομα, αφού σχεδόν οι μισοί δεν ξεπερνούν την ηλικία των 34 ετών. Η πλειονότητα των ξένων τουριστών διαμένει μόνιμα σε αστικές περιοχές και έχει ανώτερη μόρφωση, Τα ξενοδοχεία έως τεσσάρων αστέρων αποτελούν την κύρια επιλογή καταλύματος σε ποσοστό 40%. Ένας στους τέσσερις επιλέγει All-inclusive καταλύματα κατά τη διαμονή τους στην Κρήτη. Το 57% διαμένει συνολικά στο νησί έως μία βδομάδα.
Η μέση συνολική δαπάνη για το ταξίδι στην Κρήτη υπολογίστηκε στα 1.162€ ανά άτομο. Το 60% περίπου των δαπανών αντιστοιχεί σε διαμονή και μεταφορικά, ενώ το υπόλοιπο σε έξοδα κατά τη διάρκεια της διαμονής τους στην Κρήτη. Οι τουρίστες που διέμειναν στον Ν. Λασιθίου εμφανίζουν τις μεγαλύτερες συνολικές δαπάνες (1308€), ενώ του Ν. Ηρακλείου τις μικρότερες (1121€). Η υψηλότερη εκτίμηση σε δαπάνες εστίασης υπολογίστηκε για τους τουρίστες του Ν. Χανίων (244€).
Οι Ρώσοι είναι η εθνικότητα με την μεγαλύτερη εκτίμηση συνολικών δαπανών 1487€, καθώς και οι μόνοι που παρουσιάζουν δαπάνες σε αγορές (283€) υψηλότερες από δαπάνες σε εστίαση (214€). Οι Γάλλοι εμφανίζουν την μικρότερη εκτίμηση συνολικών δαπανών (950€) και οι Γερμανοί την μικρότερη εκτίμηση δαπανών σε αγορές (105€).
Όπως αναφέρει η έρευνα, η μέση συνολική δαπάνη για το ταξίδι στην Κρήτη υπολογίστηκε στα 1162 ευρώ ανά άτομο. Το 60% περίπου των δαπανών αντιστοιχεί σε διαμονή και μεταφορικά, ενώ το υπόλοιπο σε έξοδα κατά τη διάρκεια της διαμονής τους στην Κρήτη.
Ο νομός Χανίων εμφανίζει το μεγαλύτερο ποσοστό ατόμων που γνωρίζει "πάρα πολύ" ή "πολύ" καλά τις εμπορικές αγορές, ενώ ο Ν. Λασιθίου το μικρότερο. Δύο στους τρεις ερωτώμενους άντλησαν πληροφορίες για την εμπορική αγορά με επιτόπια παρατήρηση. Το διαδίκτυο και οι τουριστικοί οδηγοί αποτελούν τις δύο βασικότερες πηγές πληροφόρησης για την εμπορική αγορά πριν το ταξίδι τους στην Κρήτη
Από το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων και την εξυπηρέτηση πελατών έμεινε ικανοποιημένο πάνω από το 70% των τουριστών. Περίπου δύο στους τρεις δήλωσαν ικανοποιημένοι από την ποιότητα, τις τιμές και την ποικιλία των προϊόντων, ενώ ένας στους δύο από την διάθεση μοναδικών προϊόντων. Η έλλειψη υποδομών για χώρους στάθμευσης είχε ως αποτέλεσμα μόλις το 31% να μένει ικανοποιημένο από τη δυνατότητα στάθμευσης.
Ο Ν. Χανίων σε γενικές γραμμές σημειώνει τον μεγαλύτερο βαθμό ικανοποίησης σε όλους τους παράγοντες που συσχετίζονται με τον τρόπο λειτουργίας των καταστημάτων και τα χαρακτηριστικά των προϊόντων, ενώ ο Ν. Ηρακλείου τον μικρότερο.
Το 28% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι οι τοπικές εμπορικές αγορές τους κάλυψαν "πάρα πολύ" ή "πολύ", ως προς τη διάθεση επώνυμων προϊόντων, καθώς και το 46% "αρκετά". Η ποιότητα των προϊόντων και οι συμφέρουσες τιμές είναι τα δύο βασικότερα χαρακτηριστικά που αξιολογούν οι τουρίστες ως και τα σημαντικότερα δυνατά σημεία των εμπορικών αγορών που επισκέφθηκαν κατά την παραμονή τους στην Κρήτη και ακολουθούνται από την εξυπηρέτηση πελατών και την τοποθεσία της αγοράς.
Σημαντικά μεγαλύτερο είναι το ποσοστό των Γερμανών που παρατήρησε περισσότερα αρνητικά στις Κρητικές εμπορικές αγορές σε σχέση με τις Γερμανικές και ανέρχεται στο 30% έναντι του 20% που εκτιμήθηκε στο σύνολο του δείγματος. Η εκτίμηση της μέσης ατομικής συνολικής δαπάνης υπολογίστηκε στα 176€ για τους τουρίστες που επισκέφθηκαν την Κρήτη με κρουαζιερόπλοιο, οι δαπάνες αγορών στα 102€ και οι δαπάνες σε επιχειρήσεις εστίασης στα 46€.
Όσες λιγότερες χώρες έχουν επισκεφτεί πριν την Ελλάδα κατά τη διάρκεια της κρουαζιέρας τους τόσο μεγαλύτερες είναι οι δαπάνες στη χώρα μας. Καθώς και το ύψος των δαπανών αυξάνεται ανάλογα με τις ώρες που έμειναν εκτός του κρουαζιερόπλοιου. Τα τέσσερα δημοφιλέστερα είδη προϊόντων που αγοράζουν οι τουρίστες στην Κρήτη είναι souvenir, τοπικά παραδοσιακά προϊόντα, είδη ένδυσης και τρόφιμα.
Η Υπουργός Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη, σε χαιρετισμό που απέστειλε στην εκδήλωση της παρουσίασης επεσήμανε ότι: "Τόσο ο τουρισμός όσο και το εμπόριο αποτελούν καθοριστικούς παράγοντες παραγωγής πλούτου στην Κρήτη και η συμμετοχή τους στην οικονομία του νησιού είναι μεγάλη", προσθέτοντας ότι αν και το υπουργείο Τουρισμού εφαρμόζει με μεγάλη πιστότητα ένα συγκροτημένο σχέδιο, εντούτοις έχουν ευθύνες και οι τοπικοί φορείς, οι επαγγελματίες του τουρισμού αλλά και οι εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης, οι οποίοι καλούνται να προχωρήσουν και σε δικές τους ενέργειες για την ανάπτυξη του τοπικού τουρισμού.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Βασίλης Κορκίδης ανέφερε μεταξύ άλλων στην τοποθέτησή του: "Για την ΕΣΕΕ η υποστήριξη της Μμε επιχείρησης είναι βασική προτεραιότητα και ελπίζουμε ότι η παρούσα μελέτη συνεισφέρει επαρκώς και στο επίπεδο της καλής γνώσης των στοιχείων μιας τοπικής αγοράς και της κατάρτισης ενός αναπτυξιακού πλάνου. Η παρούσα μελέτη φιλοδοξούμε να ανοίξει έναν ευρύ διάλογο τόσο για τις αναπτυξιακές δυνατότητες του νησιού όσο και για τις εμπορικές κινήσεις που πρέπει να γίνουν για την καλύτερη υποδοχή της τουριστικής κίνησης".
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr