Αναφερόμενος στα μέτρα που έχει λάβει το υπουργείο Ανάπτυξης έως τώρα, δρώντας παρεμβατικά στην αγορά, με στόχο την αντιμετώπιση της ακρίβειας, σημείωσε ότι όσο αποκλιμακώνεται ο πληθωρισμός θα αποκλιμακώνεται και η λήψη μέτρων. «Λάβαμε μέτρα πρόσφατα για να περιορίσουμε τις προσφορές και τις εκπτώσεις όπως αυτές παρουσιάζονται στους καταναλωτές. Υπάρχουν και άλλα ζητήματα που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν, ωστόσο τα μέτρα εκτάκτου ανάγκης φαίνεται ότι δεν χρειάζονται πλέον γιατί είμαστε σε φάση που ο πληθωρισμός αποκλιμακώνεται».
Αιτιολογώντας τις κυβερνητικές αποφάσεις, ο κ. Αναγνωστόπουλος είπε ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να λαμβάνει μέτρα μόνο για να εξασφαλίζει τον υγιή ανταγωνισμό, αλλά και για να εξασφαλίσει ότι οι καταναλωτές έχουν επαρκή πληροφόρηση για να κάνουν τις σωστές επιλογές. «Μετά από περίπου 20 χρόνια, οι καταναλωτές είδαν πληθωρισμούς του ύψους που είδαμε τα τελευταία δύο χρόνια. Είναι λογικό να ανατραπεί η ζωή όλων και ο τρόπος που ψωνίζουμε. Οι πολίτες ζητούν πράξεις, έπρεπε να ληφθούν κάποια μέτρα».
Πάντως, σύμφωνα με στοιχεία που επικαλέστηκε ο καθηγητής Γιώργος Δουκίδης, πρόεδρος του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), τα 2/3 των καταναλωτών δαπανούν το 90% του μηνιαίου εισοδήματός τους. Σημείωσε, επίσης, ότι λόγω του πληθωρισμού το 36% των πολιτών νιώθουν ανασφάλεια, το 29% θυμό και το 20% φόβο. Επίσης, 4 στους 10 θεωρούν ότι θα μειώσουν τις δαπάνες τους για αγορές αγαθών το επόμενο εξάμηνο. Επιπλέον, τα 2/3 του εισοδήματος κατευθύνονται σε ενοίκια και φόρους και πολλοί θεωρούν ότι το πρόβλημα είναι το χαμηλό εισόδημα και οι υψηλές τιμές, όπως είπε ο κύριος Δουκίδης.
Σημειώνεται ότι με βάση τα στοιχεία που επικαλέστηκε, 3 στους 4 καταναλωτές αγοράζουν προϊόντα με κύριο κριτήριο το κόστος και 9 στους 10 κυνηγούν τις προσφορές στα σούπερ μάρκετ, ενώ 5 στους 10 αλλάζουν τη συνηθισμένη μάρκα που αγόραζαν, αναζητώντας κάποια φθηνότερη. 9/10 καταναλωτές θεωρούν ότι η αύξηση τιμών οφείλεται στην κερδοσκοπία.
Ο κ. Κωνσταντίνος Σωτηρόπουλος, managing director Ελλάδας και Κύπρου της Mondelez Greece ανέφερε, από την πλευρά του, ότι δεν υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ εγχώριου και διεθνούς πληθωρισμού, καθότι «σε όλες τις περιπτώσεις ο πληθωρισμός προέρχεται από την πρώτη ύλη, όπου από τα 2.800 ευρώ τον τόνο, το κακάο έχει υπερβεί, αυτήν τη στιγμή, τα 10.000 δολάρια». Ωστόσο, στα δικά μας προϊόντα δε γίνεται να υπάρχει κερδοσκοπία λόγω της δομής του εμπορίου, όπου υπάρχουν πολλά καταστήματα και το οργανωμένο λιανεμπόριο αποτελείται από πολλούς πελάτες και διαφορετικούς τύπους καταστημάτων. Επίσης, στον τομέα των παραγωγών υπάρχουν πολλές ελληνικές και διεθνείς εταιρείες με ανταγωνισμό για το ποιος θα κερδίσει καλύτερα τον καταναλωτή. Είναι εύκολο για έναν καταναλωτή να έχει πληροφόρηση για τις τιμές. Γι’ αυτούς τους λόγους η κερδοσκοπία δεν μπορεί να είναι παράμετρος. Ο κ. Σωτηρόπουλος αναφέρθηκε, επίσης, στις ρυθμίσεις του κράτους.
Ο κ. Χρήστος Τσόλκας διευθύνων σύμβουλος της Δέλτα, που συμμετείχε στην ίδια συζήτηση, σημείωσε ότι ο πληθωρισμός είναι πρόβλημα. «Ωστόσο, εάν δούμε τις καμπύλες πληθωρισμού σε Ελλάδα και Ευρωζώνη, η Ελλάδα έχει το ίδιο μοντέλο. Επίσης, το μέσο καλάθι της Ελλάδας είναι σαφώς μικρότερο από τις άλλες χώρες. Εάν πάμε στον ΙΕΛΚΑ, θα δούμε ότι το καλάθι μας χωρίς ΦΠΑ είναι ίδιο και λίγο μικρότερο από την Ισπανία και την Πορτογαλία, ενώ απέχει από Γαλλία, Ην. Βασίλειο και Ιταλία από 15% ευρώ και πάνω».
Κατά τον ίδιο, τον Μάρτιο, ο πληθωρισμός στα τρόφιμα ανήλθε στο 5,3% και εστιάζεται στο ελαιόλαδο, στα φρούτα και στους χυμούς φρούτων, δεδομένου ότι το πορτοκάλι έχει διπλάσια αξία. Στα γαλακτοκομικά, τον Μάρτιο, ο πληθωρισμός ήταν -1,2%. Αυτά είναι καλά μηνύματα και φαίνεται ότι το πρόβλημα είναι πίσω μας και εάν συνεχίσουμε με τους ίδιους ρυθμούς θα πρέπει να μιλήσουμε για την επόμενη μέρα.
O κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης, CEO του ομίλου Metro, αναφέρθηκε στην πεποίθηση των καταναλωτών, βάσει της οποίας 8 στους 10 Έλληνες αισθάνονται ότι υπάρχει αισχροκέρδεια στην Ελλάδα. «Δε νομίζω ότι θα πεί κάτι αντίστοιχο ο Γερμανός καταναλωτής. Το πρόβλημα είναι το πώς διοχετεύεται η πληροφόρηση. Δυστυχώς, η καλή είδηση δεν είναι είδηση. Και αν δεν υπάρχει κακή είδηση, θα τη φτιάξουμε την κακή είδηση. Συζητάμε συνέχεια για την ακρίβεια. Και το να βγάζουμε συνέχεια νέα μέτρα για την ακρίβεια, είναι σαν να ενισχύουμε την αίσθηση ότι υπάρχει ακρίβεια. Δε δίνουμε την πραγματική αίσθηση. Ποιος λέει ότι ο πληθωρισμός τροφίμων στην Ελλάδα είναι αθροιστικά ο ίδιος με αυτόν στην Ευρώπη; Κανείς. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Ποιος λέει ότι το μεγάλο πρόβλημα είναι η τιμή του ελαιολάδου και η τιμή της μαναβικής ή του κακάο; Έχουμε την αίσθηση ότι τα πάντα ακριβαίνουν. Θα σας θυμίσω ότι τον καιρό του μνημονίου που είχαμε αρνητικό πληθωρισμό, οι έρευνες εμφάνιζαν την πεποίθηση του καταναλωτή, βάσει της οποίας οι τιμές συνεχίζουν να αυξάνουν. Φυσικά και υπάρχει πρόβλημα και συνεχίζει να υπάρχει πρόβλημα με τις τιμές των προϊόντων διατροφής. Ωστόσο, άλλο είναι το πραγματικό κομμάτι, καθώς και τι εικόνα δημιουργούμε, άλλο το πώς βλάπτουμε την καταναλωτική ψυχολογία».
Ο ίδιος αναφέρθηκε στις επιπτώσεις που είχαν τα μέτρα στις επιχειρήσεις, λέγοντας ότι σε έκτακτες συνθήκες είναι λογικό να λαμβάνονται έκτακτα μέτρα. Ωστόσο, τόνισε ότι δεν είναι έκτακτα τα μέτρα, όπως εκείνο που αφορά στον περιορισμό του μικτού κέρδους με την επιβολή πλαφόν. Σημείωσε ότι είναι θετικό το γεγονός πως κάποια από αυτά τα μέτρα καθίστανται πλέον αχρείαστα. «Όταν ένα μέτρο τραβάει πολύ σε χρόνο, δημιουργεί στρεβλώσεις στην αγορά. Το μέτρο για το μικτό περιθώριο και το πλαφόν, εμποδίζει πλέον τις εταιρείες και το λιανεμπόριο να ασκήσουν εμπορική πολιτική, αυξάνοντας τις προσφορές σε κάποιες κατηγορίες και μειώνοντας τις προσφορές σε κάποιες άλλες. Είναι ένα μέτρο που έχει ισχύ για τέσσερα χρόνια».
Τάχθηκε κατά των τιμωρητικών μέτρων που όπως είπε, «όταν ακούμε συνέχεια για πρόστιμα περνάμε το μήνυμα ότι ο ανταγωνισμός δε λειτουργεί και όλοι κλέβουν. Και δημιουργούμε ένα αρνητικό κλίμα που δεν ευνοεί ούτε τις επιχειρήσεις ούτε το καταναλωτικό κλίμα. Έχουμε που έχουμε αρνητική προκατάληψη για τις επιχειρήσεις, όλα αυτά την ενισχύουν. Για παράδειγμα, προχθές μας επιβλήθηκε πρόστιμο για πεσμένο καρτελάκι στο πάτωμα, με τον ελεγκτή να μας επιβάλλει μειωμένο πρόστιμο λόγω του ότι το είδε ότι ήταν πεσμένο στο πάτωμα».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr