Έντονες αντιδράσεις έχει δημιουργήσει η πρωτοβουλία του υπουργείου Τουρισμού να αντιμετωπίσει με ειδική ρύθμιση στο πολυνομοσχέδιο για τον Τουρισμό, τις παράνομες ενοικιάσεις τουριστικών κατοικιών, που δημιουργούν σοβαρά προβλήματα, φοροδιαφυγής και αθέμιτου ανταγωνισμού και να θέσει αυτήν την έκνομη δραστηριότητα σε μία διαδικασία απογραφής, προδιαγραφών, αδειοδότησης και ελέγχου.
Εν όψει της συζήτησης του σχεδίου νόμου στην Ολομέλεια την ερχόμενη εβδομάδα το υπουργείο επιδιώκει να απλοποιήσει τη διαδικασία αδειοδότησης παρέχοντας τη δυνατότητα να λειτουργούν οι κατοικίες αυτές επί τρεις μήνες με άδεια του ΕΟΤ και με κανονική φορολόγηση.
Ωστόσο, τουριστικοί παράγοντες, αντιδρούν, καθώς θεωρούν ότι θα αντιμετωπίσουν με αυτόν τον τρόπο αθέμιτο ανταγωνισμό. Στόχος του υπουργείου είναι να βάλει αντιμετωπίσει μια γάγγραινα, που στοιχίζει δεκάδες εκατομμύρια ευρώ στον εθνικό προϋπολογισμό.
Παράνομες ιστοσελίδες ενοικίασης
Σημειώνεται ότι οι ενώσεις των ξενοδόχων συνεχώς καταγγέλλουν ιστοσελίδες παράνομης ενοικίασης ζητώντας τις παρεμβάσεις των αρχών. Όπως έχει σημειώσει το "R" σε ρεπορτάζ του πρόκειται για ένα μείζον θέμα που αφορά ολόκληρη την Ελλάδα και ειδικά τα τουριστικά νησιά, όπως τη Ρόδο, την Κρήτη, την Κέρκυρα, αλλά και την Πελοπόννησο και τη Χαλκιδική.
Όπως υποστηρίζουν τα εν λόγω τουριστικά καταλύματα δεν έχουν άδεια λειτουργίας, οι ιδιοκτήτες είναι Έλληνες ή αλλοδαποί και νοικιάζονται μέσω ιστοσελίδων στο εξωτερικό, όπου κατατίθενται και τα χρήματα της ενοικίασης, με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλη φοροδιαφυγή και διακίνηση μαύρου χρήματος.
Για όλη την Ελλάδα οι σχετικές ιστοσελίδες νοικιάζουν περίπου 4.000 εξοχικές κατοικίες και βίλες προς 500 έως 6.000 ευρώ την εβδομάδα, χωρίς να εκδίδεται κανένα παραστατικό στοιχείο ούτε για ΦΠΑ, ούτε για φοροεισοδήματα.
Οι βίλες και τα σπίτια που ενοικιάζονται παράνομα -χωρίς να έχουν επίσημη άδεια και το σήμα λειτουργίας του ΕΟΤ- υπολογίζονται σε 70.000, την ίδια στιγμή που τα ξενοδοχεία που λειτουργούν στην Ελλάδα ανέρχονται σε 9.670 με 771.271 κλίνες.
Ως εκ τούτου τα διαφυγόντα έσοδα για τον τουρισμό της χώρας και το Ελληνικό Δημόσιο από την παράνομη μίσθωση εξοχικών και πολυτελών κατοικιών ετησίως ξεπερνούν τα 600 εκατ. ευρώ, βάσει στοιχείων της Τραπέζης της Ελλάδος και εκτιμήσεων του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος.
Για την αντιμετώπιση της κατάστασης αυτής και την προστασία του κλάδου, αλλά και των καταναλωτών, το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο της Ελλάδος με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου του αποφάσισε τη σύσταση του Παρατηρητηρίου Παραπλανητικής Διαδικτυακής Διαφήμισης (ΠΠΔΔ), με βασικό στόχο τον περιορισμό και, ει δυνατόν, την εξάλειψη των φαινομένων παραπλανητικής προβολής στο Διαδίκτυο.
Σημειώνεται ότι τα βασικά σημεία των διατάξεων περιλαμβάνουν τα εξής:
Ως τουριστικές επιπλωμένες επαύλεις ορίζονται μονοκατοικίες, εμβαδού τουλάχιστον 100 τ.μ., οι οποίες έχουν ανεξάρτητη εξωτερική προσπέλαση, παρουσιάζουν αυτοτέλεια οικοπέδου/γηπέδου και κτίσματος, αποτελούν δε μη κύρια τουριστικά καταλύματα, κατά την έννοια του άρθρου 2 του ν. 2160/1993, χωρίς την παροχή υπηρεσιών.
Για τη χορήγηση του Ειδικού Σήματος Λειτουργίας των τουριστικών επιπλωμένων επαύλεων, ο αιτών υποβάλλει στην αρμόδια Υπηρεσία του Ε.Ο.Τ., τα ακόλουθα δικαιολογητικά:
α. Αίτηση - Υπεύθυνη Δήλωση, σύμφωνα με το υπό στοιχ. α΄ της παρ. 1 του άρθρ. 150 του ν. 4070/2012.
β. Τοπογραφικό διάγραμμα του οικοπέδου/γηπέδου, συντεταγμένο σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση της παραγράφου 1β του παρόντος, στο οποίο αποτυπώνεται το κατάλυμα «ως κατασκευάστηκε» και σημειώνεται η υφιστάμενη έπαυλη,
γ. Αντίγραφο άδειας δόμησης, σύμφωνα με το υπό στοιχ. γ' της παρ. 1 του άρθρου 150 του ν. 4070/2012.
δ. Πιστοποιητικό πυρασφάλειας σύμφωνα με το στοιχείο δ΄ της παρ. 1 του άρθρου 150 του ν. 4070/2012 για το σύνολο της εγκατάστασης, το οποίο εκδίδεται από την οικεία Πυροσβεστική Υπηρεσία, για τα καταλύματα του παρόντος άρθρου δυναμικότητας άνω των είκοσι (20) κλινών.
ε. Υπεύθυνη δήλωση μηχανολόγου μηχανικού ή ηλεκτρολόγου μηχανικού ή μηχανικού ενεργειακής Τεχνολογίας, ή χημικού μηχανικού ή μηχανικού αντίστοιχης ειδικότητας πτυχιούχου ή διπλωματούχου είτε ως προς την επάρκεια των εγκαταστάσεων διάθεσης υγειονομικών αποβλήτων σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία είτε ως προς την σύνδεση με το αποχετευτικό δίκτυο του δήμου.
στ. Υπεύθυνη Δήλωση του αιτούντα ή εντεταλμένου μηχανικού, σύμφωνα με το άρθρο 8 του ν. 1599/1986 (Α' 75), στην οποία δηλώνεται ότι, το κατάλυμα είναι σύμφωνο με τις τεχνικές προδιαγραφές που περιγράφονται στην Υπουργική Απόφαση της παρ. 1β του παρόντος .
ζ. Απόδειξη κατάθεσης παραβόλου, σύμφωνα με το στοιχείο η' της παρ. 1 του άρθρου 150 του ν. 4070/2012, όπως τροποποιείται με τον παρόντα νόμο.
Εφόσον τα άνω καταλύματα διαθέτουν κολυμβητικές δεξαμενές κατατίθενται επιπλέον και τα δικαιολογητικά που προβλέπονται στα υπό στοιχεία β', γ' της παρ. 2 του άρθρου 154 του ν. 4070/2012.
Ιδιοκτήτης ακινήτου, που φέρει τα χαρακτηριστικά και προδιαγραφές της τουριστικής επιπλωμένης έπαυλης, δύναται να το εκμισθώνει, χωρίς δικαίωμα περαιτέρω υπομίσθωσης, σε φυσικά πρόσωπα, για περίοδο τουλάχιστον μίας εβδομάδας και όχι πέραν των τριών μηνών συνολικά ανά έτος, απαγορευομένης της διαδοχικής εκμίσθωσής του πέραν του τριμήνου του ιδίου έτους. O ιδιοκτήτης του ακινήτου δεν υποχρεούται να κάνει έναρξη επιτηδεύματος στην οικεία Δ.Ο.Υ. ούτε να ασφαλιστεί σε οποιοδήποτε φορέα για τη δραστηριότητα αυτή, υποχρεούται δε να εφοδιασθεί προηγουμένως με Ειδικό Σήμα Λειτουργίας τουριστικής επιπλωμένης έπαυλης, υποβάλλοντας τα προαναφερόμενα δικαιολογητικά. Στην αίτηση – δήλωση που προβλέπεται στα δικαιολογητικά, θα αναφέρεται ότι, η έπαυλη λειτουργεί σύμφωνα με τα οριζόμενα, στοιχείο που θα αποτυπώνεται στο Ειδικό Σήμα Λειτουργίας.
Για την εκμίσθωση επαύλεων συντάσσεται απλό ιδιωτικό συμφωνητικό εκμίσθωσης, το οποίο κατ' ελάχιστο περιέχει περιγραφή του ακινήτου, τον ειδικό αριθμό Μητρώου του Ε.Ο.Τ. (ΜΗΤΕ), διεύθυνση, στοιχεία του ιδιοκτήτη με το Α.Φ.Μ. και Δ.Ο.Υ. του ιδίου, στοιχεία του μισθωτή, την περίοδο μισθώσεως και το ύψος του μισθώματος. Το ανωτέρω συμφωνητικό θεωρείται από την οικεία Δ.Ο.Υ. εντός 15 ημερών από την σύναψη του. Το εισόδημα από την με αυτό τον τρόπο εκμίσθωση της τουριστικής επιπλωμένης έπαυλης φορολογείται αυτοτελώς σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις περί φορολογίας εισοδήματος εκ μισθωμάτων.
Σε όλες τις διαφημιστικές και εν γένει προωθητικές καταχωρήσεις των εν λόγω τουριστικών επιπλωμένων επαύλεων, οι οποίες προβάλλονται στην Ελλάδα ή το εξωτερικό σε ραδιοφωνικούς ή τηλεοπτικούς σταθμούς, τον ημερήσιο ή περιοδικό τύπο, ιστοσελίδες ή ιστολόγια του διαδικτύου ή και σε διαδικτυακό τόπο αναζήτησης αναγράφεται υποχρεωτικά ο αριθμός μητρώου αυτών (ΜΗΤ.Ε.) με τρόπο ώστε να καθίσταται με σαφήνεια και ευκρίνεια αντιληπτός από τον αποδέκτη του διαφημιστικού μηνύματος. Στους παραβάτες της διάταξης αυτής, περιλαμβανομένων και των κατόχων ή διαχειριστών των άνω μέσων, θα επιβάλλεται το προβλεπόμενο στην διάταξη της παρ. 3 του άρθρου 165 του ν. 4070/2012 πρόστιμο.
Η εκμίσθωση χωρίς Ειδικό Σήμα Λειτουργίας, θα συνεπάγεται πλέον πρόστιμο ύψους 50.000 ευρώ.
Τι υποστηρίζει το Υπουργείο;
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, με δεδομένη την παλαιότητα (1987) και τον παρωχημένο χαρακτήρα της καταργούμενης ρύθμισης η εισαγόμενη διάταξη σκοπεύει ουσιαστικά "αφ' ενός στον εξορθολογισμό και την απλούστευση της αδειοδοτικής διαδικασίας που αφορά τις τουριστικές επαύλεις και επιπλωμένες κατοικίες και αφ' ετέρου στην δυνατότητα ελέγχου μιας αυθαίρετα διαμορφωμένης κατάστασης, που κινείται στις παρυφές ή συνήθως στο περιθώριο της νομιμότητας, δηλαδή της παράνομης και αποκρυπτόμενης (από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Τουρισμού, του Υπουργείου Οικονομικών και του ΕΟΤ) ενοικίασης επαύλεων σε τουρίστες".
Ειδικότερα, με τις ρυθμίσεις των τεσσάρων πρώτων παραγράφων του άρθρου καταργούνται οι προδιαγραφές των αυτοεξυπηρετούμενων καταλυμάτων, παρέχεται η εξουσιοδότηση να συνταχθούν νέες σε σύντομο χρόνο (2 μήνες) ώστε να περιορισθούν οι υπερβολικές - με τα σημερινά δεδομένα - απαιτήσεις της ρύθμισης του 1987, "επιδιώκεται δε μια πιο σαφής, «φιλική» και απλοποιημένη διαδικασία έκδοσης του Ε.Σ.Λ. για τους ιδιοκτήτες ή επιχειρηματίες αυτοεξυπηρετούμενων τουριστικών καταλυμάτων".
Σε ό,τι αφορά τις παραγράφους 5, 6 και 7 ο νομοθέτης δείχνει την πρόθεσή του "για σοβαρή αντιμετώπιση της ευρέως διαδεδομένης πλέον και κοινά διαπιστωμένης παρανομίας που συνίσταται στην συστηματική απόκρυψη από τις αρμόδιες αρχές της ενοικίασης επαύλεων για τουριστικούς σκοπούς".
Η προτεινόμενη ρύθμιση -λαμβάνοντας υπ' όψη το εύρος της έκνομης αυτής δραστηριότητας αλλά και μετά από διάλογο με τους εμπλεκόμενους κοινωνικούς φορείς, ορίζει ότι το σύνολο των επαύλεων και αυτών που θα εκμισθώνονται ευκαιριακά από ιδιώτες, θα πρέπει να πληρούν συγκεκριμένες προδιαγραφές, θα εφοδιάζονται με Ειδικό Σήμα Λειτουργίας και θα υπόκεινται σε ελέγχους.
Κατά το ΥΠΟΤ, η προτεινόμενη ρύθμιση "επιδιώκει μια περισσότερο θεσμική παρά αμιγώς «φοροεισπρακτική» λύση, προσπαθώντας να κινητροδοτήσει τους παράνομα επιχειρούντες να νομιμοποιήσουν την δραστηριότητά τους αλλά ταυτόχρονα επισείοντας και σοβαρά πρόστιμα (ανάλογα των κερδών) για τη συγκεκριμένη παράνομη δραστηριότητα".
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr